گزارش و تحلیل

کارشناس: آمریکا توان ایستادگی در باتلاق یمن را ندارد

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisادعای بن سلمان برای پایان به جنگ یمن محال است
ادعای بن سلمان  برای پایان به جنگ یمن محال است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2023
اشتراک
محمد علی الحوثی عضو شورای سیاسی عالی یمن هشدار داد شرط یمن برای کاهش توقیف کشتیهای اسرائیلی یا وابسته به این رژیم، وارد کردن دارو و غذا به غزه است.
به گزارش اسپوتنیک، محمد علی الحوثی عضو شورای سیاسی عالی یمن اظهار داشته که ما به شکل علنی اعلام می‌کنیم نیروهای مسلح یمن بر علیه کشتیهای اسرائیلی در دریای سرخ عملیات انجام می دهند و چیزی برای مخفی کردن در آن وجود ندارد و شرط یمن برای کاهش توقیف کشتیهای اسرائیلی یا وابسته به این رژیم، وارد کردن دارو و غذا به غزه است.
دکتر جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل شمال آفریقا درباره این اقدامات یمن و اقدام به تشکیل ائتلاف آمریکا بر علیه یمن به اسپوتنیک گفت، آمریکایی ها از اینکه بتوانند از طریق یک ائتلاف منطقه ای و ایجاد یک نیروی نظامی چند ملیتی مانع حرکت و اقدام یمنی ها در جلوگیری از حرکت کشتی ها به سمت اسراییل شوند، تردید دارند. در واقع نه تنها تردید دارند، بلکه نگران آن هستند که هرگونه عملیاتی از این طریق موجبات سرافکندگی و شکست را فراهم کند. بخصوص اینکه یمن پس از جنگ، توانسته نیروی خود را در عرصه پهبادی، موشکی و حتی در عرصه دریا به خوبی تقویت نماید و هر لحظه ممکن است که تبدیل به باتلاقی برای نیروهای آمریکایی شود. زیرا آمریکایی ها بعد از فرار از افغانستان به این نتیجه رسیدند که ورود به کشوری نباید بدون ملاحظات مختلف باشد و یمن می تواند به دفعات از افغانستان فلج کننده تر باشد.
وی در ادامه گفت، آمریکا می داند کشتی هایی که به سمت اسرائیل حرکت می کند بسیار آسیب پذیر هستند و امکان ندارد که بتوانند با ضربه وارد کردن به بنادر یمن جلوی گروه هایی که می توانند با ابتدایی ترین سلاح ها کشتیها را متوقف کنند یا به قعر دریا بفرستند ایستادگی کنند. لذا موضوع تشکیل ائتلاف و جلوگیری از اقدامات یمن در دفاع از مردم فلسطین موضوع بسیار دشواری است که مقابل آمریکا قرار دارد و آنها را سردرگم نموده است. به هرحال، تا به این لحظه هم حمایت آقای بایدن از رژیم کودک کش اسرائیل محبوبیت ایشان نزد افکار عمومی ایالات متحده را بسیار تحت تاثیر قرار داده است و دخالت آمریکا در این مورد نیز باز شرایط را وخیم تر کرده و عملا به عنوان مانعی سر راه آمریکا قرار داده است. علاوه بر آن از دیگر موانع ائتلاف آمریکایی علیه یمن مخالفت سایر قدرتهای بزرگ استفاده کننده از آبراه باب المندب است که مخالف تسلط نظامی آمریکا در دریای سرخ هستند.
قناد باشی افزود، قائدتا اقدام یمن در موضوع بازدارندگی در مقابل رژیم اسرائیل و ایجاد مانع بر سر راه ایجاد فشار بیشتر در غزه تاثیر بسزایی دارد. زیرا یمنی ها با ایجاد مانع برای کشتی های اسرائیلی می توانند اقتصاد اسرائیل را مختل کنند، از سویی توان موشکی یمن توان کافی برای هدف قرار دادن بنادر فلسطین اشغالی و حتی مراکز هسته ای اسرائیل را را دارد، یعنی اقدام یمن یک اقدام چند وجهی است که هم از طریق دریا و هم از طریق پهبادی و موشکی می تواند صورت پذیرد. به هرحال، قطعا یمن یک عامل بازدارنده موثر خواهد بود و یقینا یمن به تلافی هر ضربه ای که دریافت کند ضربات سنگین تری را وارد خواهد کرد. شاید یکی از دلایلی که اکنون رژیم اسرائیل در صدد اتخاذ یک دیپلماسی فعال به منظور آتش بس است نتیجه همین اقدامات یمن با هدف مختل کردن تجارت و اقتصاد اسرائیل است.
انفجار در بدنه نفتکش ایرانی در دریای سرخ بر اثر اصابت موشک است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2023
رسانه: آمریکا نگران افزایش هزینه های مبارزه با حملات حوثی ها است
جعفرقنادباشی در پایان خاطرنشان کرد، یمنی ها در مقابله با تجاوزات عربستان و امارات طی هشت سال و هشت ماه نشان دادند که نه تنها توانایی مقاومت در برابر ضربات سنگین و بمباران های متعدد را دارند، بلکه توانایی افزایش قدرت و توانمندیهای نظامی خود را دارند. کما اینکه در این مدت هشت و سال و اندی علی رغم اینکه درگیر جنگ بودند اما از قدرت نظامی قابل قبولی برخوردار شدند که حتی برای خود عربستان و امارات و حامیان آنها حیرت انگیز است. این کشورها با امید اینکه یمن را تضعیف کنند و مانع رشد یک مردم سالاری دینی در کنار مرزهای خود باشند جنگ را آغاز کردند اما با عکس آن مواجه شدند و در کنار مرزهای خود یک یمن مردم سالار قدرتمند دارند. بنابراین، یمنی که در آزمون قبلی توانمند بیرون آمد می تواند در وضعیت فعلی و در مواجه با تهدیدات آمریکا نیز می توانند توانمندتر ظاهر شوند. یمن کشوری وسیع با جمعیتی نزدیک به ۳۰ میلیون نفر است و هر اقدامی بر علیه یمن حتی اگر اشغال بخشی از اراضی آن باشد باز هم مانع اقدامات یمن بر علیه کشتی های اسرائیلی نخواهند بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала