اردوغان منتظر سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه است

© AFP 2023 / Adem Altanرجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2023
اشتراک
اردوغان گفت که انتظار دارد رئیس جمهور ایران در پایان نوامبر به ترکیه سفر کند
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که انتظار دارد ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در پایان نوامبر به ترکیه سفر کند و در مورد مسائل منطقه با وی گفتگو کند.
"این ماه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در ریاض برگزار خواهد شد. ما در این اجلاس شرکت خواهیم کرد. هفته آینده نیز از ازبکستان دیدن خواهیم کرد. این سفرها در حساس ترین زمان، سفرهای بسیار مهمی است.
رهبر ترکیه پس از بازگشت از آستانه در هواپیما به خبرنگاران گفت: رئیسی رئیس جمهور ایران در پایان خواهد آمد. تا امروز من و همکارانم با همکارهایمان دیدارهای زیادی داشتیم.
به گفته وی، "حرکت جلسات" در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
رهبر ترکیه گفت: "جامعه بین‌المللی که قادر به مهار بی‌قانونی اسرائیل نیست، ابتدا اصول خود را نادیده می‌گیرد. گویی نادیده گرفتن قتل عام فلسطینیان کافی نیست، آنها برای در آغوش گرفتن اسرائیل و تشویق آن به کشتن کودکان بیشتر به رقابت می‌پردازند. زندان‌هایی که در آن زندانی کرده‌اند. وجدان فردای آنها با دیوارهای شرمنده خواهد شد. کشورهای غربی که با یادآوری قتل عام هایی که قبلاً از آنها چشم پوشی کردند گردن خود را خم می کنند از شرم رفتار آنها در قتل عام غزه خرد خواهند شد. ما فریاد می زنیم: عدالت کجاست؟ سازمان‌های بین‌المللی برای حفظ صلح ایجاد شده‌اند، فعالان حقوق بشر کجا هستند، می‌بینید که اگرچه حاکمان دولتی سکوت می‌کنند، اما مردم ساکت نیستند، در خیابان‌های اروپا با وجود همه ممنوعیت‌ها، با وجود همه موانع، مردم به میدان‌ها می‌آیند وخاستار عدالتند.
تصویری از بمباران غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2023
ترکیه آماده ایفای نقش ضامن در مورد وضعیت غزه است
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگنده های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز به گروگان گرفتند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از جمله 300 پرسنل نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد و تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت را متوقف کرد.
تعداد قربانیان نوار غزه از 9 هزار نفر گذشت و بیش از 32 هزار نفر مجروح شدند. سفارت روسیه گزارش داد که در جریان تشدید درگیری ها، 20 روس کشته، دو نفر گروگان گرفته شده و هفت نفر به عنوان مفقود اعلام شده اند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشوراسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала