نخست وزیر روسیه: ایران شریک مهم فدراسیون روسیه است + فیلم

© Sputnik / Dmitry Astakhov /  مراجعه به بانک تصاویر میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در دیدار با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران
میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در دیدار با محمد مخبر،  معاون اول رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2023
اشتراک
میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در دیدار با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران اعلام کرد: ایران شریک مهم روسیه است .
به گزارش اسپوتنیک، برخی از دیگر اظهارات میخائیل میشوستین در این دیدار از این قرار است:
*ما علاقه مند به گسترش همکاری ها با ایران در زمینه های مختلف هستیم
*کمیسیون ویژه روسیه و ایران تشکیل می شود که همکاری در بخش های مختلف را در دسامبر در تهران بررسی می کند.
* مشارکت ایران به تقویت نقش سازمان همکاری شانگهای و بریکس در عرصه بین المللی کمک می کند.
میشوستین در این دیدار گفت فرصت های جدیدی برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی در ارتباط با انعقاد توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران باز خواهد شد. مذاکرات در مورد این پروژه تکمیل شده است. ما انتظار داریم تا قبل از پایان سال جاری توافقنامه را امضا کنیم.
نخست وزیر روسیه تاکید کرد که ایران برای چندین دهه شریک مهم روسیه بوده است. وی بر این واقعیت تاکید کرد که دو کشور با روابط مبتنی بر دوستی، حسن همجواری و مشارکت هستند که بر اصول احترام متقابل و توجه بی قید و شرط به منافع یکدیگر استوار است. میشوستین خاطرنشان کرد: در چارچوب تحریم‌های غیرقانونی که علیه روسیه و ایران اعلام شده است، توجه ویژه‌ای به تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی داریم.
نخست وزیر روسیه به آماری اشاره کرد که بر اساس آن، در پایان سال 2022، حجم مبادلات تجاری دوجانبه به بیش از 350 میلیارد روبل رسید که یک رکورد از حجم تجارت متقابل است. رئیس دولت روسیه گفت: ما علاقه مند به گسترش همکاری های سرمایه گذاری هستیم و فرصت های خوبی برای توسعه پروژه های مشترک بزرگ در بخش انرژی، صنعت، کشاورزی و فناوری پیشرفته داریم. وی ابتکاری را مطرح کرده و بر اساس آن به کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی روسیه و ایران دستور داد تا در نشست بعدی که در آذرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، پروژه‌های مشخصی را بررسی کند.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2023
سفیر ایران در روسیه: ظرفیت شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب 15 میلیون تن است
میشوستین همچنین خاطرنشان کرد که توجه ویژه ای به همکاری در زمینه حمل و نقل مبذول می شود. وی یادآور شد که روسای جمهور دو کشور، ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی در اردیبهشت ماه، پروژه ساخت راه آهن رشت - آستارا را به عنوان بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب با کمک مالی روسیه راه اندازی کردند. رئیس کابینه وزرای روسیه خاطرنشان کرد: وظیفه مقامات این است که شرایط راحت را برای کار شرکت‌های روسی و ایرانی در بازارهای متقابل فراهم کنند. وی همچنین گفت: در ماه سپتامبر یک مهیئت تجاری تحت سرپرستی مرکز صادرات روسیه از ایران بازدید کرد. شرکت های علاقه مند به راه اندازی پروژه های مشترک در مجتمع های کشت و صنعت، پزشکی و فناوری اطلاعات در ان حضور داشتند.
میشوستین درباره همکاری در زمینه گردشگری تاکید کرد که روسیه و ایران از اول آگوست به رژیم بدون روادید برای گروه‌های توریستی روی آورده‌اند. وی ادامه داد: در شهریورماه اولین تورهای مطالعاتی گردشگران ما انجام شد، ایران در فهرست کشورهایی قرار دارد که برای شهروندان آنها ویزای یگانه الکترونیکی هم برای سفرهای تجاری و توریستی و هم برای شرکت در امور علمی، فرهنگی صادر می شود. وی گفت: "من مطمئن هستم که این اقدامات به افزایش تبادلات توریستی متقابل ما کمک می کند."
همایش بین المللی "کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" – نظریه جدید. دسترسی سریع به بازارهای برتر شرق، آسیا، آفریقا و هند" روز چهارشنبه در آستاراخان افتتاح شد.
در این رویداد نمایندگانی از سازمان های دولتی، شرکت های بازرگانی و صادرات و واردات، صنعت و کشاورزی، بانکداری و لجستیک از بیش از ده کشور از جمله روسیه، ایران، عراق، افغانستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، ترکمنستان حضور دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала