تأثیر حملات سایبری بر فرایند جهانی

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر حمله سایبری
حمله سایبری  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.12.2023
اشتراک
هوش مصنوعی با پیشرفت رو به رشد و به نحوی نگران‌کننده، تأثیر بسزایی بر حملات سایبری خواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به اخبار منتشره در رسانه‌ها، حملات سایبری امکانات متعددی را برای مهاجمان فراهم می‌کنند تا به زیرساخت‌های اساسی سازمان‌ها و در ابعاد گسترده‌تر منافع کلان کشورها آسیب‌های جدی وارد کنند و این امر بدون اینکه نیاز به هزینه هنگفت و تجهیزات نظامی باشد برای سوءاستفاده کنندگان میسر است. از طرف دیگر پیشرفت‌های اخیر صنعت هوش مصنوعی (AI) باعث تأثیرگذاری روی حوزه‌های کلان بسیاری شده و حوزه سایبری هم از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین هوش مصنوعی تأثیر شگرفی را هم در حملات و هم دفاع سایبری خواهد داشت.
همچنین پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال میلادی آینده هزینه تحمیلی حملات سایبری به اقتصاد جهانی بیش از ۱۰.۵ تریلیون دلار خواهد بود. کمبود متخصص با مهارت‌های لازم برای حفاظت از سازمان‌ها در برابر حملات سایبری به عنوان یک موضوع مهم در سال ۲۰۲۴ مطرح خواهد شد.
هوش مصنوعی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2023
گزارش و تحلیل
نقش هوش مصنوعی در عرصه نظامی از انسانها بیشتر می شود
هوش مصنوعی با پیشرفت رو به رشد و به نحوی نگران‌کننده، تأثیر بسزایی بر حملات سایبری خواهد داشت. این تأثیرات می‌توانند از نوع حملات هوش مصنوعی مولد باشند که شامل تلاش‌هایی از مهندسی اجتماعی و جعل عمیق (deepfake) گرفته تا نرم‌افزارهای آلوده خودکار که با هوش تطبیقی عمل کرده و از شناسایی جلوگیری می‌کنند، می‌شود.
در سال ۲۰۲۴، ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند "ChatGPT" اجازه می‌دهند تا بازیگران مخرب بیشتر به رویکردهای هوشمندانه و شخصی‌سازی شده دست یابند و حملات جعل عمیق نیز بیشتر شیوع خواهند یافت. پیشرفت‌های اینترنت اشیا "IoT" و بالطبع افزایش دستگاه‌هایی متصل به یکدیگر و دارای دسترسی به اینترنت، به معنای افزایش امکان ورود برای مهاجمان سایبری است.
در آینده در هر مکانی که عملیات نظامی انجام می‌شود، همراه با عملیات مبتنی بر جنگ سایبری خواهد بود و در خیلی از موارد حملات سایبری جایگزین مناسبی برای عملیات نظامی کلاسیک می‌شوند. تاکتیک‌های متداول شامل حملات فیشینگ به منظور دسترسی به سیستم‌ها برای اختلال و جاسوسی و حملات اختلال سرویس توزیع شده منظور از کار انداختن ارتباطات، خدمات عمومی، حمل‌ونقل و زیرساخت امنیتی هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала