چرا آمریکا یک دولت موقت در غزه ایجاد می کند؟

© Sputnik / Aleksei Vitvitskiy /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اسرائیل درباره ایران و روسیه
گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اسرائیل درباره ایران و  روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2023
اشتراک
کارشناس: اگر قطعنامه شماره 181 به موقع اجرا می شد، "صلح پایدار و بدون درگیری" در خاورمیانه وجود داشت.
الکسی مارتینوف، کارشناس بین المللی و مدیر موسسه بین المللی دولت های جدید به اسپوتنیک گفت که ایالات متحده به عنوان یک شبه میانجی در مناقشه فلسطین و اسرائیل عمل می کند؛ طرح واشنگتن برای ایجاد یک دولت موقت در نوار غزه قابل استقبال است، اما اگر این فریب دیگری نباشد.
پیشتر بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که آمریکا و اسرائیل در حال رایزنی درباره امکان تشکیل دولت موقت در نوار غزه با حمایت سازمان ملل و مشارکت کشورهای عربی هستند.

مارتینوف گفت: در چنین دستور کاری، آمریکا به عنوان یک شبه میانجی، یک تنظیم کننده صلح عمل می کند.
وی افزود: اگر طرح ایالات متحده و اسرائیل برای تشکیل دولت موقت در نوار غزه "اولین گام و قاطعانه به سوی قطعنامه شماره 181 در مورد ایجاد کشور یهودی باشد"، پس از چنین ابتکاری فقط می توان استقبال کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دوباره از ترفندهایی برای پیچاندن معانی و عدم اجرای این قطعنامه صحبت می کنیم، این گامی در جهت دیگری است. این گامی است تا دوباره جنگ در خاورمیانه شروع شود.

به گفته مارتینوف، اگر قطعنامه شماره 181 به موقع اجرا می شد، "صلح پایدار و بدون درگیری" در خاورمیانه وجود داشت و اسرائیل مدت ها پیش به "سوئیس خاورمیانه تبدیل می شد و آنچه را فراموش می کرد" جنگ می‌بود.

وی خاطرنشان کرد: اما واشنگتن در اینجا به جنگ نیاز دارد. بنابراین، اینجا جنگ وجود دارد.
چرا آمریکا به نقش میانجی نیاز دارد؟
مارتینوف معتقد است که "بازسازی" درگیری فلسطین و اسرائیل که توسط واشنگتن تحریک شده است، تلاشی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است که در سال 2024 برگزار می شود. به گفته این کارشناس، کمپین ریاست جمهوری جو بایدن، رهبر کنونی آمریکا "در موج حل و فصل خاورمیانه" آغاز خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: بایدن نمی تواند در دستور کار داخلی قرار گیرد؛ در دستور کار خارجی، پرونده اوکراین انتظارات را برآورده نکرد: بسیار گران است، و تأثیر آن یکسان نیست، و روس ها به هیچ وجه شکست نمی خورند، اگرچه این ایده وجود داشت. چه کنسروی برایشان باقی مانده است؟ خاورمیانه.
تفاوت مواضع روسیه و چین با غرب
این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر به مناقشه فلسطین و اسرائیل به طور گسترده نگاه کنیم، اظهارات بایدن و دولت او به طرز جالبی با آنچه که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پخش می شود، در تضاد است.
وی تاکید کرد که موضع روسیه در قبال مسئله فلسطین و اسرائیل طی چندین دهه هرگز تغییر نکرده است.
وی در پایان گفت: آمریکایی ها و گروه کشورهای غربی پشت سر آنها دستور کار نظامی و تقریباً جنگ جهانی سوم را پیشنهاد می کنند تا بالاخره بفهمند چه کسی همه کاره است. و برایشان این مهم نیست که نصف جهان خواهد سوخت! نکته اصلی این است که ما آن را کشف کرده و از آرمان های خود در دموکراسی دفاع خواهیم کرد.
حملات اسرائیل به نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2023
آمریکا و اسرائیل در حال رایزنی درباره تشکیل دولت موقت در غزه هستند
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، جنگنده های این سازمان به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه منحصراً بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل که به منافع ارضی طرفین مربوط می شود، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط کشور اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала