چین آماده همکاری با روسیه برای کمک به کاهش تنش در خاورمیانه است

© AP Photo / Ariel Schalitحمله هوایی اسرائیل به نوار غزه
حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.10.2023
اشتراک
ژای جون، فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه در دیدار با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد چین آماده ادامه همکاری با روسیه به منظور تسهیل کاهش سریع اوضاع در خاورمیانه و ازسرگیری مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون مرکزی چین، وی گفت: چین آماده است تا تعامل و هماهنگی با روسیه را برای مساعدت سریع تنش زدایی و ایفای نقش مثبت در روند ازسرگیری مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل و اجرای طرح دو دولت برای دو ملت حفظ کند.
ژای جون خاطرنشان کرد که چین به خاطر تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در درگیری فلسطین و اسرائیل و همچنین وخامت سریع وضعیت انسانی در فلسطین عزادار است.
ژای جون تاکید کرد، جمهوری خلق چین با تمام اقداماتی که به مردم غیرنظامی آسیب می رساند، مخالف بوده و آنها را محکوم می کند. وی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی درگیری فلسطین و اسرائیل این است که حقوق مشروع مردم فلسطین حفظ نشده است.
به گفته وی، چین و روسیه در مورد مسئله فلسطین موضع یکسانی دارند.
شبکه تلویزیونی چینی خاطرنشان می کند که دیدار ژای جون و بوگدانوف روز پنجشنبه در دوحه برگزار شد.
پس از نفوذ مسلحانه شبه نظامیان حماس از نوار غزه به خاک اسرائیل و آغاز موشک باران اسرائیل از سوی فلسطینیان، اوضاع در خاورمیانه به شدت رو به وخامت گرائیده است. حماس این حمله را پاسخی به اقدامات مقامات اسرائیلی علیه مسجد الاقصی در بیت المقدس اعلام کرده است. به دنبال آن اسرائیل محاصره کامل نوار غزه را اعلام و حملات خود را به این منطقه و برخی از مناطق در لبنان و سوریه را آغاز کرده است.
صبح روز 7 اکتبر 2023 میلادی اسرائیل مورد حمله موشکی بی سابقه ای از سمت نوار غزه قرار گرفت. سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد که بیش از 3 هزار موشک به سوی این کشور شلیک شده است. علاوه بر این، رزمندگان حماس پس از حملات موشکی گسترده، به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس از آغاز عملیات طوفان الاقصی علیه اسرائیل خبر داد. به دنبال ارتش اسرائیل نیز آغاز عملیات شمشیرهای آهنین علیه حماس در نوار غزه را اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در خطاب به ملت، اعلان جنگ کرد و گفت کشور در وضعیت جنگی قرار دارد و دستور بسیج گسترده صادر شده است.
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.10.2023
امیرعبداللهیان از آمادگی ایران برای ارسال دارو و مواد غذایی به غزه از طریق مصر خبر داد
تعداد کشته شدگان غیرنظامی در هر طرف از چند هزار نفر گذشته و همچنین چندین هزار اسرائیلی و فلسطینی مجروح شدند. چندین کشته و مفقود روس و همچنین شهروندان کشورهای دیگر گزارش شده است. به گفته منابع مختلف، بیش از 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. به گفته ولادیمیر پوتین، حل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را در نظر گرفت، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала