Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

روز بزرگداشت قربانیان سلاح های شیمیایی

© Photo / Jenspie3/Green Cross Switzerlandداعش در عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است
داعش در عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2023
اشتراک
روز جهانی بزرگداشت قربانیان سلاح هایشیمیایی در 30 نوامبر برگزار می شود.
به گزارش اسپوتنیک، در دسامبر 2015، تاریخ 30 نوامبر در بیستمین نشست کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی، روز بزرگداشت قربانیان سلاح های شیمیایی تعیین شد. در این روز، جامعه جهانی یاد قربانیان سلاح های شیمیایی را گرامی می دارد و همچنین بر تعهد سازمان منع سلاح های شیمیایی برای از بین بردن تهدید سلاح های شیمیایی تاکید می کند.
سلاح های شیمیایی ابتدا در جبهه های جنگ جهانی اول 1914-1918 ابتدا توسط آلمان و سپس توسط سایر شرکت کنندگان در جنگ مورد استفاده قرار گرفت. متعاقباً، عراق علیه ایران، ایتالیا علیه اتیوپی، ژاپن علیه چین، ایالات متحده علیه کره و ویتنام از تسلیحات شیمیایی در جریان جنگ ها از آن استفاده کردند. در ژانویه 1993، کنوانسیون منع توسعه، تولید، انباشت و استفاده از سلاح های شیمیایی و نابودی آنها در پاریس (فرانسه) امضا شد. این سند در 29 آوریل 1997 لازم الاجرا شد.
ناوهای ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2023
هشدار مسکو درباره عواقب اقدامات ناتو در رابطه با سلاح های شیمیایی در دریای بالتیک
در حال حاضر 193 کشور به کنوانسیون سلاح های شیمیایی ملحق شده اند. مصر، اسرائیل ( کنوانسیون سلاح های شیمیایی را قبل از اجرایی شدن امضا کردند، اما آن را تصویب نکردند)، کره شمالی و سودان جنوبی خارج از چارچوب قانونی آن باقی می مانند. آلبانی، لیبی، عراق، هند، روسیه، ایالات متحده آمریکا و جمهوری کره رسما وجود سلاح های شیمیایی را به رسمیت شناخته اند. در حال حاضر 100 درصد از ذخایر تسلیحات شیمیایی اعلام شده (72304 متریک تن) منهدم شده است.
برای مدت طولانی، ایالات متحده تنها کشوری بود که دارای زرادخانه قابل توجهی از مواد جنگ شیمیایی بود. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در 8 ژوئیه 2023 از اتمام عملیات انهدام ذخایر تسلیحات شیمیایی آمریکا خبر داد. تا جولای 2023، از 97 تأسیسات تولید سلاح های شیمیایی اعلام شده، 74 مورد تخریب شده و 23 مورد برای مقاصد صلح آمیز استفاده می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала