گزارش و تحلیل

میانجی خاموش غزه

© AFP 2023 / John Macdougallغزه
غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2023
اشتراک
در حالی که رسانه های بین المللی بر آزادی اسرای اسرائیلی و غربی در دست حماس متمرکز بودند ایرانی ها موفق شدند کاری کنند که اسرای تایلندی بدون هیچ سر و صدایی آزاد شوند.
آمریکایی ها و اروپایی ها در حالی با بمباران بی وقفه غزه و قتل عام غیر نظامیان همراه بودند که بسیاری از اسرای دارای تابعیت این کشورها در غزه بودند و این بمباران ها جان آنها را نیز به خطر می اندازد.
اما تنها افرادی که هیچ کس درباره آنها صحتبی نمی کرد تعداد زیادی از اسرای تایلندی بودند که اینها برای کار به اسرائیل رفته بودند و در عملیات 7 اکتبر توسط فلسطینی ها به اسارت گرفته شده بودند.
نه برای اسرائیلی ها و نه برای متحدین غربی شان مهم نبود چه بلایی سر این اسرا می آید و حتی حاضر نبودند که تایلند بابت آزادی آنها کاری انجام دهد.
در این گیر و دار دولت تایلند دست به دامان ایران شد که با مذاکره با حماس موفق شد کاری کند این اسرا بدون قید و شرط و یا مقابلی آزاد شوند.
نکته قابل تامل در این ماجرا این است که چون این افراد عمدتا افراد بد بخت بیچاره ای بودند که برای یک لقمه نان از تایلند بلند شده بودند آمده بودند در اسرائیل کار کنند ارزشی برای اسرائیل و یا متحدان نداشتند.
عموما بخش اعظم این افراد یا مستخدمین خانگی بودند یا کارگرانی که روز زمین های کشاورزی کار می کردند و علاوه بر دریافت مبلغ اندکی حقوق از اسرائیلی ها بدون رعایت حق و حقوق انسانی آنها در شرایط بسیار بدی در شهرک های اسرائیلی مجبور بودند زندگی کنند و عموما هم کارفرماها پاسپورت های اینها را مصادره می کنند تا نتوانند از زیر دست کارفرماها فرار کنند.
بیشتر اینها هم بدون آشنایی با اسرائیل از طریق آژانس های کاریابی به اسرائیل می روند و تصور می کنند که شرایط کاری و زندگی بسیار خوبی در انتظارشان است ولی پس از اینکه وارد اسرائیل شدند مدارک هویتی شان ضبط می شود و مانند برده با آنها رفتار می شود.
البته این روز ها در برخی کشورها مخصوصا کشورهای عربی این ماجرا بسیار متداول شده و در برخی کشورها داشتن مستخدم تایلندی یا فیلیپینی یا سرلانکایی و... بسیار متداول است و اینها عموما در بد ترین شرایط مجبور به زندگی هستند.
به هر صورت به نظر می رسد فلسطینی ها که متوجه این بودند این افراد عموما افراد بی بضاعت و بد بخت بیچاره ای هستند، علیرغم اینکه می توانستند حد اقل برخی شرایط مانند دریافت غذا و یا سوخت و یا آب برای خودشان آزاد کنند ترجیح دادند از انسان های مستضعف برای این امر استفاده نکنند و آنها را آزاد کنند.
نکته قابل تامل در این ماجرا این است که کشورهای دیگر مانند قطر و ترکیه و مصر و آمریکا و فرانسه و انگلیس و... که می توانستند در این ماجرا نقش داشته باشند هیچ کمکی نکردند تا این افراد بی بضاعت آزاد شوند چون برای آنها نیز بودن و یا نبودن این افراد مهم نبود و این فقط ایران بود که چراغ خاموش و بی سر و صدا با حماس مذاکره کرد تا این افراد را آزاد کنند.
از سوی دیگر مشاهده کردیم که تبادل اسرا شروع شد و بسیاری از فلسطینی هایی که هیچ امیدی به آزادی نداشتند و بدون استثنا یا کودک و یا زن بودند که از خانه هایشان دستگیر شده بودند آزاد شدند.
عملا به این ترتیب می توان گفت حرف فلسطینی ها به کرسی نشست و اسرائیل مجبور شد برای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی تعداد زیادی از گروگان های فلسطینی که در زندان های اسرائیلی به گروگان گرفته شده بودند را آزاد کند.
جای تاسف دارد که برخی رسانه های غربی علیرغم اینکه به خوبی می دانستند زندانیان فلسطینی در دست اسرائیل همه گروگان هایی هستند که اسرائیلی ها از خانه و یا محل کار و یاخیابان آنها را گرفته و بازداشت کرده بودند برای اسرای فلسطینی از عبارت "زندانیان" استفاده کردند و درباره اسرای اسرائیلی در دست حماس از عبارت "گروگان" استفاده کردند.
بازگشت فلسطینی ها به نوار  غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2023
گزارش و تحلیل
آیا می توان به آتش بس غزه امیدوار بود؟
با توجه به اینکه همه از این عبارت ها استفاده کردند تا ذهن مخاطب را از تمرکز روی حقانیت ملت فلسطین دور کنند به نظر می رسد یک دستور کلی از مجامع مربوطه رسانه ای دریافت کرده اند که باید از این عبارت ها استفاده کنند.
حتی طبق برخی گزارش ها تعدادی از کارکنان بخش عربی بی بی سی به دلیل خودداری از اجرای این سیاست ها و حمایت از مردم فلسطین توبیخ شده اند.
همین ماجرا به تنهایی کافی است تا متوجه شد حتی آنهایی که با رسانه های غربی همکاری می کنند نمی توانند چشم شان را روی جنایات غزه ببندند و اینها نیز به شگرد خودشان به مقابله با دستور العمل ها که معمولا هم از طرف نهادهای زیر نظر لابی های صهیونیستی هستند، پرداخته اند.
شاید بتوان اینها را با تهدید از دست دادن کارشان ساکت کرد اما در نهایت حقیقت را نمی توان مخفی نگه داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала