گزارش و تحلیل

اتحاد روسیه و چین؛ تغییر چشم انداز بین المللی و آینده همه بشریت

© Sputnik / Sergey Savostyanov/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин на церемонии встречи глав делегаций - участников III Международного форума "Один пояс, один путь" в Пекине
Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин на церемонии встречи глав делегаций - участников III Международного форума Один пояс, один путь в Пекине - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2023
اشتراک
نشریه بریتانیایی می نویسد، ایالات متحده ممکن است به زودی عنوان "هژمون جهانی" را از دست بدهد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیلی اکسپرس بریتانیا، آمریکا در خطر جدی است. هفته گذشته، ولادیمیر پوتین یک سفر خارجی داشت که از زمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین در فوریه 2022، برای او به یک امر نادر تبدیل شد. او راهی چین شد. در پکن رئیس جمهور روسیه با شی جین پینگ دیدار کرد. این دیدار در حاشیه مجمعی به افتخار دهمین سالگرد ابتکار برجسته "یک کمربند و یک جاده" برگزار شد. رهبر چین به پوتین گفت که تجارت سالانه بین دو کشور به "حداکثر تاریخی" خود و نزدیک به 200 میلیارد دلار رسیده است.
این چهل و دومین دیدار رهبران دو کشور از سال 2013 بود که به خودی خود باورنکردنی است. روسیه و چین پس از تبدیل شدن به متحدان نزدیک، به طور فزاینده ای مشارکت "بدون محدودیت" خود را تقویت می کنند.
اما از آنجایی که آخرین دیدار روسیه و چین در زمینه درگیری خونین و وحشیانه بین اسرائیل و حماس برگزار شد، نگرانی در مورد اینکه دو رهبر ارشد جهان ممکن است در آینده چه کنند، ایجاد شده است. دکتر اندرو سندرز، مدرس ارشد سیاست و روابط بین‌الملل در دانشگاه دو مونت فورت، نگرانی‌های خود را با دیلی اکسپرس در میان گذاشته و گفت: "مهم است که بدانیم روسیه و چین به روند بلندمدت توسعه روابط گرم و فزاینده ای که سی سال پیش آغاز شده است، ادامه می دهند. نگرانی ویژه این است که این در زمان بحران بین المللی ناشی از حمله حماس به اسرائیل و حمله تلافی جویانه اسرائیل به نوار غزه رخ می دهد. به زبان ساده، پوتین و شی در حال همکاری با یکدیگر برای تغییر توازن قدرت در جهان هستند".
دکتر سندرز هشدار داد که سفر پوتین به چین "مشکلات مهمی برای آمریکا ایجاد می کند" و ایالات متحده می تواند قربانی اصلی روابط نزدیک بین روسیه و چین شود. وی خاطرنشان کرد: "تقویت بیشتر روابط نزدیک و صمیمانه بین مسکو و پکن مشکلات مهمی را برای ایالات متحده و کل غرب ایجاد می کند، در حالی که آنها در تلاش برای حل مشکلات بین المللی مانند اوکراین و تایوان هستند".
دکتر سندرز همچنین تاکید کرد که یک "مشارکت راهبردی بدون محدودیت" در حال حاضر بین روسیه و چین وجود دارد. وی هشدار داد که در درازمدت، رهبران سایر کشورها باید این را در نظر بگیرند و "ایالات متحده در میانمدت تا درازمدت باید این را در نظر بگیرد که می تواند از مقام یک هژمون جهانی بیرون رانده شود".
دکتر سندرز گفت: "همانطور که شی گفته است، هدف، تغییر " چشم انداز بین المللی و آینده تمام بشریت مطرح است"... این امکان وجود دارد که روسیه و چین از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کنند و هرگونه اقدام و طرح تحت رهبری ایالات متحده که با منافع چین یا روسیه در تضاد باشد، بلوکه کنند. گسترش بریکس با ورود عربستان به آن که جاه طلبی های بین المللی رو به رشدی دارد، ایران که خود را در کانون بسیاری از مذاکرات اسرائیل و فلسطین می بیند و مصر که کشوری کلیدی در امور اسرائیل نیز هست، گامی جدی در جهت تغییرات در توازن قوا در مقیاس جهانی خواهد بود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала