گزارش و تحلیل

طالبان در اقتصاد ایران

© Photo / IRNAسفر هیاتی از طالبان افغانستان به تهران
سفر هیاتی از طالبان افغانستان به تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2023
اشتراک
اختصاصی
در سفر هیئت اقتصادی طالبان به ایران و برگزاری نشست مشترک دو کشور، ۵ سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان به امضا رسید.
هیات اقتصادی افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر شنبه گذشته به ایران سفر کرد و ضمن رایزنی با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و گفت و گو درباره مسائل دو جانبه، اقتصادی و ترانزیت از نزدیک در جریان ظرفیت های اقتصادی و تجاری در اصفهان و بندر چابهار قرار گرفتند.
در سفر هیئت اقتصادی طالبان به ایران و برگزاری نشست مشترک دو کشور، ۵ سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان به امضا رسید.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "در ارتباط با سفر اشاره شده، این سفر در جهت تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بود، همانطور که نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان اشاره کردند ایران در این سفر تلاش کرد اثبات کند به عنوان یک کشور دوست و برادر در کنار ملت افغانستان است تا ملت این کشور را در راه گذر از تحریم ‌ها و فشارهای وارد شده کمک کند تا معیشت ملت افغانستان بهبود پیدا کند.
این سفر نتایج اقتصادی داشت و خوشبختانه برای دو کشور و دو ملت امید آفرین بوده ۵ سند همکاری که در پایان این سفر امضا شد که همگی در زمینه اقتصادی بوده از جمله سند یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، صورتجلسه نشست کمیته مشترک همکاری حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف افغانستانی، سند همکاری میان ذوب‌آهن اصفهان و طرف افغانستانی و سند همکاری میان مناطق آزاد بود، مجموعاً این سفر موفق بود و زمینه خوبی را فراهم کرد تا دو کشور بتوانند در چهارچوب منافع اقتصادی همکاری‌ های خود را تقویت کند".
پرچم طالبان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2023
گزارش و تحلیل
طالبان زیر بار توافق با آمریکایی‌ها برای ناامن کردن ایران نمی‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بحث حقابه هیرمند را مورد طرح توسط ایران در سطوح مختلف دانست و آنرا جزو خواسته‌ ها و مطالبات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.
وی در ادامه بیان کرد: "متاسفانه شاهد شرایطی در افغانستان در طول ۲۰ سال گذشته ناشی از تجاوز و اشغال خارجی بودیم که میلیون‌ ها نفر از شهروندان افغانستان مجبور به ترک وطن و اقامت در دیگر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه، دوست، برادر، همزبان و هم فرهنگ بودیم.
این یک وضعیت انسانی است و همه کشورهای جهان نسبت به آن مسئول هستند ما نیز مبتنی بر وضعیت همسایگی دو کشور و پیوندهای ریشه دار میان دو ملت نسبت به آنها احساس مسئولیت میکنند اما ساماندهی مهاجرین همواره مد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود، در مذاکرات میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و مقامات سرپرستی دولت افغانستان این موضوع مورد اهتمام بوده و ضرورت ساماندهی آوارگان توسط ایران مورد رایزنی و تبادل نظر صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران در مجامع و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این موضوع را مطرح کرده".
ناصر کنعانی، آمریکایی‌ ها را به دنبال فرافکنی و انحراف اذهان عمومی از واقعیت عنوان کرد و اظهار داشت: " آمریکایی‌ها همواره اتهامات بی اساس و اثبات نشده‌ای را همچون دستور گرفتن نیروهای مقاومت منطقه از ایران مطرح می‌کنند و بر مبنای آن قضاوت انجام می‌دهند و اظهارات غیر قابل قبولی را مطرح می‌کنند.
چرا ایران نیاز به جنگ با طالبان نمی بیند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2023
گزارش و تحلیل
چرا ایران نیاز به جنگ با طالبان نمی بیند؟
ما بارها اعلام کردیم که نیروهای مقاومت منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ما دستوری را به آنها ابلاغ نمی‌کنیم، بلکه آنها راسا تصمیم گیری می‌کنند و بر اساس منافع کشورها و ملت‌های خود عمل می‌کنند.
آمریکا به جای اتهام زنی به دیگر کشورها به اقدامات غیر قابل قبول خود در حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی توجه کند، جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا نگرانی خود را از گسترش ابعاد جنگ در منطقه اعلام کرده اما از سوی دیگر ما اعلام کردیم که استمرار پشتیبانی همه جانبه، نامحدود و بدون قید و شرط آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی و مخالفت با برقراری آتش بس و تداوم خشونت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تنش‌ها و گشایش جبهه‌های جدید از سوی مقاومت‌ها شود.
دولت آمریکا باید این مسئله را درک کند که تنها با توقف فوری کشتار و جنایت جنگی علیه مردم غزه و خروج فوری نظامیان رژیم صهیونیستی از منطقه می‌تواند احتمال گسترش جنگ و قتل عام در دیگر مناطق و ورود گروه‌های دیگر مقاومت منطقه جلوگیری کند، این کاملا به رفتار رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا به عنوان حامی تمام عیار و ایفا کننده نقش تعیین کننده در جنگ غزه بستگی دارد".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار روسای جمهور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی مصر در ریاض را نشست مهم و بسیار حائز اهمیت در روند سیاسی دو کشور دانست و بیان کرد: "این نشست مورد توجه جهانی نیز قرار گرفت، ما ارزیابی مثبتی از این دیدار داریم، گفتگوهای خوبی انجام شد و از ضرورت در موضوع فلسطین و ضرورت حمایت از ملت فلسطین و گشایش گذرگاه گفتگو شد و در حوزه توسعه مناسبات دو کشور قرار شد وزرای امور خارجه در راستای برداشتن موانع مبادرت کنند، ما در مجموع ارتقا مناسبات تهران و قاهره را به نفع منطقه و جهان اسلام می‌دانیم و ریشه‌های تمدنی دو کشور همگی کمک می‌کنند تا دو کشور در سایه ارتقا مناسبات دوجانبه بتوانند چه در منطقه و چه در حوزه ملی نقش آفرینی موثرتری را ایفا کند".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تبادل پیام میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را امر مسبوق به سابقه توصیف کرد که با موضوعات متعدد منطقه ‌ای و بین المللی برای گفتگو با یکدیگر دائما در حال انجام است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала