گزارش و تحلیل

اصرار اسرائیل به ادامه عملیات علیرغم خسارت های وحشتناک

© AP Photo / Israel Defense Forcesنیروهای اسرائیلی در غزه
نیروهای اسرائیلی در غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2023
اشتراک
فلسطینی ها به خوبی می دانند که تلفات انسانی برای دولت اسرائیل بسیار بد است و این دولت تحمل بار فشارهای داخلی از بابت تلفات انسانی را ندارد.
در خبری کم سابقه کانال 12 تلوزیون اسرائیل امروز اعلام کرد که در عملیات روز گذشته اسرائیل در غزه بیش از 25 زرهی اسرائیلی منهدم و بیش از 75 سرباز اسرائیلی کشته شده اند.
طی حدود 50 روز جنگ (اگر 7 روز آتش بس را از تعداد روزهای درگیری از 8 اکتبر کم کنیم) به صورت میانگین اسرائیل کم و بیش خسارت های انسانی و تسلیحاتی مشابهی را متحمل شده درحدی که آنقدر تانک پیشرفته میرکاوای 4 کم آورده اند که مجبور شده اند تانک های قدیمی بازنشسته مربوط به دوران جنگ های اسرائیل و اعراب در سالهای ما قبل 1973 را در جنگ استفاده کنند، تانک هایی که مقامات نظامی اسرائیل به خوبی می دانند هدف بسیار آسانی برای نیروهای مقاومت در غزه خواهد بود و هر کس در این تانک ها وارد غزه شود عملا وارد مهلکه ای شده که یا کشته و یا زخمی خواهد شد.
البته ظاهرا نقشه نیروهای مقاومت فلسطین بسیار موفق بوده و علیرغم خسارت های کلان مادی و انسانی که فلسطینی ها متحمل شده اند اما توانسته اند اسرائیلی ها را وارد تله خود در غزه کنند و آنجا در زمین بازی خود به کشتار سربازان اسرائیلی بپردازند.
فلسطینی ها به خوبی می دانند که تلفات انسانی برای دولت اسرائیل بسیار بد است و این دولت تحمل بار فشارهای داخلی از بابت تلفات انسانی را ندارد.
شورای اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2023
شورای اروپا اسرائیل را به انزوا تهدید کرد
شما این جریان را با جریان جنگ های اسرائیل با جمع کشورهای عربی مقایسه کنید، جنگ هایی که اسرائیلی ها در کمتر از یک هفته جمع می کردند ودر نهایت در آن چند سرباز انگشت شمار از دست می دادند.
امروزه آنها در هر روز ده برابر تعداد نیروهایی که در یک هفته جنگ با جمع کشورهای عربی از دست دادند از دست میدهند.
حال برخی باور دارند که دولت تندرو اسرائیل می خواهد آنقدر از دو طرف خون ریخته شود که امکان برقراری هیچ گونه صلحی میسر نباشد.
اما چند نکته دیگر هم وجود دارد که می تواند ما را به سمت و سویی دیگر ببرد.
اقتصاد اسرائیل طی کمتر از دو ماه بیش از 45 ملیارد دلار ضرر کرده و این حجم از ضرر برای اقتصاد اسرائیل کمر شکن به حساب می آید.
علاوه بر آن از نظر حمایت بین المللی امروزه سطح نارضایتی از عمکرد اسرائیل در سرتاسر جهان به اوج رسیده به گونه ای که بسیاری سیاستمداران کشورهای غربی خود را مجبور می بینند سطح حمایت خود از اسرائیل و عملکرد آن را کاهش دهند چون موقعیت سیاسی خود را در خطر می بینند.
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2023
وزیر خارجه ایران: شورای امنیت تاکنون در ایفای مسئولیت‌ های خود در قبال فلسطین ناکام بوده است
این مساله حتی درباره رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و دولت وی که خود را صهیونیست می دانند (به استناد سخنان شخص بایدن و وزیر خارجه اش بلینکن)، نیز صدق می کند و می بینیم که خانم کامیلا هاریس معاون اول بایدن اظهار می دارد "تعداد کشته های غیر نظامی توسط اسرائیل بیش از حد زیاد شده و دیگر قابل قبول نیست"، و از سوی دیگر لوید آستن وزیر دفاع آمریکا اظهار می دارد "ادامه این روند موجب شکست اسرائیل خواهد شد"، عبارت هایی که به معنای آن است که حتی آمریکایی ها دیگر امکان پشتیبانی از روند کشت و کشتار که از سوی اسرائیل راه افتاده را ندارند.
همچنین گزارش های متعدد وجود دارد که بسیاری از سربازان اسرائیلی حاضر نیستند بجنگند و روحیه آنها بسیار خراب است و تلاش می کنند به هر شکلی شده از میدان جنگ فرار کنند.
این در حالی است که نیروهای مقاومت فلسطین با روحیه بسیار ایثارگرایانه به جنگ ادامه می دهند و تا زنده هستند می جنگند و اسرائیلی ها طی دو ماه درگیری موفق نشده اند حتی یک نیروی مقاومت فلسطین را اسیر کنند، هر چه قدر هم روند کشت و کشتارهای غیر نظامیان فلسطینی بیشتر می شود اراده نیروهای مقاومت فلسطین برای مقاومت بیشتر می شود و حتی بسیاری تحلیلگران باور دارند عملکرد اسرائیل موجب آن خواهد شد که ده ها هزار نیروی تازه نفس فلسطینی جدید به رزمندگان دیگر برای مقابله با اسرائیلی ها بپیوندند، چرا که هر فلسطینی که کشته می شود چندین عزیز دارد که به دنبال انتقام خون وی خواهند بود.
درگیری میان نیروهای اسرائیلی و جنبش حماس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2023
گزارش و تحلیل
نیاز به ورود ایران نیست حماس پیشاپیش برنده جنگ با اسرائیل است
سوالی که اینجا پیش می آید این است که پس چرا با این همه خسارت های مادی و معنوی و انسانی دولت اسرائیل اصرار بر ادامه جنگ و کشت و کشتار فلسطینی ها دارد؟
تنها پاسخی که میتواند در ذهن همه ترسیم شود این می باشد که نتانیاهو و اعضای دولت وی به خوبی می دانند فردای اعلام پایان جنگ در غزه شروع سرنگونی آنها خواهد بود و آنها پست و مقام خود را از دست خواهند داد و چه بسا حتی برخی از آنها به دلیل مسایل فساد و یا تخلفات حتی به زندان هم بروند و اینها ظاهرا حاضر هستند کشت و کشتار ادامه یابد، حتی اگر قرار باشد خون یهودی ها ریخته شود، اما پست و مقام خود را از دست ندهند.
اینها امیدوار هستند با ادامه کشت و کشتار بلکه بتوانند یک امتیاز هر چند جزئی در غزه به دست آورند تا به آن آویزان شوند بلکه در قدرت باقی بمانند.
مثلا بیرون راندن فلسطینی های غزه به شبه جزیره سینا و فلسطینیهای کرانه باختری به اردن، یا پذیرش خروج حماس ازغزه برای متوقف کردن عملیات بر علیه غیر نظامیان یا...
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала