ادعای رسانه آمریکایی: ایران از نظر اطلاعاتی به حوثی ها برای حمله به کشتی ها کمک می کند

© AP Photo / Hani Mohammed حوثی ها
 حوثی ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2023
اشتراک
یک روزنامه آمریکایی با استناد به منابع امنیتی غربی و خاورمیانه ادعا می کند که نیروهای ایرانی به حوثی ها اطلاعاتی ارائه می دهند که از آنها برای هدف قرار دادن موشک ها و پهپادها در کشتی های عبوری در دریای سرخ استفاده می شود.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه وال استریت ژورنال می‌نویسد: "نیروهای شبه‌نظامی ایران اطلاعات آنلاین در اختیار حوثی‌های یمن قرار می‌دهند و حوثی ها از آنها برای هدایت پهپادها و موشک‌ها برای حمله به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ استفاده می‌کنند".
به گفته منابع این نشریه، اطلاعات مخابره شده به حوثی ها ظاهراً توسط یک شناور شناسایی جمع آوری می شود که به گفته آنها در کنترل نیروهای ایرانی است. یک مقام غربی به وال استریت ژورنال گفت که ظاهراً حوثی ها فناوری راداری برای هدف قرار دادن کشتی ها ندارند و به همین دلیل گویا آنها به کمک ایران نیاز دارند.
با این حال، سخنگوی حوثی ها چنین ادعاهایی را رد کرده و متذکر شد که این جنبش تجهیزات شناسایی خاص خود را دارد.
این روزنامه به نقل از سخنگوی حوثی ها می گوید: "عجیب است که همه چیز را به ایران نسبت دهیم، انگار که آنها قدرتمندترین کشور جهان هستند. ما چنان وسایل شناسایی را داریم که در طول سالیان متمادی خود را به خوبی نشان داده اند".
یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2023
گزارش و تحلیل
انزوای روز افزون آمریکا با خودداری کشورها از مشارکت در ائتلاف بر علیه یمن
مقام اسرائیلی به نوبه خود از غرب خواست تا بر تهران فشار بیاورد تا از کمک به حوثی ها و کمک در ایجاد مانع در کشتیرانی در منطقه دست بردارد.
تهران پیش از این اظهارات کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده و بریتانیا، درباره دخالت ادعایی تهران در حملات حوثی ها به کشتی های تجاری در دریای سرخ را رد کرده است. ایران تاکید کرده است که "گروه‌های مقاومت" در خاورمیانه، مانند حوثی‌ها، هیچ دستوری از ایران دریافت نمی‌کنند و از آن اطاعت نمی‌کنند و "این گروه‌ها بر اساس اصول و اولویت‌ها و منافع کشور و مردم خود تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند."
با این حال ایران هنوز به خبر منتشره در روزنامه وال استریت ژورنال واکنش نشان نداده است.
جنبش حاکم انصارالله (حوثی ها) در شمال یمن، که کنترل بیشتر سواحل دریای سرخ یمن را در اختیار دارد، قبلاً در مورد قصد خود برای حمله به هر کشتی مرتبط با اسرائیل هشدار داده و از سایر کشورها خواسته بود که خدمه خود را از آنها فراخوانده و به آنها در دریا نزدیک نشوند. تعدادی از شرکت های کشتیرانی تصمیم گرفته اند حمل و نقل از طریق دریای سرخ را متوقف کنند. شرکت های انرژی BP و Equinor نیز تصمیم خود را برای توقف حمل و نقل نفتی با تانکر از طریق دریای سرخ اعلام کردند.
پیش از این، لوید آستین، رئیس پنتاگون از آغاز عملیات چندملیتی "نگهبان شکوفایی" برای حفاظت از دریای سرخ و خلیج عدن در بحبوحه حملات شورشیان حوثی یمن به کشتی های تجاری خبر داده بود. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که بیش از 20 کشور به این عملیات تحت رهبری ایالات متحده ملحق شده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала