بورل در مورد ماموریت ویژه در دریای سرخ با کشورهای اروپایی رایزنی می کند

© Photo / IRNAجوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2024
اشتراک
نماینده رسمی سرویس خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست توجیهی در بروکسل گفت، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، قصد دارد این هفته رایزنی‌های خود را با کشورهای اتحادیه اروپا درباره مأموریت احتمالی ویژه اروپایی در دریای سرخ آغاز کند.
به گزارش اسپوتنیک، پیتر استانو روز دوشنبه گفت:" همانطور که بورل قبلاً گفته است، او قصد دارد یک مأموریت ویژه اروپایی برای دریای سرخ را پیشنهاد کند. هر گونه ماموریت، اعم از غیرنظامی و نظامی، توسط سرویس اقدام خارجی اروپا، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی پیشنهاد شده و توسط شورای اتحادیه اروپا تایید می شود. رایزنی ها در مورد چنین پیشنهادی این هفته آغاز می شود و تصمیم گیری در این مورد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد."
در عین حال، استانو تاکید کرد که چنین ماموریتی بر اساس ماموریت آتالانتا ایجاد نخواهد شد. وی گفت: "این بر اساس مأموریت آتالانتا که یک مأموریت فعال است و وظایف محوله خود را انجام می دهد، نخواهد بود."
در پایان ماه دسامبر، بورل گفت که مأموریت نیروی دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ، آتالانتا، به ائتلاف ایالات متحده در تضمین ایمنی دریانوردی در سواحل یمن کمک خواهد کرد. به گفته وی، این تصمیم مورد توافق کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.
پیش از این، لوید آستین، رئیس پنتاگون، از آغاز عملیات چندملیتی نگهبان رفاه برای حفاظت از دریای سرخ و خلیج عدن در بحبوحه حملات شورشیان حوثی یمن به کشتی های تجاری خبر داده بود. وی گفت که این عملیات شامل بریتانیای کبیر، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا خواهد بود.
به نوبه خود، نماینده سرویس خارجی اروپا، پیتر استانو، به اسپوتنیک گفت که اتحادیه اروپا، در پس زمینه عملیات ایالات متحده در دریای سرخ، اقداماتی را با شرکای خود برای اطمینان از ایمنی ناوبری هماهنگ می کند. وی یادآور شد که اتحادیه اروپا از طریق حضور خود در دریای سرخ و خلیج عدن از طریق ماموریت آتالانتا نقش فعالی ایفا می کند.
در دسامبر 2008، کشورهای اتحادیه اروپا آتالانتا، اولین ماموریت دریایی در تاریخ اتحادیه اروپا را تایید کردند. وظیفه این ماموریت حفاظت از کشتی هایی بود که مواد بشردوستانه را از برنامه جهانی غذا به بنادر سومالی می رساندند. علاوه بر این، اروپایی ها موظف شدند از تمام کشتی های ترانزیتی که در امتداد سواحل سومالی عبور می کردند در برابر حملات دزدان دریایی محافظت کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала