گزارش و تحلیل

اصل مجادله اسرائیلی ها و فلسطینی ها تازه شروع شده

© AP Photo / Majdi MohammedПалестинцы машут флагами ХАМАС, празднуя освобождение Израилем палестинских заключенных в городе Наблус на Западном Берегу
Палестинцы машут флагами ХАМАС, празднуя освобождение Израилем палестинских заключенных в городе Наблус на Западном Берегу - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.11.2023
اشتراک
پس از آزادی اسرای غیر نظامی فلسطینی و اسرائیلی حالا شاید بتوان گفت اصلی ترین مجادله شروع می شود، اسرای نظامی.
یکی از اهدافی که مقاومت فلسطین در روز 7 اکتبر اعلام کرد این بود که تعداد زیادی از اسرائیلی ها را اسیر گرفتند تا در مبادله اسرا با اسرائیل آنها را مبادله کنند.
دولت اسرائیل ابتدا اعلام کرد که به هیچ وجه مبادله ای در کار نیست و باید فلسطینی ها همه اسیران را درجا آزاد کنند و حماس هم باید نابود شود و... اما پس از حدود دو ماه جنگ تمام عیار دولت اسرائیل مجبور شد از بالای درخت پایی بیایند و با واقعیت های روی زمین مواجه شوند، هم به مبادله اسرا تن دهد و هم به مذاکره با حماس.
اسرائیل چیزی حدود 6000 تا 10000 اسیر فلسطینی در اختیار دارد که اکثرشان غیر نظامی می باشند و در بین آنها بچه هایی هستند که زیر 14 سال سن دارند و بدون محاکمه به صورت نامحدود زندانی شده اند.
گناه بسیاری از اینها این بوده که در خیابان به یک اسرائیلی چپ نگاه کرده اند و یا اینکه در لفاظی بر علیه اسرائیلی ها شرکت داشتند یا اینکه وقتی اسرائیلی ها میخواستند خانه و یا زمین آنها را تصرف کنند مقاومت کرده اند و...، بحث آنهایی که با سنگ و یا سلاح سرد در صدد حمله به اسرائیلی ها و یا نظامیان آنها بوده اند به کنار، چون تعداد اینها نسبت به بقیه اسرا بسیار کم است.
عموما اکثر افرادی که اقدام به حمله به اسرائیلی ها می نمایند توسط نیروهای اسرائیلی کشته می شوند و کارشان به محاکمه و زندان نمی کشد.
در مبادله اخیر چیزی حدود پنجاه اسیر غیر نظامی اسرائیلی با حدود 150 اسیر فلسطینی مبادله شدند، البته با توجه به اینکه متن توافق اعلام نشده بسیاری رقم اسرای فلسطینی که قرار است آزاد شود را تا 300 نفر هم تخمین می زنند ولی به دلایل مختلف از جمله اینکه دولت اسرائیل نمی خواهد خیلی در انظار عمومی ضعیف نشان داده شود تعداد دقیق اعلام نشده.
حتی در لحظات آخر آزادی اسرا دیدیم که اسرائیلی ها تلاش کردند که آذوقه هایی که قرار بود به غزه ارسال شود را ارسال نکنند که در مقابل مقاومت فلسطین اسرا را آزاد نکرد و دولت اسرائیل به دلیل تظاهرات وسیع اسرائیلی ها در مقابل مقر استقرار حکومت کوچک و فشارهای سیاسی داخلی و خارجی مجبور شد اجازه دهد همه آذوقه ارسال شود و بعد اسرای خود را تحویل بگیرد.
البته بسیاری از اینهایی که توسط مقاومت فلسطین آزاد شده اند افرادی می باشند که نگهداشتن آنها برای فلسطینی ها دردسر داشت، یا افراد مسن بودند یا کم سن وسال ویا مریض و...
حال بحث اصلی در این است که هنوز تعداد زیادی اسیر نظامی اسرائیلی در اختیار فلسطینی ها می باشد و اینبار اینها اصرار دارند همه اسیران در مقابل همه اسیران.
همچنین برخی مقامات اسرائیلی اعلام کرده اند که آتش بس تمدید نخواهد شد و حمله ها بر علیه فلسطینی ها بلا فاصله پس از پایان آتش بس شروع خواهد شد.
طبق گزارش های منتشر شده بسیاری از اسیران اسرائیلی در مناطق شمالی غزه نگهداری می شدند در حالی که اسرائیلی ها باور داشتند که اینها در مناطق جنوبی نگهداری می شوند.
این بدین معنا است که احتمالا دیگر اسیران اسرائیلی هم در مناطق شمالی غزه نگهداری می شوند و عملیات نظامی اسرائیل می تواند موجب به خطر افتادن جان این اسیران شود.
طبق عرف سابق اسرائیل حاضر می بوده صدها اسیر را در مقابل اسیران نظامی خود آزاد کند وعلیرغم اینکه دولت اسرائیل اعلام کرده که اینبار چنین کاری نمی کند اما پیش بینی می شود در نهایت و با توجه به شرایط داخلی و بین المللی مجبور باشد همه اسیران فلسطینی را در مقابل اسیران اسرائیلی آزاد کند.
البته برای اسرائیلی ها خیلی مشکل نیست چون آنها دوباره می روند و اینها را یا بازداشت می کنند و یا ترور می کنند و سابقه هم نشان داده که به هیچ کسی در این باره پاسخگو نیستند و بسیاری از نمونه ها از این موارد هست که قبلا اتفاق افتاده و یکی از معروف ترین شان شیخ احمد یاسین بنیانگذار حماس بود که پس از آزادی وعلیرغم اینکه کاملا فلج بود توسط پهباد های اسرائیلی ترور شد.
به هر حال آنچه مسلم است آزادی این اسیران بهاهای دیگری هم دارد.
قطعا اینبار توافق برای آزادی این اسیران محدود به یک توافق کوتاه مدت آتش بس نخواهد بود و قطعا مقاومین فلسطینی اصرار بر آتش بس دائم باتضمین های بین المللی خواهند داشت و حتی احتمالا بحث کمک های بین المللی برای بازسازی غزه مطرح خواهد شد.
همچنین به احتمال زیاد بحث اینکه اسرائیل موجودیت فلسطینی ها را به رسمیت بشناسد و علاوه بر عقب نشینی از غزه محاصره غزه را متوقف کند نیز مطرح خواهد بود.
این روزها حتی برخی رهبران کشورهای مختلف شروع کرده اند برای مرحله بعدی پیشنهاد مطرح کردن که یکی از آنها طرح رئیس جمهوری مصر مبنی بر تشکیل فوری دولت فلسطین اما غیر مسلح بوده که البته مورد موافقت فلسطینی ها قرار نگرفته (به جز محمود عباس که دیگر جایگاهی میان مردم فلسطین ندارد) و اسرائیلی ها هم در این باره اظهار نظر نکرده اند.
برخی نیز پیشنهادهایی مبنی بر اینکه دولت جدید فلسطین با حمایت بین المللی تشکیل شود را نیز مطرح کرده اند که درباره این حمایت بین المللی هم بحث است که آیا این حمایت از طرف سازمان ملل و با حضور کشورهای غربی باشد و یا اینکه محدود به کشورهای عربی یا اسلامی باشد، که این مورد با مخالفت اسرائیل مواجه شده.
غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2023
گزارش و تحلیل
میانجی خاموش غزه
ولی ماجرای مهم در این مساله این است که در زمانی که دولت تندرو نتانیاهو دیگر باور داشت کار فلسطینی ها تمام است و می تواند کاری کند که اینها را به شبه جزیره سینا و اردن تبعید کند و سرزمین های آنها را تصرف کند امروزه کل جامعه جهانی اصرار دارد که دیگر باید اسرائیل به قوانین بین المللی تمکین کند و موجودیت فلسطینی ها را به رسمیت بشناسد.
البته مساله دیگری هم اینجا هست و آن این می باشد که زمزمه های ضرورت پایان زندگی سیاسی نتانیاهو از همین الآن درون اسرائیل شروع شده واحتمالا کابینه تندرو وی نیز منحل خواهد شد تا جایش را به کابینه ای بدهد که به دنبال صلح برای یهودی ها و فلسطینی ها برود.
بله عملیات 7 اکتبر بسیار برای مردم فلسطین پر هزینه بود ولی خوب چاره فلسطینی ها چه بود؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала