کارشناس لبنانی: درگیری با یمن از نظر اقتصادی برای آمریکا سودمند است

© Sputnikآتش گرفتن قایق جنگی عربستان در سواحل شرق یمن
آتش گرفتن قایق جنگی عربستان در سواحل شرق یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2024
اشتراک
کارشناس: درگیری ها در یمن از نظر اقتصادی برای آمریکا سودمند است و کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا بیشترین آسیب را از این درگیری ها خواهند دید.
عماد آکوش، اقتصاددان و کارشناس امور مالی لبنانی در مورد حوادث دریای سرخ و وضعیت پیرامون یمن به اسپوتنیک عربی گفت که این حوادث از نظر اقتصادی برای ایالات متحده سودمند است. کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا بیشترین آسیب را از این درگیری ها خواهند دید.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که صادرات نفت و گاز مایع ایالات متحده از طریق اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه انجام می شود، ذینفع اصلی اقتصادی ایالات متحده خواهد بود. ایالات متحده فقط هنگام صادرات فرآورده های نفتی به چین و هند و در مقادیر کم از دریای سرخ استفاده می کنند. طبیعی است که آمریکایی ها با استخراج نفت و فروختن گران آن تلاش خواهند کرد از آنچه در حال رخ دادن است بهره ببرند و ممکن است بخش قابل توجهی از کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل این بحران مجبور به توقف در تولید خود شوند.
عماد آکوش گفت: من معتقدم که ممکن است یک بحران اقتصادی بزرگ در این کشورها رخ دهد، به ویژه در کشورهایی که بودجه خود را بر اساس درآمدهای نفتی قرار می دهند. کشورهای وابسته به کریدورهای حمل و نقل دریای سرخ، یعنی کشورهای خلیج فارس، همواره بیشترین آسیب را از حوادث در دریای سرخ می‌بینند، زیرا در عین حال که یکی از بزرگترین منابع نفتی هستند، آنها به صورت فعال از این مسیرهای دریایی نیزاستفاده می کنند.
مسکو: گزارش آژانس ابزاری برای تأثیرگذاری بر مذاکرات برجام است نه  بر اوضاع ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2024
وزارت خارجه روسیه حملات آمریکا به یمن را محکوم کرد
وی افزایش فاجعه بار قیمت نفت را مستثنی دانست، اما گفت که انتظار می رود تا قیمت نفت به 120 دلار برسد. و این در حال حاضر رقم بسیار بالایی برای اتحادیه اروپا است. زنجیره های تامین از جمله هزینه بیمه که به طور قابل توجهی افزایش می یابد، تحت تاثیر جدی قرار می گیرد و همه اینها به نوبه خود بر افزایش هزینه های حمل و نقل و در نتیجه افزایش کلی قیمت ها تاثیر می گذارد.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دومین بازنده پس از کشورهای حوزه خلیج فارس، اتحادیه اروپا است، زیرا قطع گاز روسیه و تلاش برای جایگزینی آن با گاز گران آمریکا و قطر بر این اتحادیه تاثیر منفی گذاشته است. کشورهای اتحادیه اروپا مصرف کننده هستند و در حال حاضر از بحران تورمی رنج می برند که میزان آن به 8 درصد رسیده است. امروز با توجه به این حملات و احتمال افزایش قیمت هر بشکه نفت، نرخ تورم در اتحادیه اروپا دوباره افزایش خواهد یافت. به آلمان نگاه کنید: یک اقتصاد صنعتی بالغ که در آن کارخانه‌ها و شرکت‌ها شروع به انتقال تولیدات خود به کشورهای ارزان‌تر کرده‌اند.
بامداد روز جمعه 12 ژانویه، ایالات متحده و بریتانیا حملاتی را علیه اهداف جنبش شیعی انصارالله (حوثی‌ها) قرار دارند و آن را پاسخی به تهدیدات علیه آزادی دریانوردی در منطقه سرخ خواندند. محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی انصارالله خاطرنشان کرد که این یک وحشیگری تروریستی و تجاوز عمدی و غیرموجه است. یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی ها گفت: آمریکا و انگلیس 73 حمله به یمن انجام دادند که در آن 5 جنگجوی حوثی کشته و 6 نفر دیگر زخمی شدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала