مخبر: هدف سیاست خارجی ایران ایجاد نظم نوین جهانی است

© Sputnik / Dmitry Astakhov /  مراجعه به بانک تصاویر محمد مخبر درنشست شورای سران دولت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قالب گسترده
محمد مخبر درنشست شورای سران دولت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای  در قالب گسترده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2023
اشتراک
ایران به کشورهای سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد می کند که صندوق مشترکی برای توسعه فناوری های جدید ایجاد کنند.
به گزارش اسپوتنیک، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران در نشست گسترده شورای سران دولت های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بیان کرد: یکی از اهداف سیاست خارجی ایران ایجاد نظم نوین جهانی بر اساس اصل برابری همه موضوعات روابط بین الملل است.
محمد مخبر گفت: ما شاهد شکل گیری نظم نوین جهانی و گذار از نظام تک قطبی به نظام چندقطبی هستیم و نظم نوین جهانی بر این اصل استوار خواهد بود که تمامی بازیگران مستقل باید به طور مساوی در روابط بین الملل مشارکت داشته باشند . ایران در سیاست خارجی خود به دنبال کمک به شکل‌گیری نظم جهانی جدید و عادلانه است."
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در نشست شورای سران دولت های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزود: ایران پیشنهاد می کند که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای یک صندوق مشترک برای تامین مالی پروژه ها در زمینه فناوری های مدرن ایجاد کنند.

وی افزود: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید به توسعه و اشاعه فناوری‌های مدرن توجه کنند، در این راستا، ایران پیشنهاد ایجاد صندوق مشترکی برای توسعه فناوری‌های نوین برای تامین مالی پروژه‌های مربوطه در کشورهای عضو دارد.

به گفته وی، ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است و بر همین اساس، آمادگی ایجاد یک کریدور ترانزیتی فراگیر جهت اتصال کشور‌های عضو را دارد.
ایران، در این زمینه، گام‌های مهمی را در قالب کریدور شمال-جنوب برداشته که با تحقق کامل آن دسترسی‌های تجاری و اقتصادی از حوزه جنوب و شرق آسیا به کشور‌های حوزه آسیای میانه، قفقاز، روسیه، دریای سیاه و اروپا تسهیل خواهد شد.

او گفت: مشارکت در ایجاد زیرساخت کریدور شمال-جنوب و نیز کریدور "شرق-غرب-آسیا-دریای مدیترانه" را می‌توان به عنوان یک راهکار پیشنهادی در قالب سازمان شانگهای دنبال نمود.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در  قرقیزستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2023
ایران برای قرقیزستان پالایشگاه و نیروگاه برق می‌سازد
دکتر مخبر از آمادگی ایران برای توسعه استفاده از ظرفیت های ترانزیتی گاز خبر داد و افزود: ما آماده هستیم در چارچوب ابتکار پیشنهادی رئیس جمهوری اسلامی ایران موسوم به "ابتکار گاز در خدمت بازیابی اقتصاد جهانی در دوره پس از کرونا"، پیشنهاد می‌کنیم "صندوق تأمین مالی مشترک پروژه‌های بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی" بین کشورهای علاقمند به سرمایه‌گذاری ایجاد گردد.

وی همچنین ضمن اعلام آمادگی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و ساخت تجهیزات نفتی، گازی و پتروشیمی اظهار داشت: در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم یک هاب منطقه ای "انرژی شانگهای"، با هدف تجارت، تبادل و امنیت انرژی شامل سوخت‌های فسیلی، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار سازمان شانگهای قرار گیرد.
به همراه مخبر، در این نشست میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه، روسای دولت های قزاقستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان و وزرای خارجه هند و پاکستان حضور دارند. نمایندگان هر هشت کشور شرکت کننده در این نشست حضور دارند.
همچنین نخست وزیران بلاروس و مغولستان که به عنوان کشورهای ناظر عمل می کنند، نماینده عالی ترکمنستان به عنوان میهمان حزب رئیس و روسای دستگاه های اجرایی تعدادی از سازمان های بین المللی شریک به این نشست دعوت شده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала