گزارش و تحلیل

خبری که نشان از حد نگرانی ایران بابت حمله اسرائیل دارد؟

© AP Photo / Mahmoud Illeanخبری که نشان حد از نگرانی ایران بابت حمله اسرائیل دارد؟
خبری که نشان حد از نگرانی ایران بابت حمله اسرائیل دارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.10.2023
اشتراک
سالها است مقامات اسرائیلی ایرانی ها را تهدید به حمله می کنند و چند روزی است این تهدید ها به اوج خود رسیده و اخیرا تهدید به نابودی ایران کرده اند.
البته همین یک ماه پیش بود که نتانیاهو پشت تریبون سازمان ملل ایران را تهدید به حمله اتمی کرد.
اما امروز خبری منتشر شد که به نوعی نشان از سطح نگرانی ایران از بابت حمله اسرائیل دارد.
قرار شده مدت خدمت سربازی در ایران سه ماهی کاهش یابد.
این در حالی است که همزمان اسرائیل حدود 300 هزار نیروی ذخیره را فرا خوانده و به این دلیل کسب و کارها در اسرائیل دچار اختلال شدید شده اند چون به همه اینها افراد شاغل بودند که مجبور شده اند کار خود را ترک کنند و به نیروهای مسلح بپیوندند.
بر عکس ایران که سربازها دوره سربازی خود را پس از دو سال به اتمام می رسانند، البته ظاهرا سه ماهی کم شده، و بعد دیگر کاری به کار نیروهای نظامی ندارند در اسرائیل همه شهروندان تا 65 سالگی سرباز به حساب می آیند و هر سال باید بروند دوره های باز آموزی نظامی را طی کنند و حتی در بسیاری از شهرک ها اینها همه مسلح می باشند و پایان خدمت سربازی پس از 65 سال می باشد.
یعنی عملا وقتی حماس به شهرک های اطراف غزه حمله کرده بخش عمده افراد ساکن این شهرک ها را نیروهای نظامی و یا مسلح تشکیل می داده اند و نه غیر نظامی ها.
البته بسیاری باور دارند نتانیاهو جواب تهدید های خود مبنی بر حمله اتمی به ایران را توسط حماس دریافت کرده.
حملات اسرائیل به غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.10.2023
گفتگوی حماس و ایران در مورد جلوگیری از "جنایت اسرائیل"
گو اینکه ایران اعلام کرده که از حمله حماس بر علیه اسرائیل در 7 اکتبر خبر نداشته، که قطعا صحیح به حساب می آید اما به هر حال بر کسی پوشیده نیست که نیروهای مقاومت فلسطین تمام امکانات نظامی و پشتیبانی خود را از ایران دریافت می کنند و وقتی که نخست وزیر اسرائیل ایران را تهدید می کند و یا اینکه اسرائیل گروه های تروریستی که دست به عملیات نظامی درون ایران می زنند را حمایت می کند و یا دست به عملیات تروریستی درون ایران می زند، باید توقع داشته باشد که ایران هم مقابله به مثل کند و تلافی کند.
معروف است بر عکس اسرائیلی ها که خیلی حرف می زنند ایرانی ها بیشتر عمل می کنند و کمتر حرف می زنند.
حال بسیاری سوال می کنند چرا ایران واهمه ای از تهدید های اسرائیل ندارد و در حالی که این کشور توسط اسرائیل وایالات متحده مورد تهدید روزانه قرار گرفته ایرانی ها مثلا دوره خدمت سربازی را سه ماه کاهش می دهند؟
پاسخ به این سوال می تواند اول این باشد که ایران بیش از آنچه نیاز دارد نیرو دارد و اگر ایران مورد حمله دشمن قرار گیرد این کشور ظرفیت افزایش نیروهای نظامی خود به چند ملیون نفر را به راحتی دارد.
دوم اینکه ایران طی سالهای گذشته سیاست دفاعی خود را بر مبنای توسعه مرزهای مجازی خود قرار داده به گونه ای که امروزه دیگر مرزهای مقابله با ایران مرزهای سیاسی این کشور نمی باشد بلکه حدود دو هزار کیلومتر دورتر از مرزهای سیاسی این کشور است.
اسرائیل برای اینکه با ایران به مقابله بپردازد باید ابتدا از سد همپیمانان ایران در منطقه بگذرد و با توجه به قدرت همپیمانان ایران از یک طرف و مسافت طولانی فیما بین این امر اگر نخواهیم بگوییم غیر ممکن است، بسیار دشوار می باشد.
تنها راهکار باقیمانده در قبال اسرائیل برای حمله به ایران این است که مثلا هواپیماهایش یک بمباران بر علیه پایگاه های خاصی در ایران انجام دهند.
با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه و ایران این امر هم بسیار دشوار به حساب می آید.
امروزه هیچ کشوری در منطقه حاضر نخواهد بود در این ماجراجویی با اسرائیل همراه شود و یا اجازه عبور به هواپیماهای اسرائیلی بدهد چرا که آنها به خوبی می دانند با واکنش شدید ایران مواجه خواهند شد.
امید اسرائیلی ها به همکاری آمریکا با آنها به شکلی که مثلا ناو هواپیمابر آمریکایی جنگنده های اسرائیلی را حمل کنند ویا اینکه مثلا اجازه دهند اسرائیلی ها از یکی از پایگاه های آمریکایی در منطقه بر علیه ایران استفاده کنند هم امید واهی بیش نیست.
آمریکایی ها به خوبی می دانند چنین کاری می تواند موجب آن شود که جان همه سربازهای آمریکایی موجود در منطقه و همچنین پایگاه های آنها به خطر بیافتد و قطعا ایران هر پایگاهی که حمله از آن انجام شده را با خاک یکسان خواهد کرد.
حمله های چند روز اخیر به پایگاه های آمریکایی در منطقه هم بیشتر پیغامی بود که ایرانی ها وهمپیمانانشان خواستند به آمریکایی ها برسانند.
همه کارشناسان نظامی به خوبی می دانند هدف این حمله ها کشتن سربازهای آمریکایی نبود و بیشتر اخطار دادن بود که همه در دسترس هستید.
تجربه هم نشان داده که هیچ سامانه دفاعی آمریکایی توان مقابله باحمله های ایران و متحدین ایران درمنطقه را ندارد و اینگونه نیست که تصور شود اگر آمریکایی ها خود به ایران حمله کنند و یا در حمله به ایران با اسرائیلی ها همکاری کنند آنها از گزند تلافی ایران در امان خواهند بود.
حتی اگر اسرائیل بخواهد از تسلیحات هسته ای بر علیه ایران استفاده کند، باز هم باید به این نکته توجه داشت که ایران کشوری بسیار بزرگ می باشد و علیرغم اینکه چنین حمله ای می تواند به ایران آسیب جدی ای وارد کند اما به هیچ وجه نمی تواند منجر به نابودی ایران شود ولی در مقابل طبق همه مقررات بین المللی ایران حل مقابله به مثل خواهد داشت و در چنین شرایطی و با توجه به شرایط جغرافیایی اسرائیل و مساحت آن امکان اینکه اسرائیل نابود شود بیشتر خواهد بود تا ایران، مخصوصا که طبق گزارش های غیر رسمی اسرائیل صدها بمب هسته ای در اختیار دارد و کافی است ایران مراکز ذخیره این تسلیحات را هدف قرار دهد و یا اینکه تاسیسات هسته ای اسرائیل مانند دیمونا را بزند.
اگر اسرائیل بخواهد مثلا نیروگاه هسته ای بوشهر را هدف قرار دهد چند ده کیلومتر اطراف این نیروگاه از جمله کشورهای عرب اطراف آسیب می بینند و این امر بیش از اینکه به ایران آسیب بزند به کشورهای عرب آسیب می زند اما در مقابل فضایی بین المللی ایجاد می کند که به ایران این حق را می دهد که برای خودش تسلیحات هسته ای تولید کند وحتی از آن بر علیه اسرائیل استفاده کند.
در باره آمریکایی ها هم بعید به نظر می رسد آنها با جنونی که دولت اسرائیل به آن رسیده همسو باشند و حاضر باشند به خاطر چشم و ابروی اسرائیلی ها وارد یک جنگ تمام عیار با ایران و یا متحدین ایران شوند.
هیاهوی رسانه ای را بگذارید کنار.
آمریکا به خوبی می داند ورود به جنگ با ایران یعنی پایان همه چیز برای آمریکا.
نه اینکه تصور کنید منظور این است که ایران قرار است به آمریکا حمله کند و این کشور را اشغال کند.
خیر.
بزرگترین ابرقدرتها در تاریخ بدون اشغال شدن از هم پاشیدند.
به عنوان نمونه هم میتوان به انگلیس اشاره کرد که مسبب اصلی شروع جنگ های جهانی اول و دوم بود و در نهایت همین دو جنگ موجب فروپاشی اقتدار انگلیس و از دست رفتن ابر قدرتی اش شدند.
ایالات متحده به خوبی می داند تهدید اصلی برای بقای آمریکا به عنوان ابر قدرت اقتصادی جهان چین است و باید هر چه زودتر قبل از سال 2030 که طبق مطالعات اتاق های فکر زمان عبور چین از آمریکا است کار چین را تمام کند.
حتی بسیاری از اتاق های فکر آمریکایی باور دارند که سال 2030 سالی خواهد بود که چین وهند اقتصاد آمریکا را پشت سر می گذارند و ایالات متحده به اقتصاد سوم جهان تبدیل می شود.
در چنین شرایطی است که همه بدهی های آمریکا به این کشور بر می گردد و همین بدهی ها می تواند موجب آن شود که ایالات متحده فروپاشد.
سخت ترین سالها برای آمریکا هم سالهای بعد از 2025 خواهد بود چرا که در حال حاضر آمریکا با نبود رهبری کاریزماتیک مواجه است و نمی تواند خود را جمع و جور کند و حتی امیدی به انتخابات آتی در ایالات متحده وجود ندارد که رئیس جمهوری ای مقتدر و محبوب بتواند در این کشور قدرت را به دست گیرد وبسیاری پیش بینی می کنند در صورتی که این شرایط ادامه یابد آمریکا یا با جدایی ایالت های ثروتمند با فروپاشی داخلی مواجه شود یا با جنگ داخلی مواجه گردد.
در باره کشورهای اروپایی ها که چنگی به دل نمی زنند و اوضاع آنها به از آمریکا نیست.
اینکه نتانیاهو به دنبال پیاده کردن نقشه خود مبنی بر کشاندن آمریکا و کشورهای اروپایی به جنگ با ایران است فقط میتواند منجر به نابودی همه اینها با هم شود.
این کشورها به خوبی می دانند جنگ با ایران پیکنیک رفتن نیست و ایران و متحدین ایران می توانند برای مدتی طولانی همه اینها را درگیر کنند و جنگ با ایران اقتصاد همه اینها را به نابودی می کشاند چرا که قطعا یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه یعنی افزایش دیوانه وار قیمت انرژی و هزینه های بسیار سرسام آور برای پشتیبانی جبهه های جنگ.
قطعا هم در چنین شرایطی روسیه و چین برنده اصلی ماجرا خواهند بود چرا که اینها دیگر نخواهند توانست به حمایتهای سابق خود از زلنسکی ادامه دهد و از سوی دیگر چین راحت خواهد شود و می تواند به گسترش نفوذ سیاسی خود به موازات نفوذ اقتصادی بپردازد و تا اینها به خود بجنبند چین کار را تمام کرده.
آنها به خوبی می دانند در صورتی که با ایران وارد جنگ شوند روسیه به تلافی کارهایی که آنها در اوکراین انجام داده اند هر آنچه بتواند در اختیار ایران قرار خواهد داد.
از سوی دیگر چین هم برای اینکه آمریکا و ناتو تا بی نهایت درگیر منطقه ای دور از مرزهای چین باشند هر آنچه بتواند انجام می دهد و هر امکاناتی بتواند در اختیار ایران و متحدین ایران قرارخواهد داد.
از سوی دیگر هنوز اسرائیلی ها جنگی با ایران راه نیانداخته اند و فقط ایران را تهدید لسانی کرده اند نیروهای متحد ایران موفق شده اند در یک عملیات چندهزار نفر از آنها را بکشند و یا زخمی کنند و بیش از دویست نفر را اسیر کنند، حال تصور کنید که اینها بخواهند با ایران مستقیم وارد جنگ شوند چه می شود؟
در چنین شرایط تصمیم آمریکا و یا اسرائیل به جنگ با ایران می تواند یک تصمیم خودکشی بیش از یک تصمیم عاقلانه باشد و ایران هم به خوبی این را می داند و به همین دلیل دوره خدمت سربازی را سه ماه کاهش داده تا به طرف مقابل بفهماند پشیزی برای تهدید هایش قایل نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала