کنعانی: تلاش های دیپلماتیک ایران برای پایان جنگ غزه ادامه دارد

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2024
اشتراک
پس از گذشت بیش از سه ماه از جنگ در غزه مقامات ایالات متحده آمریکا و برخی کشور های غربی از پایان جنگ سخن می‌گویند، در حالی که برای تصویب قطعنامه علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه و پایان فوری جنگ، آمریکا از حق وتوی خود استفاده می‌کند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت:
اگر دولت آمریکا و مقامات حامی رژیم صهیونیستی به شکل حقیقی و صادقانه به دنبال حل مسئله و توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و ممانعت از گسترش جنگ هستند باید این خواسته خود را به صورت عملی نیز به ظهور برسانند.
متاسفانه در حوزه عملی شاهد اقدامات موثر و اثرگذار نه از سوی دولت آمریکا و نه سوی متحدان غربی این کشور بودیم.
علی رغم اظهار نظرات سیاسی و شعار های آنها شاهد تلاش برای ناامنی منطقه و تداوم درگیری در غزه بودیم ریشه این بحران ۷۵ ساله اشغالگری هست که این کشور ها در تمام مدت کنار اشغالگر علیه مظلوم ایستاده‌ اند، آنها باید از حمایت خود از رژیم غاصب صهیونیستی دست بردارند.

ناصر کنعانی در ادامه ضمن تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک بی‌وقفه جمهوری اسلامی ایران در موضوع غزه بیان کرد:
ما سنگین‌ ترین تلاش دیپلماتیک را از زمان آغاز بحران جاری در غزه تا کنون انجام داده‌ایم، جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت دیپلماتیک خود در عالی‌ ترین سطوح برای پایان بخشیدن به جنگ غزه استفاده کرده.
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2024
کنعانی: با نیرو های امنیتی منطقه و فرا منطقه همکاری داریم

این رایزنی‌ ها دو و چند جانبه در سطح بین المللی بوده و این تلاش‌ ها ادامه دارد، خاتمه این جنایت مطالبه جامعه جهانی و جمهوری اسلامی ایران است، اکنون اراده و خواست بین المللی کاملاً مشخص و متجلی است، آنچه مانع تصویب قطعنامه فوریت توقف حملات رژیم صهیونیستی بوده نقش حمایتی دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و استفاده دولت آمریکا از حق وتو به نفع رژیم غاصب صهیونیستی بود.
هم دولت‌ ها و هم ملت‌ ها این مطالبه را نشان دادند که خواستار توقف جنگ در غزه هستند، ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌ های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهیم و در شرایطی که برخی طرف‌ ها به دنبال تحمیل دیدگاه‌ های سیاسی یک جانبه بر ملت فلسطین بودند و می‌خواستند مسئله فلسطین را یک طرفه به نفع رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم اشغالگر تمام کنند ما معتقد به حق ملت فلسطین علیه اشغالگری بودیم و در این راستا نیز طرحی سیاسی، عادلانه و دموکراتیک ارائه کرده و با جزئیات آن را تدوین کردیم و در سازمان ملل متحد آنرا به ثبت رساندیم.
ما معتقدیم این ابتکار عمل سیاسی می‌تواند راه حلی برای پایان بخشیدن به بحران مزمن چندین دهه ای فلسطین باشد.
وی مسئله فلسطین متعلق به ملت فلسطین دانست و افزود:
همه جریان‌ های فلسطینی به نمایندگی از ملت فلسطین می‌توانند در موضوع وضعیت فلسطین و در روند مقاومت و روند سیاسی فلسطین ایفای نقش کنند.
ما معتقد به نقش تعیین کننده و بلامنازع ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود هستیم ما از هرگونه گفتگوی فلسطینی_فلسطینی برای تقویت وحدت ملت فلسطین استقبال می‌کنیم و از آن حمایت می‌کنیم.

وی تاکید داشت:اگر از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت فلسطین پیگیری و پیشگیری نشود، ابعاد دامنه‌ های جنگ گسترش پیدا می‌کند، اینکه این جنایت ۹۳ امین روز خود را تجربه میکند نتیجه ی بی توجهی به این نکته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را به دنبال توسعه جنگ در منطقه و تبدیل این جنگ به یک جنگ منطقه ای و فرا منطقه‌ای دانست و خاطر نشان کرد:
رژیم صهیونیستی اساسا ماهیت استقرار خود را در جنگ و ناامنی بی ثباتی و دامن زدن به جنگ و درگیری می‌بیند و همچنان بر این رویکرد اصرار و استمرار دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با نیرو های نظامی آمریکا در عراق و اقدامات نظامی که علیه بخشی از جریانات عراقی انجام می‌دهند، گفت:
باید توجه داشت که خروج نیرو های آمریکایی از عراق مصوبه پارلمان عراق بوده و طبیعی است که دولت و ملت عراق در خصوص اقدامات جنایت‌ آمیز نیرو های آمریکایی در عراق به مسئولیت ملی خود عمل خواهند کرد.
وی افزود:
ما به کرات به مقامات کشور های منطقه از جمله دولت عراق دیدگاه خود را مطرح کردیم که استمرار حضور نیرو های آمریکایی در عراق چه در قالب ائتلاف بین المللی و چه در هر قالب دیگری به صلح، ثبات و امنیت در منطقه کمک نمی‌کند، بلکه یک عامل محرک برای دامن زدن به بی‌ثباتی‌ ها و ناامنی‌ ها در منطقه است.
متاسفانه نیرو های آمریکایی از حضور خود در داخل کشور های منطقه برای انجام و اجرای عملیات‌ های نظامی علیه نیرو های همان کشور ها استفاده می‌کنند.
ما تاکید داریم و اطمینان داریم که دولت و ملت عراق از توانایی و اقتدار لازم برای حفظ امنیت در این کشور برخوردار هستند و مدت‌ ها است که زمان خروج نیرو های نظامی آمریکا از خاک این کشور فرا رسیده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала