آخرین سربازان فرانسوی باقی مانده در نیجر این کشور را ترک کردند

© AFP 2023 / Jean-Pierre Muller آخرین سربازان فرانسوی باقی مانده در نیجر این کشور را ترک کردند
آخرین سربازان فرانسوی باقی مانده در نیجر این کشور را ترک کردند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2023
اشتراک
آخرین افراد نیروهای مسلح فرانسوی باقی مانده در نیجر امروز جمعه این کشور را ترک کردند.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر را خبرگزاری فرانسه با استناد به ارتش نیجر منتشر کرده است.
این خبرگزاری به نقل از ستوان سلیم ابراهیم از ارتش نیجر گفت: "امروز <…> پایان روند خروج نیروهای فرانسوی از ساحل است.
در نیجر، در 26 ژوئیه، گروهی از اعضای نظامی گارد ریاست جمهوری دست به شورش زدند و برکناری رئیس جمهور محمد بازوم را اعلام کردند. برای اداره کشور، شورای ملی دفاع از میهن به ریاست فرمانده گارد عبدالرحمن تیچیانی تشکیل شد. پیش از این در 10 اوت، تیچیانی فرمان تشکیل یک دولت انتقالی را امضا کرد.
شورشیان خواستار اخراج سفیر فرانسه شدند و با اعلام لغو قراردادهای نظامی با فرانسه، خواستار خروج نیروهایش شدند. فرانسه بارها اعلام کرده است که تنها خواسته های مقامات قانونی نیجر را به رسمیت می شناسد، اما در پایان سپتامبر تصمیم به فراخواندن سفیر خود گرفت.
همزمان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در پایان سپتامبر اعلام کرد که ارتش فرانسه تا پایان سال 2023 نیجر را ترک خواهد کرد.
Сторонники военных мятежников во время демонстрации в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2023
خروج سفیر فرانسه از نیجر به مقصد پاریس با برگزاری کنسرت در پایتخت این کشور جشن گرفته شد + فیلم
خروج نیروها در پایان اکتبر آغاز شد: واحدهای نظامی فرانسوی کنترل یک اردوگاه نظامی در شهر اولام (منطقه تیلابری) در یک منطقه مهم استراتژیک در مرز با مالی را به ارتش نیجر منتقل کردند. رسانه های فرانسوی گزارش دادند که اولین سربازان فرانسوی که نیجر را ترک کردند وارد چاد شدند.
تاریخ 22 دسامبر، به عنوان روز تکمیل خروج نیروهای فرانسوی، توسط نیروهای مسلح نیجر اعلام شد. در 13 دسامبر، ارتش نیجر گزارش داد که تنها 157 سرباز فرانسوی در نیجر باقی مانده اند.
در همان زمان، نخست وزیر منصوب شده از سوی ارتش، علی ماهامانه لمین زین در ماه دسامبر گفت که نیجر از فرانسه درخواست نکرده نیروهایش را خارج کند. به گفته وی، زمانی که نیجر برای مبارزه با تروریسم به کمک آنها نیاز داشت، فرانسوی ها "تصمیم مستقل" گرفتند.
نیجر که مستعمره سابق فرانسه بود، یکی از آخرین متحدان غربی در منطقه ساحل آفریقا به حساب می آمد. پاریس هواپیماهای بدون سرنشین، جت های جنگنده و 1.5 هزار پرسنل نظامی را برای مبارزه با گروه های تروریستی فعال در مرزهای نیجر، مالی و بورکینافاسو در آنجا مستقر کرد. علاوه بر این، این کشور دارای ذخایر غنی اورانیوم است که فرانسه به آن وابسته است.
در سال 2022، ارتش فرانسه که از سال 2014 در چارچوب عملیات ضد تروریستی "بارخان" در منطقه ساحل حضور داشت، مجبور به ترک مالی شد. در ماه جولای، فرانسه پایان رسمی عملیات تاکوبا، تلاش مشترک ضد تروریسم با متحدان اروپایی را اعلام کرد. در نوامبر 2022، رئیس جمهور فرانسه پایان عملیات "بارخان" در منطقه صحرا-ساحل را اعلام کرد. در مارس 2023، مقامات بورکینافاسو اعلام کردند که معاهده کمک نظامی با فرانسه را که بیش از 60 سال پیش منعقد شده بود، لغو کردند. وزارت خارجه بورکینافاسو نیز به طرف فرانسوی اعلام کرد که نظامیان فرانسوی باید ظرف یک ماه این کشور را ترک کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала