نگاه ویژه اسپوتنیک

مرگ و دفن قانون بین الملل در غزه

© AP Photo / Israel Defense Forcesحملات اسرائیل به غزه
حملات اسرائیل به غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2023
اشتراک
اقدام رژیم اسرائیل به کشتار غیر نظامیان فلسطینی، تخریب و ویران سازی هزاران خانه و ساختمان مسکونی، حمله به مدارس و بیمارستانها، منع فعالیتهای امدادی و حمله به امبولانسها و امدادگران، و بالاخره قطع آب و برق و غذا از مردم غزه ، همه مفاهیم حقوقی جرم بین المللی را از جنایت جنگی گرفته تا جنایت علیه بشریت و پاکسازی نژادی را که به بدترین شکل خود به نمایش گذاشت.
متاسفانه این جنایات در قرن بیست و یکم صورت می گیرد و غرب یعنی قدرتهای اروپایی و امریکا و کانادا از این بی قانونی نیز حمایت می کنند. آنچه جوامع متمدن بشری مقررات حقوقی در طول چند دهه و قرن تنظیم کرده تا دردهای انسانها در زمان جنگ کاهش یابد، همه و همه در جنگ غزه نقض شد و جهان به عصر جنگل بازگشت. این تحول بزرگ رفتاری از زاویه حقوقی از چند بعد اهمیت دارد
پس از جنگ دوم جهانی و در محاکمات دادگاه نورنبرگ در المان مفهومی تحت عنوان جنایت جنگی مطرح شد و بسیاری از افسران نازی بر این اساس محاکمه و محکوم شدند. این مفهوم مبتنی بر این اصل بود که فرماندهان نظامی نمی توانند به بهانه اطاعت از مافوق و المامور معذور دست به هر جنایتی بزنند بلکه افسران بر اساس هویت انسانی خود نباید به دستورات غیر انسانی تن دهند و به جنایت علیه مردم غیر نظامی دست زنند و باید عملیات جنگی را به رویارویی میان نظامیان محدود کنند. این مفهوم متعالی که جان انسانهای غیر نظامی و بیگناه را مصون می دارد در جنگهای مختلف حفظ می کرد. البته نمی توان گفت که این اصل صد در صد در جنگ های مختلف از 1945 تا کنون رعایت شده اما به طور کامل مانند آنچه در غزه از سوی اسرائیل اعمال می گردد نیز تا این حد زیر پا گذاشته نشده است. این رفتار اسرائیل در نادیده گرفتن مقررات دادگاه نورنبرگ مقررات حقوق بین الملل را شناور می کند و در صورت عدم برخورد با این جنایات سیستماتیک به گسترش این رفتارهای جنایتکارانه در آینده منجر خواهد شد.
جامعه بشری در گام بعدی و در سال 1949 کنوانسیونهای صلیب سرخ را جمع آوری و به عنوان کنوانسیون های چهارگانه ژنو اعلام کرد که بایدها و نبایدهای رفتار نظامیان در زمان جنگ و اشغال سرزمینها تحت قاعده قرار گیرد و موفق شد گام بسیار مهمی در کاهش دردهای انسانی بردارد.
در سال 1977 با اضافه پروتکل جدیدی یه این کنوانسیون ها نواقص ان را برطرف کرد. این کنوانسیون با اجماع سازی جهانی به بخشی از قواعد آمره بین المللی درآمد که همه کشورها اعم از کشورهای امضا کننده یا امضا نکرده این کنوانسیون ملزم به اجرای آن شدند و نقض هر فقره از آن مصداق جنایت جنگی اعلام گردید و شورای امنیت سازمان ملل حسن اجرای آن را به عهده گرفت. یکی از علل نقض وسیع این کنوانسیون از سوی اسرائیل در جنگ کنونی غزه، دوگانه رفتاری غرب در این زمینه بود.
حمله جنگنده‌های اسرائیل به شمال غرب غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2023
رویکرد دوگانه غرب در رابطه با جنگ غزه و سایر درگیری‌ها
طبق قطعنامه 242 شورای امنیت مناطق اشغالی در جنگ 1967( کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی مناطق اشغالی اند) که اسرائیل باید و سریعا از این مناطق عقب نشینی کند اما این رژیم با گذشت شصت و شش سال از تصویب این قطعنامه حاضر به عقب نشینی از این مناطق نیست و با سیاست شهرک سازی و اسکان اسرائیلی ها در این مناطق شرایط دموگرافی آن را تغییر داده و با حمله به اماکن دینی مانند مسجد الاقصی، مسجد الخلیل، و قبر یوسف و شرایط این مناطق دینی را نیز دگرگون ساخت که به مسلمانان اختصاص داشت و همه این رفتارها در کنار سرکوب، کیفر دستجمعی، تخریب خانه ها، آواره سازی و تبعید فلسطینیان و مصادره زمین و خانه آنها مهمترین مصادیق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است اما سازمانهای بین المللی به ویژه شورای امنیت با دخالت مستقیم امریکا، انگلیس و فرانسه، کاری انجام نداده و این رفتار، اسرائیل را گستاختر کرد تا همه این مقررات حقوقی را یکجا و دستجمعی در جنگ کنونی غزه نقض کند. البته نباید فراموش کرد که گزارشگر تعیین شده سازمان ملل و سازمانهای حقوق بین الملل مانند دیدبان حقوق بشر (هیومن رایت واچ )و سازمان عفو بین الملل (امنستی) که زیر نظر سازمان ملل فعالیت می کنند، نقض مقررات بین المللی از سوی اسرائیل را هر شش ماه به شورای امنیت منعکس می کنند ولی امریکا یا آن را مسکوت می گذارد و یا اگر در شورای امنیت به بحث گذاشته می شد و به پیش نویس یک قطعنامه علیه اسرائیل منجر می شد وتو می کرد و زمینه استمرار این زخم در اعمال قانون بین الملل را فراهم می کرد.
جمعی از کشورها در سال 1998 کنوانسیون رم را به تصویب رساندند که ضرورت محاکمه جنایتکاران جنگی را مطالبه می کرد که در سال 2002 با تصویب این کنوانسیون از سوی اکثریت کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل به تشکیل دادگاه کیفری بین الملل در لاهه هلند انجامید. این دادگاه مسئول محاکمه اطرافی که مرتکب سه جرم جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، پاکسازی نژادی است و تاکنون در پنج مورد نیز اقدام کرده است. این دادگاه در باره نسل کشی، جنایت جنگی و پاکسازی نژادی در کشورهای اوگاندا، کنگو، دارفور سودان، کنیا و بوسنی هرزوگوئین اقدام کرده است. آنچه امروزه در غزه صورت می گیرد از قتل عام مردم غیر نظامی به ویژه کودکان و زنان و محو کامل محله ها و شهرها مصادیق سه گانه جرمهایی است که این دادگاه صلاحیت آن را دارد و باید ورود کند که متاسفانه تاکنون صدایی از آن شنیده نشده است.
شکی نیست که نبوغ بشری در شرایط مختلف صلح و جنگ به اینجا رسید که مقرراتی برای تعامل در عرصه بین المللی وضع کند که تعامل کشورها بر اساس آن صورت گیرد و دردهای بشری را کاهش دهد. البته تصویب این مقررات بر این اساس بود که تصویب این مقررات از سوی نمایندگان اکثریت کشورهای جهان به این معناست که اگر کشوری تخلف کند دیگر کشورها برای دفاع از قانون و صلح اجماع سازی کنند تا جنگ در نگیرد و اگر گرفت تلفات آن محدود گردد. اکنون که امریکا در یک مدت تقریبا یکماهه جنگ غزه چندین بار قطعنامه های درخواست آتش بس و محکومیت جنایات جنگی اسرائیل را وتو کرد عملا جلوی اجرای قانون را گرفته است. همچنین امریکا امروز با عنوان کردن اینکه این رژیم از حق دفاع مشروع برخوردار است عملا قانون را تحریف می کند چرا که اسرائیل 17 سال است که غزه را تحت محاصره کامل دارد و این اقدام کیفر دستجمعی و جرم بین المللی است و مجرم حق دفاع ندارد و تنها جامعه فلسطینی است که در این مورد از حق دفاع مشروع برخورداراند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала