به عقیده ایلان ماسک، تصویب طرح او برای اوکراین در زمان خود جان های بسیاری را نجات می داد

© AP Photo / Benjamin Fanjoyایلان ماسک
ایلان ماسک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2023
اشتراک
ایلان ماسک، کارآفرین آمریکایی اعلام کرد اگر طرح پیشنهادی او برای حل و فصل مناقشه در اوکراین در سال 2022 تصویب می شد، از مرگ بسیاری از مردم جلوگیری می شد.
به گزارش اسپوتنیک، دیوید ساکس میلیاردر آمریکایی در صفحه خود در شبکه اجتماعی X نوشت که اکنون دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مایل است طرح پیشنهادی ماسک را بررسی کند. ساکس گفت: "زمانی که ایلان سال گذشته از طرح صلح خود رونمایی کرد، خود زلنسکی آن را "طرفدار روسیه" نامید و این طرح)به شدت مورد حمله بسیاری در آن پلتفرم قرار گرفت. اکنون دولت بایدن مایل است این توافق را منعقد کند".
ماسک در مورد پست ساکس اظهار داشت: "می‌شد از بسیاری از مرگ‌ها جلوگیری کرد".
در اکتبر 2022، ایلان ماسک دیدگاه خود را برای حل مناقشه در اوکراین با حفظ کریمه به عنوان بخشی از روسیه و رفراندوم های دوباره تحت نظارت سازمان ملل در مناطق دونباس، خرسون و زاپوروژیه پیشنهاد کرد. طرح ماسک شامل "رای گیری مجدد در مناطق ملحق شده تحت نظارت سازمان ملل"، حفظ کریمه "به عنوان بخشی رسمی از روسیه، همانطور که از سال 1783 (قبل از اشتباه خروشچف) بوده است"، تضمین تامین آب برای کریمه و وضعیت بی طرف اوکراین است.
نشریه پولیتیکو قبلا گزارش داده بود که ایالات متحده و کشورهای اروپایی بی سر و صدا هدف سیاست خود نسبت به اوکراین را از "پیروزی کامل بر روسیه" به تقویت موقعیت کی یف برای مذاکرات صلح بالقوه تغییر می دهند، که احتمالاً به معنای دادن امتیازات ارضی به مسکو است.
ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
سوال ناخوشایند ایلان ماسک در مورد کمک های آمریکا به اوکراین
مسکو پیش از این بارها اعلام کرده بود که برای مذاکره آماده است، اما کی یف ممنوعیتی را برای آنها در سطح قانونگذاری وضع کرده است. غرب مدام از فدراسیون روسیه برای مذاکره دعوت می کند که مسکو برای آن آمادگی نشان می دهد، اما در عین حال امتناع دائمی کی یف از شرکت در گفتگو را نادیده می گیرد. پیش از این، کرملین اعلام کرده بود که در حال حاضر هیچ پیش نیازی برای تغییر وضعیت در اوکراین به مسیر مسالمت آمیز وجود ندارد؛ اولویت مطلق روسیه دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه خود است که در حال حاضر این تنها از طریق ابزار نظامی امکان پذیر است. کرملین اعلام کرد، شرایط در اوکراین می تواند به سمت مسالمت آمیز حرکت کند، مشروط بر اینکه وضعیت واقعی و واقعیت های جدید در نظر گرفته شود و تمام خواسته های مسکو به خوبی معلوم است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بعداً گفت که اگر اوکراین خواهان آغاز روند مذاکره باشد، نیازی به ژست‌های نمایشی نیست و فرمان منع مذاکره با روسیه باید لغو شود. به گفته وی، روسیه هرگز مخالف حل مناقشه در اوکراین از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز نبوده اما باید با رعایت ضمانت‌ها برای امنیت فدراسیون روسیه باشد .
روسیه در 24 فوریه 2022 عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هدف آن را "حمایت از افرادی که به مدت هشت سال توسط رژیم کیف مورد آزار و نسل کشی قرار گرفته اند" خوانده است. وی خاطرنشان کرد که این عملیات ویژه یک اقدام اجباری بود؛ برای روسیه "هیچ امکانی برای انجام کارهای دیگر باقی نمانده بود چون خطرات امنیتی به‌گونه‌ای ایجاد شده بود که امکان پاسخگویی با ابزارهای دیگر غیرممکن است." به گفته وی، روسیه 30 سال است که تلاش می کند با ناتو بر سر اصول امنیت اروپا به توافق برسد، اما در پاسخ یا با فریب و دروغ های بی شرمانه و یا تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شده است، در حالی که ائتلاف در همین حال، با وجود اعتراضات مسکو، به طور پیوسته در حال گسترش و نزدیک شدن به مرزهای فدراسیون روسیه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала