کارشناس: اختلافات سیاسی در عراق مانع اخراج نیروهای مسلح آمریکا از عراق می شود

© AFP 2023 / Ahmad Al-Rubayeسربازان آمریکایی
سربازان آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2024
اشتراک
مهدی عفیفی، کارشناس سیاسی و متخصص در امور آمریکا در مصاحبه با اسپوتنیک عربی اعلام کرد: نیروهای مسلح آمریکا به این زودی عراق را ترک نخواهند کرد و دلیل این امرنه تنها منافع استراتژیک واشنگتن در منطقه، بلکه اختلافات شدید میان سیاستمداران عراقی است.
وی گفت: " در داخل عراق نیروهای رقیب یکدیگر وجود دارند که از اخراج نیروهای آمریکایی جلوگیری می‌کنند و احزاب سیاسی نیز با یکدیگر اختلاف دارند. ما نباید فراموش کنیم که قبلاً خود دولت عراق از نیروهای مسلح آمریکا خواسته بود که بمانند. تقاضای خروج نیروهای آمریکایی از سوی گروه های عراقی وفادار به ایران است که به اعتقاد واشنگتن، مصمم به کنترل روند امور در این کشور هستند. اما این بدون توافق کامل بین نیروهای مختلف سیاسی اتفاق نخواهد افتاد."
این کارشناس خاطرنشان کرد: "مطمئن هستم که آمریکا در آینده نزدیک نیروهای خود را از عراق خارج نخواهد کرد زیرا واشنگتن حضور آنها در کشورهای منطقه را با توجه به ادامه جنگ در نوار غزه یک ضرورت می داند. ایالات متحده مصمم است به استفاده از خاک عراق به عنوان سکوی پرشی برای بمباران اهداف خود در سوریه و فلسطین در حمایت از اسرائیل ادامه دهد و جنگ غزه تنها به این واقعیت کمک کرد که آمریکایی ها در قصد خود برای ماندن در این منطقه و ضربه زدن به گروه های وابسته به محور مقاومت مصمم تر شوند".
نظامیان آمریکایی در عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2024
گزارش و تحلیل
مشروعیت حضور آمریکا در عراق از بین رفته
به گفته مهدی عفیفی، همچنین بین حضور نظامی آمریکا در عراق و تشکیل ائتلاف واشنگتن در چارچوب عملیات "نگهبان سعادت" که علیه حامیان جنبش انصارالله (حوثی‌ها) در دریای سرخ اعلام شده، ارتباط راهبردی وجود دارد. وی تاکید کرد: "آنها متوجه تغییرات در منطقه می شوند، لزوم حضور خود را در آنجا درک می کنند، اما آنچه در دریای سرخ اتفاق می افتد بخشی از برنامه آمریکا برای ماندن در کشورهای عربی است. به همین دلیل، حملات به پایگاه های نظامی ایالات متحده در آنجا ادامه یابد، حملات خود را در عراق تشدید خواهد کرد زیرا واشنگتن قول داده است از منافع خود و شرکایش در منطقه محافظت کند".
از ابتدای تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه تقریباً به طور منظم مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفته اند که به عقیده واشنگتن، از سوی گروه های طرفدار ایران است.
تعداد زیادی از سیاستمداران عراقی خواهان خروج نیروی های غربی و امریکایی از عراق هستند. بتازگی مشاور مطبوعاتی هشام الرقابی نخست وزیر عراق گفت: دولت عراق قصد دارد مذاکرات با ائتلاف بین المللی ضد تروریسم به رهبری آمریکا را برای خروج نهایی نیروهای ائتلاف غربی از این کشور سرعت بخشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала