گزارش و تحلیل

دقت هوش مصنوعی در تشخیص زمان مرگ انسان چقدر است؟

© AP Photo / Ng Han Guanدقت هوش مصنوعی در تشخیص زمان مرگ انسان چقدر است؟
دقت هوش مصنوعی در تشخیص زمان مرگ انسان چقدر است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2023
اشتراک
دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک (DTU) پژوهشی را در ژورنال Nature Computational Science منتشر کرده که در این مطالعه ادعا شده سامانه جدید هوش مصنوعی مشابه "چت جی‌پی‌تی" قادر به پیش‌بینی زمان مرگ افراد با دقت بالا است.
به گزارش اسپوتنیک، محققان دانشگاه فنی دانمارک با استفاده از مجموعه داده‌ای به‌ نام “life2vec” داده‌های ۶ میلیون دانمارکی شامل اطلاعاتی در مورد جنبه‌های مختلف زندگی آنها نظیر تحصیل، بهداشت، شغل، درآمد، آدرس و ساعات کار روزانه را بررسی کردند. این مجموعه قادر به پیش بینی سوالاتی کلی مانند "یا شخص مورد مطالعه در چهار سال آینده می‌میرد یا خیر" است. محققان با سازماندهی رویدادهای جمع‌آوری شده از زندگی افراد در یک سیستم واحد، ثابت کردند که این پیش بینی پایدار بوده و ساختار شفافی دارد. طبق اظهارات سم لمان نویسنده این پژوهش این سوال مورد استفاده قرار گرفت که تا چه حد می‌توان اتفاقات آینده را براساس شرایط و رویدادهای گذشته پیش بینی کرد. از جنبه علمی، تنها خود پیش بینی برای محققان جالب نیست، بلکه جنبه‌هایی از داده‌ها که مدل را قادر می‌سازد تا چنین پاسخ‌های دقیقی را ارائه دهند نیز در نوع خود بسیار قابل تامل است.
پیش بینی زمان دقیق مرگ یک کار پیچیده و چالش برانگیز است. در زمینه پزشکی، متخصصان مراقبت های بهداشتی از روش ها و ابزارهای مختلفی برای تخمین پیش آگهی و زمان احتمالی مرگ بیمار استفاده می کنند. این روش ها ممکن است شامل ارزیابی علائم حیاتی بیمار، عملکرد اندام ها، پیشرفت بیماری و سایر داده های پزشکی مرتبط باشد. با این حال، پیش‌بینی زمان دقیق مرگ با دقت بالا مبهم باقی می‌ماند، زیرا عوامل متعددی می‌توانند بر سلامت و رفاه فرد تأثیر بگذارند.
در زمینه هوش مصنوعی، برخی از محققان با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده‌های پزشکی و پیش‌بینی نتایج بیماران از جمله مرگ و میر، مورد بررسی قرار داده‌اند. این مدل‌ها ممکن است طیف وسیعی از عوامل مانند جمعیت‌شناسی، تاریخچه پزشکی، نتایج آزمایشگاهی و داده‌های تصویربرداری را برای تخمین احتمال مرگ و میر در یک بازه زمانی مشخص در نظر بگیرند. در حالی که این رویکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند بینش های ارزشمندی ارائه دهند، مهم است که توجه داشته باشیم که پیش بینی زمان دقیق مرگ با قطعیت هنوز امکان پذیر نیست.
هوش مصنوعی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2023
گزارش و تحلیل
نقش هوش مصنوعی در عرصه نظامی از انسانها بیشتر می شود
پیش‌بینی زمان مرگ شامل ترکیبی از تخصص پزشکی، قضاوت بالینی و ملاحظات اخلاقی است و همچنان حوزه‌ای برای تحقیق و بحث در حال انجام در جوامع پزشکی و علمی است. مریم حسن زاده پژوهشگر هوش مصنوعی درباره این موضوع به اسپوتنیک گفت، قطعا نه هوش مصنوعی و نه هیچ عامل دیگری نمی تواند زمان مرگ انسان را تعیین کند، چون مرگ پدیده ای است که صرفا عوامل طبیعی در آن دخالت ندارد، بلکه عوامل متافیزیکی و رفتارهایی مثل صله رحم و یا گناه کردن نیز در این موضوع مداخله دارند.
در واقع هوش مصنوعی نمی تواند زمان مرگ را به طور دقیق تعیین کند اما می تواند پیش بینی کند که بر اساس نوع تغذیه فرد، سبک زندگی، جغرافیای محل سکونت، نوع بیماری و دیگرعوامل محدوده پایان عمر فرد چه زمانی باشد. از آن گذشته فارغ از محاسبات هوش مصنوعی در حال حاضر علم پزشکی به روشنی مشخص کرده است که چه ع،املی عمر انسان را افزایش می دهد و بر عکس چه سبکی از زندگی سبب مرگ زودرس انسان می شود.
حسن زاده افزود، اقدامی که پژوهشگران این دانشگاه انجام داده اند در واقع جمع آوری یکسری داده و اطلاعات از سوابق پزشکی افراد و دیگر موارد و انطباق آن با حیات یا عدم حیات جمعیت مورد مطالعه بوده که بر اساس آن محاسباتی انجام داده و به نتایجی رسیدند که البته میزان خطا نیز در چنین مطالعاتی کم نیست.
وی در پایان گفت، همانطور که گفتم احتمال خطا در چنین پیش بینی هایی زیاد است، زیرا ما همه عواملی که دوی تعین زمان مرگ انسان دخالت دارند را نمی دانیم و از سویی تمام عوامل هم فیزیکی و تجربی نیستند که بتوان آنها را اندازه گیری کرد اما پیش بینی های هوش مصنوعی نیز چیز عجیب و جدیدی نیست و در نهایت مرگ و زندگی دست خداوند است. شاید هوش مصنوعی و فناوری بتواند به پیش بینی برخی پیامدهای سلامتی و شناسایی عوامل خطر بالقوه کمک کنند، اما تعیین زمان دقیق مرگ در توان آن نیست و زمان دقیق مرگ تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله شرایط پزشکی، شرایط محیطی و اعتقادات فردی و عوامل متافیزیکی است که آن را غیر ممکن می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала