آیا ایران توانست تضمین‌های لازم را از آمریکا بگیرد؟

© Photo / IRNA ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2023
اشتراک
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح روز 4 دسامبر(دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، در باره بلوکه کردن پول‌های آزاد شده ایران اظهار نظر کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سوالی در خصوص تلاش کنگره آمریکا برای بلوکه کردن پول‌های آزاد شده ایران گفت: "برخی نمایندگان کنگره آمریکا نشان داده اند نماینده لابی صهیونیستی هستند نه نماینده مردم. اینکه کنگره آمریکا چشم بر جنایات علیه مردم فلسطین ببندد و انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه بگیرد و تعهدات قانونی آمریکا را نقض کند قابل قبول نیست".
وی تصریح کرد: "طرح بلوکه شدن پول‌های ایران نیازمند تصویب سنا و امضای رئیس جمهور آمریکاست. دولت آمریکا باید به تعهدات خود در توافق با ایران پایبند باشد و ما در این ارتباط تضمین‌های لازم را گرفتیم چرا که آمریکا نشان داده قابل اعتماد نیست. این منابع در دسترس دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و ما می‌توانیم متناسب با نیازهای خود استفاده کند".
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص نکات مطرح شده و موضوعات مورد گفتگو وزیر خارجه ایران با بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "موضوعات سیاسی ما با اروپا قابل توجه است و متاسفانه اروپا در ارتباط با مسائل ایران با مواضعی که بعضاً اتخاذ می کند یک رویکرد غیرسازنده در ارتباط با همکاری های ایران و آژانس است. بارها تاکید کردیم که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده و گزارشات آژانس هم صدق می‌کند، این آمریکا بود که یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های زیادی علیه ایران اعمال کرد".
 رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2023
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جهانیان خواست تا "توافق هسته‌ای" جدیدی را با ایران آغاز کنند
کنعانی ادامه داد: "طبیعی است که چنین اقداماتی نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می شود. نکته بعدی اینکه بر اساس خود برجام تعهدات، متقابل است. ایران پس از یکسال خویشتنداری و بی عملی دولت های اروپایی، حقوق خود را ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اعمال و گام های جبرانی را اتخاذ کرد.
مواضعی که آژانس و تروئیکای اروپایی مطرح کردند به معنای نادیده گرفتن واقعیات گفته شده است و هیچ توجهی به عدول آمریکا از تعهدات خود ندارند و اتهامات یکجانبه‌ای را علیه ایران مطرح می‌کنند".
تصریحات به آقای بورل منتقل شد و بحث همکاری ها با آژانس مورد تبیین قرار گرفت. ایران به همکاری های خود با آژانس ادامه می دهد و برخی طرف های اروپایی نباید با استفاده از آژانس به دنبال اتخاذ و رویکرد سیاسی علیه ایران باشند. در خصوص فلسطین هم دیدگاه های ایران با آقای بورل مطرح شد و ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی در قبال بحران غزه توجه دارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала