ترکیه آماده ایفای نقش ضامن در مورد وضعیت غزه است

© AFP 2023 / Fadel Sennaتصویری از بمباران غزه
تصویری از بمباران غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2023
اشتراک
اردوغان: ترکیه آماده ایفای نقش یک کشور ضامن در مورد وضعیت غزه است
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ترکیه آماده است نقش یک کشور ضامن را در قبال وضعیت غزه به عهده بگیرد، اوضاع به ضرر اسرائیل در حال توسعه است.
اردوغان گفت: ما از همان ابتدای این رویدادها در مورد ضامن‌ها صحبت می‌کردیم و صحبت می‌کردیم. گفتیم که اگر ترکیه مسئولیت یک ضامن را دارد، پس ما حاضریم این مسئولیت را بپذیریم، می‌توانیم یک کشور ضامن باشیم. همانطور که که در قبرس یا یونان می تواند ضامن باشد، انگلیس می تواند ضامن باشد و اگر ترکیه ضامن است، پس چرا نباید همین ساختار در غزه وجود داشته باشد؟
او افزود: چه چیزی طبیعی تر از این که ترکیه کشور ضامن غزه باشد؟ می تواند نقش کشور ضامن را به عهده بگیرد و در آنجا به چه شکلی انجام شود، زمان نشان می دهد که یک بعد امنیتی، یک بعد سیاسی و در کنار همه اینها بعد تاریخی و فرهنگی دارد.
رهبر ترکیه در هواپیما در بازگشت از آستانه به خبرنگاران گفت: ساختاری از این پیشینه تاریخی شکل گرفته است و ما ترکیه باید نقش رهبری را ایفا کنیم. این تحولی است که عملاً تاریخ، حال و آینده را شکل خواهد داد.
به گفته وی، نزدیک به یک ماه از آغاز حملات تروریستی می گذرد.
وی افزود: در حال حاضر می بینیم که تحولات اوضاع را کمی بیشتر به ضرر اسرائیل تغییر خواهد داد. اسرائیل این اقدام ظالمانه را به تنهایی انجام نداده است. به نظر من، آمریکا را باید در چارچوب غرب ارزیابی کرد، اکنون کل غرب و به ویژه آمریکا در کنار اسرائیل است.
رجب طیب اردوغان،  رئیس جمهور ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2023
اردوغان تمام سفرهای مقامات ترکیه به اسرائیل را لغو کرد
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگنده های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و گروگان ها را نیز گرفتند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از جمله 300 پرسنل نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد و تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت را متوقف کرد.
تعداد قربانیان نوار غزه از 9 هزار نفر گذشت و بیش از 32 هزار نفر مجروح شدند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.3 هزار نفر جان خود را از دست دادند. سفارت روسیه گزارش داد که در جریان تشدید درگیری ها، 20 روس کشته، دو نفر گروگان گرفته شده و هفت نفر به عنوان مفقود اعلام شده اند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند. 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی هم مرز است.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала