گزارش و تحلیل

کارشناس آمریکایی: اکنون این بقای اوکراین نیست، بلکه اعتبار ایالات متحده است که به یک نخ آویزان است

© iStock.com / Yaraslau Mikheyeuکارشناس آمریکایی: اکنون این بقای اوکراین نیست، بلکه اعتبار ایالات متحده است که به یک نخ آویزان است
کارشناس آمریکایی: اکنون این بقای اوکراین نیست، بلکه اعتبار ایالات متحده است که به یک نخ آویزان است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
اشتراک
لوید آستین در کی یف به زلنسکی گفت: "ما برای مدت طولانی با شما خواهیم ماند". آیا ایالات متحده می تواند به این وعده عمل کند؟
اسپوتنیک به نقل از استفان کالینسون تحلیلگر سی ان ان می نویسد: تقریباً هفت هفته از زمانی که رئیس جمهور جو بایدن از کنگره ایالات متحده درخواست 60 میلیارد دلار برای تأمین تسلیحات و مهمات به کی یف - در کنار 14 میلیارد دلار برای اسرائیل - کرد، می گذرد، اما این اتفاق نیفتاده است. این بن بست باعث شد کاخ سفید در روز دوشنبه 4 دسامبر هشدار کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در دیدار با خبرنگاران گفت: "پول ما دارد تمام می شود و وقت تقریبا تمام شده است. هر رأیی علیه حمایت از اوکراین رأیی است که موقعیت استراتژیک ولادیمیر پوتین را بهبود می بخشد".
پیش از این، شالاندا یانگ، مدیر دفتر مدیریت و بودجه، به مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان هشدار داد که "قطع جریان تسلیحات و تجهیزات آمریکایی، احتمال پیروزی نظامی روسیه را افزایش می‌ دهد".
و اوکسانا ماکارووا، سفیر اوکراین در ایالات متحده، در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: "همه ما دعا می‌کنیم و امیدواریم که مردم آمریکا به کمک‌های خود ادامه دهند".
آیا ایالات متحده می تواند به طور جدی قول دهد که "تا زمانی که لازم باشد" از اوکراین حمایت خواهد کرد؟
نشانه های فزاینده ای وجود دارد که مسکو قدرت و ذخایر تسلیحات خود را احیا کرده است. این در حالی است که جنگ اسرائیل با حماس، توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است و ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، علناً نگرانی خود را در این باره ابراز کرده است.
در غرب، به دلایل کاملاً قابل درک، اضطراب در حد وحشت وجود دارد. نه تنها بقای اوکراین در خطر است، بلکه حیثیت ایالات متحده به عنوان یک کشور پیشتاز جهانی نیز در خطر است.
همین دو هفته پیش، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به کی یف آمد و علناً به زلنسکی گفت: "ما برای مدت طولانی با شما خواهیم بود". اما آیا ایالات متحده می تواند به این وعده عمل کند؟
سرباز روسیه با پهپاد انتحاری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
درگیری در اوکراین "نخستین جنگ پهپادها" نامیده شد
حامیان کمک بیشتر به اوکراین هشدار می دهند که روسیه از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد. در ماه نوامبر، در مجمع امنیت بین‌المللی در هالیفاکس، سناتور جمهوری‌خواه جیم ریش، که در کمیته‌های اطلاعاتی و روابط خارجی کار می‌کند، گفت: "من دلیلی دارم که باور کنم ولادیمیر پوتین معتقد است که روسیه با منتظر ماندن در این درگیری، پیروز خواهد شد. [روس‌ها] هر کلمه‌ای را که در ایالات متحده، کانادا، متحدان ما و مخالفان بیان می‌شود، زیر نظر دارند".
امکان پشت کردن واشنگتن به یک کشور دموکراتیک و مستقل، زمانی غیرقابل تصور بود. چنین اقدامی نه تنها موقعیت غرب در اوکراین را تضعیف می‌کند، بلکه می‌تواند پیامی را به دشمنانی مانند روسیه و چین ارسال کند که تضمین‌های امنیتی که ایالات متحده برای متحدانش ارائه می‌دهد به سادگی هیچ معنایی ندارد.
اما شعار "اول آمریکا" که به طور فعال توسط ترامپ ترویج می شود، درک قدرت و نفوذ ایالات متحده را تغییر داده است. بی ثباتی داخلی آمریکا موقعیت آن را به عنوان یک کشور اول جهانی تهدید می کند. تقریباً هیچ زبان مشترک یا اعتمادی بین مجلس نمایندگان به رهبری جمهوری خواهان و سنا به رهبری دموکرات ها وجود ندارد. افت شدید رتبه و حیثیت بایدن توانایی او را برای تحمیل به مردم کشورش کمک های بیشتر به کی یف در حالی که آمریکایی ها در میان چالش های روزانه از جمله قیمت های بالای مواد غذایی به طور فزاینده ای بدبین می شوند، محدود می کند. میلیاردها دلار مالیات دهندگان آمریکایی برای کمک به اوکراین مصرف می شود. این امر باعث شده است که افراد شکاک در این باره به پرسش بپردازند که این کمک ها چقدر به طور موثر هزینه می شود و درگیری چقدر طول خواهد کشید.
علاوه بر این، بسته کمکی به اوکراین با مشکل تقریباً غیرقابل حل آمریکا - مهاجرت، گره خورده است. بایدن با امید به ارائه بسته کمکی به اوکراین و اسرائیل (که شامل 7.4 میلیارد دلار برای تایوان نیز می شود) از طریق کنگره، از کنگره 13.6 میلیارد دلار برای امنیت در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک درخواست کرد.
چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا هشدار داد: "امنیت ملی آمریکا در سراسر جهان در معرض تهدید است. در اروپا، خاورمیانه، هند و اقیانوسیه، خودکامگان و دیکتاتورها علیه دموکراسی، ارزش‌ها و شیوه زندگی ما جنگ می‌کنند".
در همین حال، جان کورنین، سناتور تگزاس گفت: "امنیت ما نمی‌تواند در درجه دوم امنیت سایر کشورهای جهان، حتی متحدان ما مانند اوکراین و اسرائیل باشد".
کمک‌های آتی می‌تواند حتی بیشتر در نبرد برای بودجه دولتی که در ژانویه و فوریه شروع می ‌شود، گیر شود. در حالی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2024 هنوز ناشناخته است، به وضوح هیچ تضمینی وجود ندارد که ایالات متحده تا زمانی که درگیری ادامه دارد به حمایت از کی یف ادامه دهد. در همین حال، مسکو همچنان نظاره گر و منتظر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала