گزارش و تحلیل

انزوای روز افزون آمریکا با خودداری کشورها از مشارکت در ائتلاف بر علیه یمن

یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2023
اشتراک
پس از اعلام انصار الله یمن مبنی بر منع تردد کشتی های اسرائیل و یا کشتی هایی که به سمت اسرائیل می روند از باب المندب، اسرائیلی ها دست به دامان آمریکا شدند تا کاری کند.
ابتدا آمریکایی ها اعلام کردند که چند ناو خود را به منطقه خواهند فرستاد تا جلوی حملات یمنی ها را بگیرند ولی دیدند که دریای سرخ جای این بازی ها نیست و امکان آن وجود ندارد که با چند ناو بتوان جلوی حملات یمنی ها به کشتی های اسرائیلی یا کشتی هایی که به اسرائیل می روند را گرفت.

آنها به خوبی متوجه هستند که ورود به جنگ با یمنی ها به هیچ وجه به نفع آنها نخواهد بود و ضرر آن بیشتر نصیب آمریکا می شود تا یمنی هایی که بیش از 8 سال است در جنگ می باشند و انواع و اقسام پیشرفته ترین سلاح های آمریکایی بر علیه شان استفاده شده است.

دولت مردان آمریکایی به خوبی می دانند شرایط بایدن به عنوان مفتضح ترین رئیس جمهوری آمریکا درون این کشور در چه شرایطی است و کافی است تابوت چند سرباز آمریکایی به این کشور برگردد تا دیگر فاتحه بایدن ودولتش و هر کسی که با بایدن همکاری می کند خوانده شود.
به این دلیل آنها اعلام کردند که تصمیم دارند ائتلاف جهانی برای مقابله با انصار الله راه بیاندازند.
از آن حرف های گنده گنده که سالها است می زنند.

دلیل این ماجرا هم این بود و هست که آنها می خواهند به مردم خود بگویند که منزوی نیستند و بسیاری از کشورهای جهان با آنها همراه می باشند.

حملات یمنی ها به کشتی ها در دریای سرخ منجر به آن شده که بسیاری شرکت های کشتیرانی از عبور از دریای سرخ خودداری کنند و چیزی حدود پنجاه درصد تجارت جهانی مختلف شود و علاوه بر آن هزینه باربری کشتی هایی که تصمیم به دور زدن از سمت دماغه آفریقا و ورود به دریای مدیترانه از تنگه جبل الطارق را دارند حد اقل دو برابر شود و زمان باربری کالا چیزی حدود سه تا چهار برابر افزایش یابد.
آمریکایی ها امیدوار بودند که حد اقل کشورهای متضرر در این راستا با آنها همکاری کنند.
اما نکته ظریف در این ماجرا این بود که اینبار حتی مانند بارهای قبل که آمریکایی ها اعلام کردند می خواهند ائتلاف راه بیاندازند نشد، در بارهای قبل ائتلاف هایی مثل ناتوی عربی ویا... حد اقل چند کشور وارد ائتلاف ها شدند.
این بار به جز انگلیس، کانادا و بحرین که همه اقمار آمریکا به حساب می آیند هیچ کشوری حاضر نشده با آمریکا همراهی کند.
حتی یک کشور از کشورهایی که با دریای سرخ مرز دریایی دارند حاضر نشدند با آمریکا همراهی کنند.
نه عربستان سعودی، نه مصر، نه سودان، نه حتی اریتره و یا جیبوتی.
عربستان سعودی تازه مقداری از شر جنگ یمن خلاص شده و دارد نفس می کشد و دلیلی نمی بیند برای خاطر چشم آمریکا و اسرائیل دوباره با یمنی ها وارد جنگ شود.
همین موضوع درباره دیگر کشورهای دور دریای سرخ هم صدق می کند، آنها به خوبی می دانند ورود به درگیری با یمنی ها می تواند منجر به آن شود که آنها نیز هدف انتقام آنها قرار گیرند در حالی که یمنی ها با کشتی های آنها و کشتی هایی که به سمت آنها می رود کاری ندارند.
دلیل ماجرا هم پر واضح است، اینها دیده اند آمریکا چه بر سر متحدان خود در اروپا در جریان اوکراین آورده و حاضر نیستند با طناب آمریکا وارد چاه شوند.
از چین و کشورهای آسیای شرقی گرفته تا کشورهای اروپایی که همه از این بابت متضرر شده اند، هیچ کدام حاضر نشدند با آمریکا همراهی کنند.
در واقع همه امروزه متفقا باور دارند که دلیل این بحران ایجاد شده حمایت های بی چون و چرای ایالات متحده از قتل عام مردم فلسطین توسط اسرائیل است و آمریکا خود مسبب شکسته شدن مقررات و حقوق بین الملل است و حق ندارد درباره مقررات بین المللی و یا حقوق بین الملل صحبت کند.
اصرار آمریکایی ها بر ادامه جنگ و نسل کشی و کشت و کشتار و نقض فاحش حقوق بین الملل دلیل اصلی این جریان است و رای گیری های مجمع عمومی سازمان ملل کافی است تا متوجه شد دیدگاه جامعه بین الملل چیست.
ایالات متحده خود پیشگام نقض مقررات و حقوق بین الملل بوده و در ده ها مورد ایالات متحده حتی به معاهده هایی که امضا کرده و یا تعهداتی که خود انجام داده عمل نکرد وحالا اسرائیل هم پا جای پای آمریکا گذاشته است.
با توجه به این شرایط کشورهای جهان بر این باور می باشند که حتی اگر هم از نظر مالی و اقتصادی متضرر شوند نباید دیگر با آمریکا در ماجراجویی هایش همراهی کنند و وارد جنگ هایی شوند که فقط منافع آمریکا را محقق می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала