گزارش و تحلیل

قوانین بین الملل درباره مزدوران صدق نمی کند

© AP Photo / Gervasio Sanchezمزدوران در اوکراین
مزدوران در اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2024
اشتراک
همه قوانین ومقررات بین الملل مرتبط با جنگ ها فقط درباره افرادی صدق می کند که شهروند کشوری باشند.
وزارت دفاع روسیه در 16 ژانویه از حمله دقیقی به محل اسکان موقت مزدوران خارجی در خارکف که عمدتاً مزدوران فرانسوی بودند، خبر داد. در نتیجه این حمله، ساختمان اسکان مزدوران خارجی به طور کامل تخریب شد. بیش از 60 مزدورخارجی کشته شده و بیش از 20 نفر به مرکز پزشکی منتقل شدند.
لوران بریارد، فرمانده نظامی فرانسوی در دونباس، در مصاحبه با اسپوتنیک آفریقا درباره اینها گفت: از 145 نفری (مزدوران فرانسوی) که در لیست من حضور دارند، 37 نفر نئونازی آشکار هستند. آنها خالکوبی، صلیب های نازی و غیره دارند. آنها مبارزان ایدئولوژیک هستند که با ایده نبرد با روسیه آمدند تا مبارزه قدیمی جنگ جهانی دوم را ادامه دادند. اینها دسته اول را تشکیل می دهند.
دسته دوم افرادی هستند که آنها را احمق های مفید می نامم. آنها می خواهند بجنگند، برای آزادی بجنگند. پروپاگاندای غربی وضعیت را به گونه ای نشان داد که گویی اوکراین توسط روسیه نابود می شود. پس اینها هم مبارز ایدئولوژیک هستند.
البته در باره تعداد مزدوران خارجی و اهداف حضورشان در اوکراین حرف وحدیث زیاد می باشد و شاید اگر روسیه مقر اینها را هدف قرار نداده بود فرانسوی ها ترجیح می دادند درباره شان حرف نزنند.
این مسئله موضوع جدیدی نیست، از همان ابتدا هم مزدوران خارجی و حتی نیروهای وابسته به ارتش های کشورهای عضو ناتو به عنوان داوطلب در اوکراین حضور داشتند و عملیات بر علیه روسیه توسط این نیروها هدایت می شد و در بسیاری موارد اصلا ارتش اوکراین کاره ای نبود، فقط سربازان وافسران اوکرانی فرمانبر افسران ناتو بودند و بس.
البته وقتی زلنسکی خود رسما فرمانبر آمریکا است توقعی از افسران ارتش اوکراین نیست.
همه قوانین ومقررات بین الملل مرتبط با جنگ ها فقط درباره افرادی صدق می کند که شهروند کشوری باشند.
بحث استخدام مزدور بحثی قدیمی است واز قدیم الایام ارتش ها برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود به استخدام مزدور روی می آوردند اما طی چند دهه اخیر کشورهای غربی به شدت به این جریان روی آورده اند و ده ها هزار نیروی مزدور را در سراسر جهان استخدام کرده اند تا اهداف آنها را محقق کنند.
اکثر این نیروها هیچ ایدئولوژی خاصی ندارند و فقط به دلیل شرایط اقتصادی به سمت استخدام به عنوان مزدور جذب می شوند.
کشورهای استخدام کننده هم خوشحال هستند چون این نیروها می روند می جنگند، اگر زنده بمانند که به آنها حقوق ناچیزی می پردازند و اگر هم بمیرند که حق وحقوقی به آنها تعلق نمی گیرد.
حتی در مواردی که اینها قرارداد امضا کرده اند اگر اتفاقی برایشان رخ دهد حق و حقوقشان به خانواده شان برسد، عموما کشورهای غربی حق و حقوقی به خانواده اینها پرداخت نمی کنند.
اینجا شاید بد نباشد به این نکته اشاره کنم که این مزدوران با عوامل شرکت های خدمات امنیتی مانند بلک واتر آمریکا و یا واگنر روسیه و یا... فرق دارند.
شرکت ها به صورت رسمی نیروهای زبده نظامی را استخدام می کنند و آنها با ماموریت های خاصی که عموما تامین حمایت و امنیت برای پروژه ها و یا زیرساخت ها و یا ... است اعزام می شوند و اگر اتفاقی برای این نیروها رخ دهد آنها از حقوق و مزایا طبق قراردادهایشان برخوردار هستند.
درباره نیروهایی صحبت می کنیم که از نظر کشورهای استخدام کننده هیچ ارزشی ندارند به جز اینکه بخواهند سیاهی لشکر به نیروهایشان اضافه کنند.
در منطقه خاورمیانه آمریکایی ها و متحدان شان از این نوع نیروها استفاده زیادی کرده از افغانستان گرفته تا لیبی و عراق و سوریه و یمن و...
معمولا هم در جایی که آمریکایی ها و متحدان شان تشخیص می دهند که ممکن است جان نیروهایشان درخطر باشند از اینها استفاده می کنند چون اگر کشته شوند هیچ کس نیست سراغ آنها را بگیرد.

طبق آمار سازمان ملل شهروندان بیش از 85 کشور در جنگ سوریه بر علیه ارتش سوریه حضور داشتند، البته اینها قبل تر در لیبی حضور داشتند ولی خوب به دلیل فشارهای آمریکا و متحدانش گزارشی درباره آنها منتشر نشده است.

در یمن هم به همین ترتیب بوده، اکثر جنگجویانی که بر علیه مردم یمن در حال جنگ بودند اتباع کشورهای خارجی مخصوصا سودان و سومالی و پاکستان و بنگلادش وافغانستان و... بودند.
معمولا هم وقتی چنین می شود که طرفی دسترسی به منابع مالی دارد اما نیروی انسانی کافی برای محقق کردن اهداف خود ندارد و یا ایدئولوژی که بر مبنای آن بتواند شهروندان کشور خود را برای هدفی بسیج کند ندارد.
به نظر می رسد ماجرای اوکراین هم به همین ترتیب است.
علیرغم هیاهویی که کشورهای غربی بر علیه روسیه راه انداخته اند اکثریت مردم اوکراین متوجه هستند که زلنسکی به دنبال محقق کردن منافع و اهداف آمریکا در اوکراین است و نه منافع مردم اوکراین و به همین دلیل حاضر نیستند در توطئه غربی بر علیه اوکراین شریک شوند.
همچنین بخش اعظم نیروهای ارتش اوکراین هم در جبهه های جنگ کشته شده اند هم اینکه اراده و روحیه لازم برای جنگیدن جهت محقق نمودن اهداف آمریکا ندارند.
ماه ها است کارشناسان نظامی درباره کمبود نیروی اوکراین صحبت می کنند و آمریکایی ها و غربی ها برای جبران این کمبود نیرو تعداد زیادی نیروهای مزدور استخدام کرده اند تا کمبود نیروهای اوکراین را جبران کنند.
اما نکته کلیدی در این ماجرا این است که وقتی سربازان اوکراینی حاضر نمی باشند برای اهداف آمریکا بجنگند و روحیه ندارند توقع از نیروهای مزدور چیست؟
آنها آمده اند چندرغاز گیرشان بیاید و میدانند برای اینکه این پول گیرشان بیاید باید زنده بمانند و عملا روحیه اینها به مراتب از روحیه سربازان اوکراینی کمتر است.
در مقابل استخدام کنندگان اینها چون می خواهند نیروهای اصلی خود را نگه دارند ترجیح می دهند اینها را به خطوط مقدم بفرستند تا قربانی شوند و نیروهای اصلی زنده بمانند.
سرباز ارتش اوکراین به جمع آوری اطلاعات درباره محل های استقرار سامانه های هیمارس متهم شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2023
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
تصاویری از تسلیم شدن سربازان اوکراینی به همراه مهمات خود + ویدئو
در شرایط جنگ هم اینها هیچ حق و حقوقی ندارند، نه به عنوان اسیر ارزش دارند و نه حتی اگر کشته شوند به عنوان نیروی آن کشور حتی برایشان عزاداری هم برگزار نمی شود.
به این ترتیب می توان گفت این نیروها معمولا در چنین شرایطی هیچ تلاشی برای محقق کردن اهداف استخدام کننده خود انجام نمی دهند و فقط تلاش دارند زنده بمانند.
البته این ماجرا نشان می دهد چه قدر اوکراین در جنگ مستأصل شده که امروزه بقایش وابسته به این مزدوران است مزدوران احمق وچه قدر کشورهای غربی بد بخت و مستأصل شده اند که ادامه خود را گروی کمک نئونازی ها می بینند؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала