امارات: ایران عامل بی ثباتی در منطقه نیست

© Fotolia / Philipusوزیر خارجه امارات برکنار شد
وزیر خارجه امارات برکنار شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2023
اشتراک
امارات متحده عربی معتقد نیست که ایران شرایط در خاورمیانه را بی ثبات می کند.
به گزارش اسپوتنیک، انور قرقاش مشاور رئیس امارات متحده عربی در همایش سیاسی World Policy Conference در ابوظبی اعلام کرد که ایران علاقمند است که نقش سازنده ای را در پیشرفت منطقه خاورمیانه بازی کند و از تشدید جدید درگیری های فلسطین و اسرائیل برای بی ثبات سازی شرایط استفاده نمی کند.

وی در موضع گیری در خصوص ادعا ها در مورد دست داشتن تهران در حمله جنبش فلسطینی افراطی حماس به اسرائیل تاکید کرد: "ما می دانیم که ایران به این امر علاقمند است که بخشی از شکوفایی منطقه ای باشد".

به گفته قرقاش، امارات متحده عربی نگرانی های کشورهای غربی در خصوص اینکه ایران در سایه شرایط در نوار غره می تواند وارد تقابل مستقیم با اسرائیل شود را درک نمی کند. همزمان وی خاطرنشان کرد که "منافع ملی و ایدئولوژیک مختلف در خاورمیانه وجود خواهند داشت".
گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران  با مائورو وییرا، وزیر امور خارجه برزیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2023
تشکر وزیر خارجه برزیل از تلاش‌های ایران در برقراری امنیت در منطقه
س از نفوذ مسلحانه شبه نظامیان حماس از نوار غزه به خاک اسرائیل و آغاز موشک باران اسرائیل از سوی فلسطینیان، اوضاع در خاورمیانه به شدت رو به وخامت گرائیده است. حماس این حمله را پاسخی به اقدامات مقامات اسرائیلی علیه مسجد الاقصی در بیت المقدس اعلام کرده است. صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. پس از حملات موشکی گسترده، رزمندگان حماس به مناطق مرزی جنوب کشور یهودیان نفوذ کردند.
در پاسخ، ارتش اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داده و رساندن آب، غذا، برق، دارو و سوخت به این منطقه را متوقف کرد.
تعداد قربانیان در نوار غزه به گفته وزارت بهداشت محلی از 9 هزار نفر فراتر رفت، بیش از 18 هزار نفر مجروح شدند و به گفته منابع مختلف، بیش از 200 اسرائیلی در اسارت حماس هستند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. به گفته ولادیمیر پوتین، حل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را در نظر گرفت، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала