گزارش و تحلیل

مشروعیت حضور آمریکا در عراق از بین رفته

CC BY 2.0 / U.S. Navy/ Lt. Chad A. Dulac / Headed homeنظامیان آمریکایی در عراق
نظامیان آمریکایی در عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2024
اشتراک
آمریکایی ها امیدوار بودند پس از اشغال عراق بتوانند افرادی را سر کار بیاورند که مانند ژاپن و آلمان زمینه حضور طولانی مدت آنها در این کشور را فراهم کنند.
پس از جنگ جهانی دوم و اشغال ژاپن و آلمان توسط متحدین ایالات متحده موفق شد تا این دو کشور را تماما خلع سلاح کند و امنیت آنها را وابسته به ایالات متحده کند و بعد معاهده هایی با این کشورها امضا کند که بر اساس آن پایگاه های نظامی در اختیار ایالات متحده قرار دهند و به بهانه تامین امنیت شان هزینه های حضور آمریکایی ها در خاک خود را نیز تامین کنند.
علاوه بر آن سربازان آمریکایی از قوانین داخلی این کشورها معاف می باشند و اگر جرمی در خاک این کشورها مرتکب شوند دادگاه های این کشورها حق محاکمه آنها را ندارند.
بارها هم شده که در ژاپن مردم اعتراض کردند که سربازان آمریکایی به دختران ژاپنی تجاوز کردند و یا دست به تخلف از قوانین ژاپن زدند اما هیچ وقت ژاپن این سربازان را محاکمه نکرد.
در آلمان هم اتفاقات مشابهی رخ داده اما حکومت آلمان تلاش کرد تا سر و صدای آن را بخواباند.
سال 2003 میلادی وقتی آمریکایی ها عراق را اشغال کردند پل برمر را حاکم عراق تعیین کردند و قرار بر این بود که برمر ساختارهای عراق را به گونه ای که "منافع آمریکا را تامین کند" بچیند.
بغداد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2023
در عراق حملات آمریکا به این کشور را تشدید خطرناک تنش خواندند
برمر که ساختار حکومت لبنان را دیده بود و متوجه بود این ساختار ساختاری است که هیچ وقت امکان ثبات به کشور را نمی دهد ساختار مشابهی را در عراق پیاده کرد.
علاوه بر آن آمریکایی ها به استناد مصوبه شورای امنیت همه درآمد های نفتی عراق را به حسابی در ایالات متحده واریز می کردند و می کنند و اجازه انعقاد جلسه ای که این مصوبه در آن لغو شود را نمی دهند تا همه این پولها در اختیار رئیس جمهوری آمریکا باقی بماند.
یکی از دلایلی که آمریکایی ها با نوری المالکی نخست وزیر عراق بین سالهای 2006 تا 2014 دشمن شدند این بود که المالکی از امضای معاهده کاپیتولاسیون با آمریکایی ها سر باز زد و از اشغالگران آمریکایی خواست تا عراق را ترک کنند.
همچنین نوری المالکی نامه ای به شورای امنیت نوشت وبا توجه به سرنگونی صدام حسین که دلیل تصویب مصوبه شورای امنیت بود، تقاضای لغو واریز درآمد های نفتی عراق به حساب رئیس جمهوری آمریکا را کرد، امری که آمریکایی ها را بسیار از او ناراحت کرد.
مناطق استقرار پایگاه های نظامی آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2023
داده نمایی
مناطق استقرار پایگاه های نظامی آمریکا + داده نمایی
سال 2007 آمریکایی ها به دلیل نبود چتر سیاسی مجبور شدند از عراق خارج شوند اما آنها داعش را ایجاد کردند تا امنیت عراق را به هم بزند و از تحویل تسلیحاتی که دولت عراق از آمریکا خریداری کرده بود و نقدا پول آن از حساب دولت عراق در آمریکا برداشت شده بود، سر باز زد.
از جمله این تسلیحات هواپیماهای اف 16 و هلیکوپتر های آپاچی آمریکایی بود که اگر ارتش عراق این تسلیحات را در اختیار می داشت بعید به نظر می آمد داعش می توانست در عراق گسترش یابد.
آمریکایی ها نه فقط داعش را ایجاد کردند بلکه طبق صدها گزارش آنها اقدام به تامین لژستیک داعش هم می نمودند و در بحبوحه جنگ میان ارتش عراق و داعش هواپیماهای آمریکایی انواع و اقسام تسلیحات و مهمات و نیازهای لژستیک داعش را تامین می کردند و حتی انکار نمی کردند، فقط ادعا می کردند که این مهمات لژستیک اشتباهی در مناطق نفوذ داعش سقوط کرده.
آنقدر به عراق فشار آوردند تا نوری المالکی مجبور شد از آنها تقاضا کند برای کمک به ارتش عراق در مقابل داعش در جمع چندین کشور دیگر به عراق برگردند.
اما آمریکایی ها پس از بازگشت به عراق نه فقط در بحث مبارزه با داعش کاری نکردند بلکه به اشکال مختلف امنیت عراق را به هم ریختند و بارها به حاکمیت ملی عراق بی احترامی کردند که شاید بتوان بزرگترین تجاوز و تعدی به حاکمیت ملی عراق را ترور شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس تلقی کرد.
مشاور سابق پنتاگون عراق را فاجعه استراتژیک برای آمریکا خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2023
مشاور سابق پنتاگون عراق را "فاجعه استراتژیک" برای آمریکا خواند
علیرغم اینکه مجلس عراق پس از ترور شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس مصوبه ای مبنی بر پایان توافق عراق با آمریکا برای حضور در این کشور را به تصویب رساند و از آمریکایی ها تقاضا کردند عراق را ترک کنند و علیرغم اینکه همه کشورهایی که ادعای عضویت در جمع کشورهای مقابله با داعش را داشتند دیگر در عراق حضور ندارند ولی آمریکایی ها از تخلیه پایگاه های اشغال شده در عراق سر باز می زنند.
آمریکایی ها ادامه مبارزه با داعش را بهانه حضورشان در عراق کرده اند در حالی که سالها است که حتی یک تیر بر علیه داعش شلیک نکرده اند و تنها کاری که می کنند ایجاد نا امنی در این کشور می باشد.
اخیرا هم با ترور شهروندان عراقی اقداماتی انجام داده اند که موجب آن شده که مقامات دولت عراق اعلام کنند پروسه خروج آمریکایی ها از عراق شروع شده.
علیرغم همه این شرایط باز هم آمریکایی ها اصرار دارند که کسی به آنها در باره خروجشان از عراق حرفی نزده و حاضر نیستند نامه های دولت عراق که تقاضای خروجشان از عراق را دارد اعلام وصول کنند.
با توجه به این شرایط به نظر می رسد دیگر آمریکایی ها مشروعیت قانونی برای حضور در عراق ندارند، البته درباره سوریه که از اول هم مشروعیت نداشتند و دیگر مردم سوریه و عراق باید با آمریکایی ها به عنوان اشغالگر رفتار کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала