گزارش و تحلیل

واکنش یمن، روسیه و ایران به حمله برق آسای آمریکا و متحدانش چه خواهد بود؟

© Photo / Official Social media page of the U.S. Central CommandВзлет американского бомбардировщика для нанесения ударов по Йемену
Взлет американского бомбардировщика для нанесения ударов по Йемену - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2024
اشتراک
قضاوت در مورد پیامدهای این حمله هنوز دشوار است، اما با توجه به اقدام نیروهای یمنی در پرتاب‌های موشکی در واکنش به حمله آمریکا، می توان فرض کرد که واشنگتن نتوانسته آسیب قابل توجهی به توان رزمی ارتش یمنی وارد کند.
به گزارش اسپوتنیک، دکتر جلال الدین سلیمی، کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در ارزیابی خود از حملات برق آسای آمریکا و بریتانیا به یمن به اسپوتنیک گفت:
حمله برق آسا آمریکا با متحدانش به یمن
ارتش آمریکا رهبری یک ائتلاف دریایی متشکل از ۱۲ کشور را برای مقابله با حملات انصارالله یمن که با هماهنگی جو بایدن،رئیس‌جمهور آمریکا نیروهای امریکایی و بریتانیایی با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند در این حمله شبانه که شامل حداقل ۶۰ هدف در ۱۶ نقطه در اطراف یمن بود، همکاری داشتند. بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حملات در پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های دریایی بین‌المللی در دریای سرخ از جمله استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین‌ بار در تاریخ انجام شده است .
ناصر کنعانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2024
سخنگوی وزارت خارجه ایران، حملات آمریکا و انگلیس به یمن را قویاً محکوم کرد
با استفاده از جت‌ های جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده، نیروی هوایی آمریکا و انگلیس، همراه با موشک‌ های کروز تاماهاوک پرتاب شده توسط کشتی، هدف قرار گرفته‌اند و نشان می‌دهد که یک حمله گسترده باهدف جلوگیری سریع از حوثی‌ها و سخت‌تر کردن حملات بیشتر به دریای سرخ انجام شده است. البته شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با صدور قطعنامه‌ای حملات حوثی‌ها را محکوم کرد و حق اعضای سازمان ملل متحد برای دفاع از کشتی‌های خود در آب ‌های بین‌المللی را به رسمیت شناخت. روسیه و چین که معمولاً با اقدامات نظامی یک‌ جانبه آمریکا مخالف هستند، به‌ جای وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، رأی ممتنع دادند. ناظران سیاسی در تحلیل این رأی اذعان کردند بخش قابل‌توجهی از جریان نفت خام از طریق کانال سوئز در خروجی شمالی دریای سرخ از بنادر روسیه در دریایبالتیک و دریای سیاه به آسیا و اقیانوس آرام است و شرکت‌های حمل ‌و نقل چینی نیز به حمل‌ونقل محموله از طریق سوئز و دریای سرخ متکی هستند.
واکنش یمن، روسیه و ایران
محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها روز جمعه گفت که هیچ توجیهی برای این حملات وجود ندارد و قول داد که به هدف قراردادن کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌روند ادامه دهد. در همین حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران حملات نظامی به چندین شهر یمن را به‌شدت محکوم کرد و گفت: ما آن را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین، مقررات و حقوق بین‌المللی می‌دانیم. حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد. حملات هوایی غرب در زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در خاورمیانه به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. روسیه نیز به ‌محض آغاز حملات به یمن خواستار تشکیل جلسه فوری امنیت سازمان ملل شد. عربستان سعودی نیز پس از حملات شب گذشته متحدان غربی خود در یمن خواستار خویشتن‌داری شده است. وزارت خارجه این کشور همچنین گفت که وضعیت را با "نگرانی بزرگ" زیر نظر دارد. این نکته باید مدنظر قرار داد که نیروهای دریایی یمن قبلا هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.
ادعای بن سلمان  برای پایان به جنگ یمن محال است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2023
گزارش و تحلیل
کارشناس: آمریکا توان ایستادگی در باتلاق یمن را ندارد
سیاست دو وجهی آمریکایی ها در خاورمیانه
قضاوت در مورد پیامدهای این حمله هنوز دشوار است، اما با توجه به اقدام نیروهای یمنی در پرتاب‌های موشکی در واکنش به حمله آمریکا، می توان فرض کرد که واشنگتن نتوانسته آسیب قابل توجهی به توان رزمی ارتش یمنی وارد کند . هدف این حملات تنها نشان دادن تمایل ایالات متحده برای برقراری نظم در دریای سرخ است اما باید توجه داشت که برای از بین بردن تهدید، عملیات زمینی لازم است، اما کاخ سفید نه قدرت، نه زمان و نه اعتبار آمریکایی ها را برای این کار ندارد. در پشت نیت آمریکا به ظاهر شدن به عنوان رهبری که می تواند مشکلات اسرائیل و فلسطین را حل کند، ناتوانی در ایفای این نقش واشنگتن به طور فزاینده ای قابل مشاهده است. در نهایت آمریکایی ها ادعا دارند که هیچگونه تنشی در منطقه اتفاق نخواهد افتاد که برعکس شاهد موج حملات سنگین نظامی در برابر مواضع انصارالله یمن خواهیم بود و آمریکا با حمله به کشتی های یمن به دنبال گسترش درگیری در جهان عرب است و همچنین پیش بینی کارشناسان روابط بین‌الملل و نظامی این است که هرگونه ادامه و آماده باش در وضعیت جنگی در دریای سرخ را منوط به مدل و شدت پاسخگویی انصارالله ارزیابی کرده‌اند و باید منتظر ماند تا در ساعات و روزهای آینده چه جوابی داده خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала