گزارش و تحلیل

ماشین هایمان را بشوریم؟

© Photo / IRNAآلودگی هوا در تهران
آلودگی هوا در تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2024
اشتراک
شاید شانسی باشد اما من هر بار ماشین ام را می شورم باران می آید نمی دانم در باره دیگران اوضاع چه طور است.
البته این را برای مزاح گفتم ولی بحث بنده در باره مسایلی است که این روزها درباره باران آمدن در ایران بسیار مطرح می شود.
بسیاری می آیند و شایعاتی را مطرح می کنند که فضای اجتماعی را ملتهب می کنند اما بسیاری این شایعات هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد.
از بحث بارور کردن ابرها در کشورهای همسایه برای باریدن در آنجا و نباریدن در ایران گرفته تا پروژه هارپ تا ده ها مساله خرافاتی.
من کارشناس امور زیست محیطی نیستم که بخواهم اظهار نظر کنم یا نظریه مطرح کنم اما طبق آنچه کارشناسان امور زیست مطرح می کنند تغییرات اقلیمی موجبات ایجاد این شرایط شده.
منطق هم می گوید به جای چسبیدن به خرافات و یا شایعات باید به دنبال راهکار های علمی و عملی باشیم.
عموما این تغییرات مرتبط با کارهایی است که معمولا بشر انجام می دهد چه داخل ایران چه خارج ایران، و متاسفانه ما ایرانی ها امروزه درگیر چالش های مرتبط با آن هستیم.
ظاهرا سد سازی های غیر اصولی روی رودخانه های مختلف "چه داخل چه خارج ایران" موجب آن می شود که تبخیر کاهش یابد و در نهایت بارش هم کاهش یابد.
همانگونه که قبلتر گفتم من کارشناس امر نیستم اما آنچه به ذهن می آید این است که اگر همین الآن به فکر تدبیر برای این موضوع نباشیم شاید فردا بسیار دیر باشد.
اگر مساله نباریدن برف و باران مرتبط با مساله تبخیر آب باشد به نظر می رسد باید به فکر پروژه ها و طرح هایی باشیم که فضای داخلی کشور ما را تغییر دهد ومرطوب کند.
زاینده رود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2024
گزارش و تحلیل
آیا اقلیم و آب هوای ایران دستکاری عمدی می شود؟
مثلا از حدود هفتاد هشتاد سال پیش گرفته طرحی برای اتصال دریای خزر به خلیج فارس یا دریای عمان مطرح بوده که برخی باور دارد موجبات تغییرات اقلیمی وسیعی درون کویر های ایران می گردد، هفتاد سال است که هنوز نشده روی این ماجرا تصمیم گرفت.
برخی هم مخالف این طرح هستند چرا که باور دارند موجب شور شدن آب های زیر زمینی و تغییرات اقلیمی در کویر ها می گردد.
حال باید سبک و سنگین کرد که کدام اش بیشتر به نفع کلی مملکت است؟
فراموش نکنید که این کویرها هم روزی روزگاری زیر آب بوده اند.
آنچه مسلم است این می باشد در صورتی که چنین پروژه ای اجرا شود نه فقط آب و هوای شرق کشور تغییر پیدا می کند بلکه آب و هوای بخش بزرگی از کشور تغییر پیدا می کند.
علاوه بر آن در صورتی که کانال اتصال دریای خزر به دریای عمان یا خلیج فارس در حدی باشد که بشود در آن کشتیرانی کرد به نظر می رسد حتی این ماجرا می تواند منافع اقتصادی بسیار وسیعی برای ایران داشته باشد چون ایران به کانال ارتباطی بالقوه شرق به غرب و شمال و جنوب تبدیل می شود.
این مساله در شرایطی بسیار اهمیت پیدا می کند که باید توجه داشت امروزه بسیاری از جنگ هایی که در منطقه ما راه افتاده به دلیل آن است که ابر قدرتهای جهانی می خواهند روی مسیرهای تجارت کالا تسلط داشته باشند و ما این پتانسیل بالقوه در کشور خود را داریم که مسیر اصلی را از خاک خودمان بکشیم و همه را در کار انجام شده قرار دهیم.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که اگر چنین کانالی از طریق ایران حفر شود بخش بزرگی از تحریم های ایران خود به خود می سوزد چون کشورهای جهان وقتی ببینند مسیر ارزانتر و مطمئن تر و سریعتر راه افتاده همه ترجیح می دهد از این مسیر استفاده کنند و حتی اگر آمریکا هم زور کند که ایران را تحریم کند آنها تمکین نمی کنند.
همچنین چندین سال است بحث انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه و احیای این دریاچه مطرح بوده وطبق نظر همه کارشناسان در صورتی که این پروژه پیاده شود حتی روی بحث آلودگی هوا درون کشور نیز تاثیر گذار خواهد بود و بدیهی است این پروژه نیز می تواند بسیار روی بحث بارش باران درون کشور نیز تاثیر گذار باشد و معلوم نیست که چرا هنوز این پروژه معطل می باشد.
البته بحث بارور نمودن ابر ها و... نیز می تواند به صورت مقطعی تاثیر گذار باشد.
به هر حال به نظر می رسد امروزه ما نیاز به پروژه های مختلف برای مقابله با تغییرات اقلیمی کره زمین می باشیم و این پروژه ها از نان شب برای ما مهم تر می باشد.
ولی تا زمانی که این پروژه های اصولی اجرا نشده به نظر می رسد تنها راه این است که ماشین هایمان را بشوریم و چشم به آسمان باشیم که باران ببارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала