ایران مهمترین محور مواصلاتی برای روسیه

نشست کریدور شمال - جنوب
نشست کریدور شمال - جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2023
اشتراک
اختصاصی
هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، امروز بیست و هفتم آذر ماه با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در محل مصلای امام خمینی افتتاح شد.
در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین شرکت ‌های دانش بنیان آخرین دستاورد های خود را در حوزه حمل و نقل و راهسازی ارائه می‌دهد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو اختصاصی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:"در سفر کوتاه چند ساعته ‌ای که با رئیس جمهور محترم به کشور روسیه داشتیم با رئیس جمهور فدراسیون روسیه و مقامات این کشور دیدار کردیم، در این دیدار اتفاقات خوبی در حوزه راه، حمل و نقل و ترانزیت رخ داد یک بار دیگر پروژه ‌های در دستور کار میان ایران و روسیه را مرور کردیم؛ یکی از آنها تکمیل کریدور شمال جنوب با قطعه مفقوده رشت آستارا بود، ابهاماتی در برخی از حوزه ‌های این موضوع وجود داشت که در حضور روسای جمهور مطرح و مرتفع شد تا مسیر تیم‌ های کارشناسی سریعتر دنبال شود".
وی افزود: "یک توافق دیگر نیز تعرفه‌ های ترجیحی میان دو کشور است که توافقات آن در گذشته انجام شده بود و بار دیگر بر آن تاکید شد، موضوع دیگر شرکت حمل و نقل مشترک کشتیرانی بود که در گذشته صحبت ‌های آن انجام شده بود و بار دیگر مرور شد و قرار شد طرفین یک شرکت را معرفی کنند.
از سوی دیگر توافقات حمل و نقل هوایی میان ایران و روسیه را داشتیم، محور دیگر مسیر تردد کالا از شمال به جنوب بود این مسیر اکنون از روسیه آغاز می‌شود و به بندرعباس ختم می‌شود، پس از احداث خط چابهار_زاهدان، بندر چابهار نیز به این مسیر اضافه خواهد شد.
رایزنی‌های وزرای خارجه ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2023
روسیه و ایران کار بر روی توافق جامع را تسریع خواهند کرد
رئیس راه آهن روسیه در این سفر نکته ‌ای را اشاره کردند که در مدت یک سال گذشته زمان حمل و نقل کالا به واسطه این کریدور به شدت کاهش پیدا کرده.
البته که هر دو طرف از کمبود های کریدور ابراز نارضایتی کردند، تفاهمات خوبی در این سفر انجام شد و قرار بر این شد تا با توافقات دوجانبه و چند جانبه به واسطه کشورهایی که میان ایران و روسیه هستند مدت زمان را بیشتر کاهش دهیم.
در روسیه زغال سنگ، پتاس و مواد معدنی اصلی‌ترین بارها را تشکیل می‌دهد که زغال سنگ آنها از مبدا روسیه به هند حمل می‌شود و یکی از مسیرهای اصلی آن ایران است و مواد معدنی نیز به شمال آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس حمل می‌شود که یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی آن ایران است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала