گزارش و تحلیل

پیام ملاقات رئیسی و پوتین برای جهان چیست؟

© Sputnik / Sergei Savostyanov/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
اشتراک
این دومین سفر آقای رئیسی، رئیس جمهور ایران در قالب گفتگو و مذاکرات دو جانبه به مسکو است و از چند بعد می توان این سفر را در ابعاد منطقه ای و بین المللی حائز اهمیت دانست.
به گزارش اسپوتنیک، روح الله مدبر کارشناس مسائل بین الملل به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، نخست باید گفت قبل از سفر رئیس جمهور ایران به مسکو یکی از مهمترین مسائل معطل مانده بین روابط دو کشور یعنی توافقنامه جامع همکاریهای ایران و روسیه رفع شد و مجلس شورای اسلامی ایران این توافقنامه را با اکثریت آرا تصویب کرد. این توافقنامه سالها قبل توسط دولت فدراسیون روسیه تصویب شده بود و فعالیتهای فرهنگی ایران در روسیه انجام می شد. تصویب این توافقنامه بسیار حائز اهمیت است و زمینه شروع فعالیتهای فرهنگی روسیه در ایران را شاهد خواهیم بود. این امر یکی از مسائلی بود که سالها طرف روسی آن را پیگیری می کرد. این توافقنامه بستری را فراهم می کند تا روسیه نیز فرهنگ و تمدن و آداب خود را بدون واسطه و تبلیغات جهت دار جریانهای غرب گرا به مردم ایران آموزش بدهند.
دیدار روسای جمهور  ایران و روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
جزییات سفر روز پنجشنبه رئیسی به مسکو
مدبر در ادامه افزود، پیش از ملاقات آقای رئیسی به مسکو شاهد سفرهای آقای پوتین به امارات متحده عربی و عربستان سعودی بودیم و محورهای مختلف گفتگو میان آقای پوتین و حاکم امارات و ولیعهد عربستان است می تواند در تعمیق روابط تهران، ابوظبی، ریاض و مسکو هم موثر باشد و می تواند یک مدل چندجانبه همگرایی و همکاری منطقه ای و فرامنطقه ای را بین این چهار کشور ایجاد کند و فدراسیون روسیه همواره رویکردش این بوده که روابط تهران، ابوظبی و ریاض روابط نزدیکی باشد و به سمت همگرایی حرکت کند.
وی افزود، در بحث کریدور شمال- جنوب و مسائل ترانزیتی مسکو با سرمایه گذاری در آن درتلاش برای رفع مشکلات قدیمی و تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب در ایران است. این محور ترانزیتی می تواند حلقه متصل کننده امارات و عربستان به این راه گذر باشد و منافع چند جانبه ای را ایجاد نماید.نزدیکی تهران، ریاض، ابوظبی و مسکو یک بازی برد برد برای همه همسایگان خواهد بود.
این پژوهشگر مسائل بین الملل در ادامه گفت، نکته بعدی بحث اقتصادی است که نزدیکی به روسیه در این حوزه برای تهران بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، لازم است زیر ساختهای متعددی که لازم است در تهران فراهم گردد و بتوانیم سطح تراز تجاری با روسیه را به یک تراز تجاری قابل توجهی برسانیم. روسیه بواسطه همکاری که با ایران انجام داد زمینه عضویت دائمی ایران در شانگهای را پدید آورد و منجر به عضویت ایران در بریکس شد و ایران جایگاه خود را در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تقویت کرد. اینها نشان دهنده پایبندی مسکو به تمام تعهداتی است که اعلام کرده بود و رویکرد مسکو رویکرد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، فرهنگی و امنیتی با ایران است و البته شبکه و جریانهای غرب گرا تمام تلاش خود برای ایجاد اخلال در این روابط را ایجاد می کنند.
دیدار روسای جمهور  ایران و روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
گزارش و تحلیل
راه اندازی کریدور شمال جنوب یکی از اصلی ترین محورهای بحث رئیسی در مسکو خواهد بود
مدبر در ادامه گفت که یک هیات تجاری آقای رئیسی را همراهی می کنند می توان انتظار داشت که موانعی که در مسیر همکاریهای تجاری دو کشور وجود دارد به صورت عملی حل شود و همچنین برنامه های پیش روسیه در خصوص بریکس نیز می تواند از محورهای گفتگو باشد.
از سویی با توجه به بحث روز خاورمیانه یعنی درگیری های اسرائیل و حماس و عدم شکل گیری آتش بس در میان طرفین با توجه به رویکرد بشر دوستانه روسیه و تلاشهای این کشور برای برقراری آتش بس می تواند از موضوعات مشترک میان دو رئیس جمهور باشد. همچنین مسائل مربوط به سوریه و ضرورت خروج ایالات متحده از سوریه نیز از موضوعات مشترک میان دو کشور است. از سویی، مسئله رژیم حقوقی دریای خزر، مباحث زیست محیطی و مباحث امنیتی مربوط به آن از موضوعات قابل توجه دو کشور است.
ملاقات این دو رئیس جمهور حاوی این پیام است که روابط دو کشور در حال تعمیق است و مسکو یک نقش منطقه ای و فرا منطقه ای نیز برای سایر کشورها فراهم کرده و در صدد تقویت محورهای تجاری است. تفاهمنامه ایجاد اقدامات مشترک برای مقابله با سیاستهای تحریمی که میان وزرای امور خارجه دو کشور منعقد شده پیام صریح به یکجانبه گرایی آمریکا است و نشان دهنده تلاش آمریکا برای به انزوا کشیدن روسیه شکست خورده و روسیه نقش مهمی در نظم نوین جهانی ایفا می کند.
وی در پایان افزود، مدل امنیتی خلیج فارس اگر بصورت مشترک میان کشورهای دوست تنظیم شود می تواند زمینه ثبات درمنطقه و فرامنطقه باشد. رویکرد سازمانهای بین المللی نشان دادند که آلت دست آمریکا قرار دارند و همکاریهای منطقه ای می تواند جایگزین سیاستهای یکجانبه گرایانه آمریکایی باشد. آنچه بسیار حائز اهمیت است باید تلاش شود که تبلیغات جریانهای غرب گرا در روابط تهران و مسکو خنثی شود و این از طریق شناخت بی واسطه دو ملت صورت خواهد گرفت. روسیه به عنوان یک عامل مهم در نظم نوین جهانی می تواند دوست و شریک مهمی برای تهران باشد و ایران هم به عنوان یک قدرت فعال در عرصه های مختلف و به عنوان کشوری که در برابر یکجانبه گرایی آمریکا ایستاده ائتلاف و همگرایی آن با کشورهای دوست می تواند منجر به شکوفایی و رونق اقتصادی، علمی و فناوری شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала