گزارش و تحلیل

رسانه: پتانسیل موشکی روسیه غرب را به وحشت انداخت

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر تصاویری از پرتاب موشک پیشرفته "اسکندر" در رزمایش
تصاویری از پرتاب موشک پیشرفته اسکندر در رزمایش  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2023
اشتراک
وقتی از موشک های زمین به زمین و موشک های زمین به هوا صحبت شود، باید به این موضوع اشاره کرد که روسیه از مجموع دنیای غرب در این زمینه برتری دارد و می تواند غرب را تحت فشار قرار دهد تا کی یف را بر اساس شرایط مسکو به میز مذاکره وادار کند.
اسپوتنیک به نقل از مجله آمریکایی میلیتاری واچ می نویسد: در آخر نوامبر ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو هشدار داد: "در آستانه زمستان روسیه تعداد زیاد موشک را جمع آوری است. ما شاهد آن هستیم که تلاش شود به خطوط برق و ساختار انرژتیک آن کشور ضربه های جدید وارد آورده شود".
این سخنان در شرایطی بیان شد که به طور فزاینده ای اظهارات مکرر به گوش می رسد مبنی بر اینکه کمک های مالی بیشتر ایالات متحده به تلاش های نظامی اوکراین و کار دولت آن کمتر محتمل به نظر می رسد و غرب باید بر کی یف فشار بیاورد تا با توقف عملیات نظامی موافقت کند.
غرب به طور فزاینده ای اعتراف می کند که موضع روسیه در این مناقشه روز بروز بیشتر خوش شانس می شود. حمله گسترده و چند ماهه نیروهای مسلح اوکراین که در ژوئن آغاز شد با شکست کامل و خسارات هنگفت پایان یافت و همچنین کمبود مهمات و کاهش روحیه ارتش اوکراین را تشدید کرد.
از زمان فروپاشی اتحاد شوروی، ظرفیت تولید بخش دفاعی روسیه تقریباً در همه زمینه ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اما تا آنجا که به سامانه های موشکی زمین به زمین و زمین به هوا مربوط می شود، ظرفیت های تولید در این رشته ها حفظ شده است و مجموعاً از جهان غرب پیشی می گیرد.
Концептуальный рисунок межконтинентальной баллистической ракеты LGM-35A ВВС США - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2023
آمریکا قصد دارد موشک های زمین به زمین را در منطقه هند و اقیانوس آرام مستقر کند
وزارت دفاع روسیه به دلیل اثر نامتقارن بالا و مقرون به صرفه بودن، اولویت را به سیستم های موشکی داد. این امر کل زنجیره تامین را تا حد زیادی بهبود بخشید و به روسیه اجازه داد تا تولید قابلیت های موشکی کلیدی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. روسیه نه تنها مهمات خود را در جبهه اوکراین فراهم می کند و تعداد واحدهای موشکی خود را افزایش می دهد، بلکه همزمان به صادرات خود به بلاروس و هند ادامه می دهد.
به عنوان مثال، سیستم موشکی اسکندر-ام را در نظر بگیریم. تحویل آنها در سال 2023 چند برابر سریعتر از قبل از شروع درگیری اوکراین انجام می شود. همانطور که سرگئی پیتیکوف، مدیر کل دفتر طراحی مهندسی مکانیک، در مجمع Army-2023 در ماه اوت گفت، "تحویل، چند برابر افزایش یافته است". موج مشابهی بر سایر سیستم‌ها مانند موشک‌های بالستیک هواپرتاب Kh-47M2 کینژال که حجم تولید آن‌ها پنج برابر شد، تأثیر گذاشت.
نتایج به زودی بر وضع خط مقدم جبهه تأثیر گذاشت. یک مثال قابل توجه، "ضربه های دوگانه" با استفاده از سیستم های اسکندر- ام بود. با وجود مصرف بیشتر موشک ها، آنها به طور قابل توجهی تلفات را در واحدهای رزمی نیروهای مسلح اوکراین افزایش دادند. در عین حال، کی یف و منابع غربی به طور مداوم هشدار می دهند که دفاع هوایی اوکراین به طور فزاینده ای کاهش می یابد. این امر به موشک های روسی اجازه می دهد تا با کارایی بیشتری عمل کنند. حملات به زیرساخت های اوکراین از پایان سال 2022 می تواند منجر به خالی شدن شهرهای بزرگ از جمعیت شود.
اگر روسیه قصد داشته باشد برای افزایش فشار بر کی یف و حامیان غربی آن قبل از مذاکرات احتمالی، دست اندر کار شود، دورنمای حملات گسترده به زیرساخت‌های کلیدی و مواضع نظامی نیروهای مسلح اوکراین امکان پذیر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала