گزارش و تحلیل

آنهایی که دل به حمایت "لابی صهیونیستی" بسته اند نگاهی به عاقبت شاه کنند

© AP Photo / Alex Brandonآنهایی که دل به حمایت لابی صهیونیستی بسته اند نگاهی به عاقبت شاه کنند
آنهایی که دل به حمایت لابی صهیونیستی بسته اند نگاهی به عاقبت شاه کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2023
اشتراک
برخی، مخصوصا سیاستمداران، تصور می کنند اگر احیانا با اسرائیل رابطه صمیمی ای برقرار کنند می توانند از حمایت لابی صهیونیستی در غرب و مخصوصا ایالات متحده آمریکا برخوردار شوند.
این ماجرا طی چند سال گذشته بهانه ای بود برای اینکه برخی سران کشورهای عربی و اسلامی گول این ماجرا را بخورند و وارد معاهده های صلح با اسرائیل شوند.
برخی نیز تصور کردند که ممکن است بتوانند قبل از ورود به معاهده صلح با اسرائیلی ها امتیازاتی هر چند ابتدایی از لابی های صهیونیستی در آمریکا و غرب بگیرند و بعد وارد معاهده صلح شوند.
گو اینکه بسیاری کارشناسان سیاسی باور دارند ماجرای جنگ غزه وکشتاری که اسرائیل در غزه راه انداخته می تواند روی تاخیر روند سازش با اسرائیل موثر باشد اما بسیاری کارشناسان باور دارند که این روند چون در ذهن این رهبران است تا زمانی که این رهبران در کشورهای عربی سر کار باشند دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد و اینها باور دارند برای تمکین قدرت خود و همچنین برخورداری از حمایت ایالات متحده و کشورهای غربی باید به این سمت و سو پیش بروند.
البته کشورهایی مانند مصر و اردن که در این زمینه پیشگام بودند طی حدود پنجاه سال از مصالحه با اسرائیل حتی یک پشیز امتیاز قابل توجه از طرف لابی صهیونیستی دریافت نکردند که هیچ بلکه حتی این لابی در ایالات متحده و کشورهای غربی در بسیاری موارد جلوی کمک هایی که آمریکا و غرب به آنها پیشنهاد داده بود را گرفته.
اگر به تاریخ تعاملات کشورهای اسلامی با اسرائیل برگردیم می بینیم که ترکیه اولین کشور اسلامی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت.
پرچم امارات و اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2022
امارات و اسرائیل توافق "شراکت اقتصادی جامع" امضا کردند
بقیه کشورهای اسلامی از به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری کردند.
زمانی شاه ایران به ایالات متحده سفر کرد و با رئیس جمهوری وقت آمریکا هنری ترومن ملاقات کرد و ترومن وی را قانع کرد که برقراری رابطه با اسرائیل به نفع ایران است و عمدا کاری کردند که شاه قدرت لابی صهیونیستی درون ایالات متحده را ببیند و بعد شاه با تصور اینکه اگر با اسرائیل رابطه برقرار کند لابی صهیونیستی پشتیبان وی در ایالات متحده خواهد شد تصمیم گرفت با اسرائیل رابطه برقرار کند و در 14 اسفند سال 1328ایران اسرائیل را به صورت دوفاکتو به رسمیت شناخت.
سال 1330 مصدق این تصمیم دولت ایران را پس گرفت ولی بر کسی پوشیده نیست که روابط غیر رسمی ایران و اسرائیل تا انقلاب اسلامی در سال 1357 ادامه داشت.
اما نکته قابل تامل در این تصمیم دولت ایران علیرغم مخالفت عمومی موجب آن شد که اعتراض ها بر علیه شاه شدت بگیرد و حتی بسیاری باور دارد که این ماجرا جرقه و بهانه ای بود برای ادامه اعتراضات بر علیه شاه و در نهایت سرنگونی وی شد.
طی این مدت لابی صهیونیستی درون ایالات متحده و کشورهای غربی نه تنها هیچ کمکی به شاه نکرد تا قدرت خود را با کسب محبوبیت مردم و حل مشکلات داخلی اش حل کند بلکه در بسیاری موارد در مسیر خواسته های شاه مخصوصا در زمینه خرید تسلیحات سنگ اندازی می کرد.
شاه امیدوار بود این لابی حد اقل در کنگره به نفع ایران عمل کند اما علیرغم روابط بسیار صمیمی شاه با آمریکا و اسرائیل می بینیم که کنگره ایالات متحده در اکثر موارد تصمیماتی مخالف با خواسته های ایران و شاه می گرفت و بعد عبارت معروفی را استفاده می کردند "تلاش کردیم اما نشد".
شاید برخی در ذهن شان باشد که این عبارت توسط که و کی بعد از انقلاب استفاده شد اما بد نیست به آن اشاره کنم.
سال 2004 میلادی ایران یک توافق درباره برنامه هسته ای خود با سه کشور اروپایی انگلیس و فرانسه و آلمان (که به ترویکای اروپایی معروف بودند) امضا کرد که به توافق سعد آباد معروف شد، در این توافق ایران پذیرفت کل برنامه هسته ای خود را متوقف و تعلیق کند و بسیاری از پایگاه های ایران توسط سازمان بین المللی انرژی هسته ای پلمپ شوند.
در مقابل هم اروپایی ها تعهد کردند که جلوی قطعنامه شورای امنیت بر علیه ایران و تحریم آن را بگیرند.
اتفاقات این توافق را آن زمان آقای روحانی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی ایران امضا کرد.
بندر سامسون ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2023
تحریم سیستم های مالی حامی اسرائیل در ترکیه
اما پس از اینکه ایران همه تعهدات خود را اجرا کرد شورای امنیت بر علیه ایران قطعنامه صادر کرد و وقتی آقای روحانی با جک استرو (وزیر خارجه وقت انگلیس) تماس گرفت و گله گی کرد که چرا به توافق عمل نشده، جک استرو در پاسخ اظهار داشت ما فقط تعهد کردیم تلاش کنیم این قطعنامه تصویب نشود، "تلاش کردیم اما نشد".
به هر حال امروزه برخی کشورهای عربی و اسلامی تصور می کنند که اگر با اسرائیل صمیمی شوند لابی اسرائیل در آمریکا پشت آنها خواهد بود اما باید مطمئن باشند در نهایت فقط یک عبارت را دریافت خواهند کرد "تلاش کردیم اما نشد".
اسرائیلی ها حتی زمانی که شاه پس از انقلاب دربه در شده بود حاضر نشدند به وی پناه دهند و حتی حاضر نشدند با آمریکا بر سر اینکه شاه برای درمان به آمریکا برود صحبت کنند، اتفاقا به گفته برخی دوستان شاه وی از آنها خواسته بود که با آمریکایی ها صحبت کنند و تنها پاسخی که دریافت کرده بود "تلاش کردیم اما نشد" بود.
حالا بنشینید و منتظر باشید لابی های صهیونیستی در آمریکا برای شما تلاش کنند تا بشود، اگر ریختن ماست در دریا موجب دوغ شدن آب شود تلاش کردن لابی های صهیونیستی برای این کشورها نتیجه خواهد داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала