هشدار مسکو درباره عواقب اقدامات ناتو در رابطه با سلاح های شیمیایی در دریای بالتیک

© AFP 2023 / Daniel Mihailescuناوهای ناتو
ناوهای ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2023
اشتراک
سرگئی بلیایف، مدیر بخش دوم اروپایی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد تلاش ها برای جلب ناتو به حل و فصل مسائل مربوط به سلاح های شیمیایی غرق شده در قعر دریای بالتیک، مملو از پیامدهای فاجعه بار برای کل منطقه است.
به گزارش اسپوتنیک، بلیایف تاکید کرد: ما با نگرانی شاهد افزایش اخیر فعالیت تعدادی از کشورهای غربی، اتحادیه اروپا و سازمان های تحت کنترل آنها در مورد بازیابی سلاح های شیمیایی و مهمات غرق شده در دریای بالتیک در جنگ جهانی دوم هستیم. ما معتقدیم که بحث و گفتگو درباره این نوع مسائل باید در بسترهای بین المللی مناسب، اول از همه در کمیسیون حفاظت از محیط زیست دریایی منطقه دریای بالتیک (HELCOM)، با در نظر گرفتن حتمی نظرات روسیه و سایر کشورهای متحد در ائتلاف ضد هیتلری در این زمینه و همچنین خطرات زیست محیطی انجام شود".
به گفته وی، اکنون فعالیت تمام عیار HELCOM به دلیل اقدامات غرب فلج شده است.
Испытательные погружения экипажей глубоководных спасательных аппаратов Северного флота - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2023
واکنش روسیه به تهدید لتونی مبنی بر بستن دریای بالتیک به روی کشتی های روسیه
سرگئی بلیایف افزود: "اقدامات جداگانه ناهماهنگ، تلاش برای "کشیدن" ساختارهای غیر اصلی مانند شورای کشورهای دریای بالتیک یا ناتو به این موضوع نه تنها نتیجه معکوس دارد، بلکه می‌تواند منجر به عواقب بسیار فاجعه‌باری برای کل بالتیک شود".
پس از پایان جنگ در سال 1945، چندین ده هزار تن مهمات شیمیایی در دریای بالتیک غرق شد. بزرگترین زرادخانه در مجاورت جزایر گوتلند (Gotland) و بورنهولد Bornholm)) رها شد. به گفته دانشمندان روسیه، ممکن است چند هزار تن گاز خردل در کف دریای بالتیک وجود داشته باشد. نشریه پولیتیکو پیشتر گزارش داده بود که مقامات آلمان در حال برنامه ریزی برای اجرای طرحی جهت بالا آوردن مهمات از کف دریا هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала