گزارش و تحلیل

برگ برنده روسیه در حل مناقشه اسرائیل و فلسطین

© AP Photo / Fatima ShbairВо время израильского удара по городу Газа
Во время израильского удара по городу Газа - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2023
اشتراک
نقش روسیه در حل بحران های خاورمیانه چند وجهی بوده و شامل مداخلات نظامی، تلاشهای دیپلماتیک و کمک های بشردوستانه می شود. در حالی که اقدامات این کشور حامیان و منتقدان خود را دارد، اما به هر حال مداخلات روسیه تأثیر قابل توجهی بر وضعیت درگیری های مختلف در منطقه داشته است.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته پس از نشست وزیران در قالب "3+3" درباره اوضاع قفقاز جنوبی در تهران، اعلام کرد که مسکو آماده کمک به حل و فصل اوضاع در خاورمیانه است. به بیان لاوروف روسیه آماده هرگونه کمک برای توقف خونریزی‌ها و حرکت به سمت گفتگو درباره راه‌حل بلندمدت بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، چراکه، فدراسیون روسیه هم با طرف اسرائیلی و هم با فلسطین روابط عادی دارد.

روسیه نقش مهمی در حل چند بحران خاورمیانه ایفا کرده که در اینجا به چند نمونه اشاره می شود: جنگ داخلی سوریه: روسیه از سال 2015 یک بازیگر کلیدی در درگیری سوریه بود. این کشور در حمایت از دولت سوریه به رهبری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مداخله نظامی کرد. مداخله نظامی روسیه به تغییر روند جنگ به نفع دولت سوریه کمک کرد و به شکست گروه های مختلف شورشی منجمله داعش کمک کرد. این کشور همچنین در تلاش‌های دیپلماتیک، میزبانی مذاکرات صلح در سوچی و آستانه که با هدف یافتن راه‌حل سیاسی برای این مناقشه انجام شد، شرکت داشت.

توافق هسته ای ایران: روسیه یکی از کشورهایی بود که در مذاکرات سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 شرکت داشت. هدف این توافق محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم ها بود. مسکو نقش مهمی در دستیابی به این توافق ایفا کرد و با وجود خروج ایالات متحده در سال 2018 از ادامه آن حمایت کرد.
درگیری اسرائیل و فلسطین: این کشور در تلاش های دیپلماتیک برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین مشارکت داشته و میزبان جلساتی بین رهبران اسرائیل و فلسطین بوده است. روسیه همچنین در ارائه کمک های بشردوستانه به سرزمین های فلسطینی فعال بوده و است.
مناقشه یمن: مسکو در گفتگوها و مذاکرات دیپلماتیک با هدف پایان دادن به جنگ شرکت داشته و خواستار راه حل سیاسی برای بحران است، همچنین کمک های بشردوستانه به این کشور ارائه می دهد.
بحران لیبی: روسیه در حل مناقشه های لیبی نیز مشارکت داشته. مسکو در حل این مناقشات از راه حل سیاسی حمایت کرده و در کنفرانس های بین المللی با هدف یافتن راه حلی مسالمت آمیز شرکت کرده و البته به حمایت نظامی از ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر متهم شده است.

به بیان لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، اقدامات دارای اولویت برای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل شامل آتش بس فوری و حل مشکلات انسانی و خارج کردن اتباع خارجی از غزه است. در حالی که اقدامات روسیه هنوز به حل مناقشه منجر نشده، اما همچنان متعهد به یافتن راه حلی مسالمت آمیز است.

Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин на церемонии встречи глав делегаций - участников III Международного форума Один пояс, один путь в Пекине - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2023
گزارش و تحلیل
اتحاد روسیه و چین؛ تغییر چشم انداز بین المللی و آینده همه بشریت
به این ترتیب، این سوال به میان می آید که روسیه در حل مناقشات اسرائیل و فلسطین چه اقداماتی می تواند انجام دهد که به صورت عملی اثرگذار باشد. دکتر سیده مطهره حسینی کارشناس مسائل روسیه و قفقاز در پاسخ این سوال به اسپوتنیک گفت، روسیه در معادلات بین المللی بویژه طی چند سال اخیر معمولا تجربه دو نوع حضور داشته و البته به نوعی می توان آن را با تجربیات سیاست خارجی دوران اتحاد شوروی نیز همخوان دانست. نوع اول را می توان حضور فعال و عملیاتی نام برد مثل حضور نیروهای روس در سوریه، اما نوع دوم سیاست خارجه بسیار فعال این کشور است که می تواند از طریق جابجا کردن منافع و یا پیشنهاد برگهای برنده در زمین بازی طرفین روی تحولات بین المللی بسیار اثر گذار باشد.
حسینی افزود، در بحران فعلی خاورمیانه یعنی مشخصا مسئله غزه می توان گفت با ارتباطی که میان دولت روسیه و اسرائیل وجود دارد، مسکو به خوبی می تواند از طریق مذاکرات سیاسی روی اسرائیل اثر داشته باشد و مانع عمیق تر شدن این بحران گردد. با توجه به اینکه جناح کشورهای عربی به دنبال این هستند که بحران فعلی را پس از فروکش شدن تب این حملات به نوعی از طریق گفتگو و مذاکرات حل کنند، جناح اروپا و بسیاری از کشورهای آن هم از این گزاره تا حدود خیلی زیادی حمایت می کنند.
به نظر می رسد، عاقلانه ترین راه حل این دیالوگ باشد که ادامه حیات اسرائیل و دولت فلسطین به چه شکلی باشد. وی در پایان گفت، فکر می کنم کار مهمی که روسیه می تواند انجام دهد این است که سر به راه آوردن اسرائیل برای ورود به فضای تصمیم سازی، تاثیرگذار باشد. در عین حال با توجه به روابطی که روسیه با ایران و بعضی کشورهای دیگر دارد سر اینکه فتیله جنگ از طرف گروه های مقاومت را پایین بکشد و امتیازهایی را به آنها پیشنهاد کند هم موضوعی است که روسیه می تواند برای حل مسئله غزه ایفای نقش نماید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала