طرح ایران برای حل قضیه‌ فلسطین، منطبق بر معارف سیاسىِ پذیرفته شده‌ افکار عمومى جهانی است

© Sputnikمهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان
مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
اشتراک
اختصاصی
مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر آستاراخان روسیه در مصاحبه ای با اسپوتنیک در خصوص اوضاع پیرامون غزه و درگیری میان اسرائیل و فلسطین توضیح داد.
اسپوتنیک، کشورهای اسلامی چگونه می‌توانند نقش پر رنگ‌تری در موضوع فلسطین ایفا کنند؟ نقش ایران در این موضوع چگونه نسبت به سایر کشورها برجسته می‌شود؟
آکوچکیان: "بیش از 70 سال است که رژیم صهیونیستی کشوری را غصب کرده که برای همه‌ی ادیان و به ویژه مسلمانان مورد احترام است. از سوی دیگر این کشور زادگاه و محل زندگی میلیون‌ها مسلمان بوده و هست و یاری کردن مسلمان نیز از قواعد اولیه همه‌ی فِرَق اسلام است. ضروری است که به ویژه کشورهای مسلمان در نفی سلطه صهیونیستها بر مردم مظلوم فلسطین هم صدا باشند و تمام امکانات خود را برای این امر به کار گیرند. مهمترین رکن حمایت از ملت فلسطین، قطع پشتیبانی از دشمن غاصب است؛ و این وظیفه‌ی بزرگ دولتهای اسلامی است. عدم اتحاد میان کشورهای مسلمان یکی از مشکلات و موانع موجود است. جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم اسلامی ایران طی سخنرانی خود در اجلاس سازمان همکاری اسلامی 10 پیشنهاد ارائه کردند که در صورت پذیرش و رعایت عملی این پیشنهادات از سوی سایر کشورهای مسلمان منجر به جلوگیری از حملات علیه مردم غزه می‌شد. شناسایی ارتش رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی به عنوان یک سازمان تروریستی، تعقیب و مجازات مقامات اسرائیلی و آمریکایی به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در دادگاههای بین المللی، متوقف کردن صادرات اسلحه به رژیم صهیونیستی و در نهایت کمک تسلیحاتی به مردم فلسطین برای مبارزه با اشغالگرِان جنگ‌افروز از جمله راهکارهای توقف عمیلات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه محسوب می‌شود.
طرح جمهوری اسلامی برای حل قضیه‌ی فلسطین، طرحی روشن، منطقی و منطبق بر معارف سیاسىِ پذیرفته شده‌ی افکار عمومىِ جهانی است که عبارت است از همه‌پرسی از تمامی آحاد ملت فلسطین. ملت فلسطین نیز مانند هر ملت دیگر حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند و نظام حاکم بر کشورش را برگزیند. همه‌ی مردم اصلی فلسطین، شامل مسلمان، مسیحی و یهودی و نه مهاجران بیگانه، در هر جای دنیا که هستند؛ در یک همه‌پرسىِ عمومی شرکت کنند و نظام آینده‌ی فلسطین را تعیین کنند. آن نظام و دولتِ برآمده‌ی از آن، پس از استقرار، تکلیف مهاجران غیر فلسطینی را که در سالیان گذشته به این کشور کوچ کرده‌اند، معین خواهد کرد. این یک طرح عادلانه و منطقی است که افکار عمومی جهانی آن را بدرستی درک می‌کند و میتواند از حمایت ملتها و دولتهای مستقل برخوردار شود. البته انتظار نداریم که صهیونیستهای غاصب به‌آسانی به آن تن در دهند، و اینجاست که نقش دولت‌ها و ملت‌ها و سازمان‌های مقاومت شکل می‌گیرد و معنی می‌یابد".
خشونت در حال وقوع در غزه، حاصل اهمال کاری در کدام موضوع منطقه‌ای و جهانی است؟
آکوچکیان: "متاسفانه آنچه ما از خشونتها در غزه و جسارت رژیم صهیونیستی شاهد هستیم از یکسو ناشی از حمایت قدرتهای دارای نفوذ در سازمان های بین‌المللی از رژیم صهیونیسیتی است که موجب شده تا ساز و کارهای بین‌المللی نتوانند در این قضیه کاری از پیش ببرند. در رأس این کشورها امریکاست که بارها در این قضیه، جنایات اسرائیل علیه غیرنظامیان، بیمارستانها و کادر درمان و کودک کشی را نادیده گرفته و از امتیاز وتو در شورای امنیت سازمان ملل، متوقف کردن خشونت در غزه را غیر ممکن ساخته است. در کنار دولت امریکا برخی دولتهای اروپایی نیز که گویا استقلال سیاسی خودشان را در برابر تصمیمات دولت امریکا از دست داده‌اند نمی‌توانند به صدای مردم خود گوش داده و از موضوع انسانی غزه حمایت کنند و می‌بینیم که در تصمیمات خود، در کنار رژیم متجاوز صهیونیستی قرار گرفته‌اند.
مواضع کشورهای غربی و به ویژه آمریکا و مماشات برخی از کشورهای اسلامی و عدم ایفای نقش سازمان های بین المللی و ... همه ی اینها دست در دست هم داده و شرایطی را فراهم کرده که رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی در کمال آرامش دست به کشتار وحشیانه کودکان و زنان و غیرنظامیان زده و خود را مصون از تعقیب و مجازات می‌بیند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала