گزارش و تحلیل

تخیلات و فانتزی ها در مورد روسیه و چین، ایالات متحده را در جنون فرو برده است

© iStock.com / prillФлаги США на улице Нью-Йорка, США
Флаги США на улице Нью-Йорка, США - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.10.2023
اشتراک
رسانه: یک کابوس استراتژیک وارد دستور کار سیاست واشنگتن شده است. همه کشورهایصلح دوستباید با آن مقابله کنند.
اسپوتنیک به نقل از سرمقاله گلوبال تایمز چین می نویسد: جنگ همزمان با چین و روسیه،یک کابوس استراتژیک برای آمریکاست و استراتژیست های روشنفکر آمریکایی مانند هنری کیسینجر از کشور خود خواسته بودند به هر قیمتی که شده از آن اجتناب کند.اما زمان دیگری فرا رسیده است - در 12 اکتبر، گزارشی از یک کمیسیون دو حزبی کنگره با عنوان "موقعیت استراتژیک آمریکا" منتشر شد.12 نفر در تیمی که این گزارش را تهیه کردند توسط کنگره ایالات متحده از میان کارمندان اندیشکده های بزرگ، متخصصان دفاعی بازنشسته و قانون گذاران سابق انتخاب شدند.

ماهیت سند 145 صفحه ای این است که ایالات متحده باید همزمان برای جنگ احتمالی با چین و روسیه آماده شود. این "کابوس استراتژیک" نگرانی لازم در واشنگتن ایجاد نکرده است، اگرچه کاملاً با استراتژی امنیت ملی فعلی ایالات متحده (هدف آن پیروزی در یک درگیری در حالی که درگیری دیگر مهار میشود) و با سیاست هسته ای دولت بایدن، در تضاد است.بعلاوه، تیم نخبه که این گزارش را تهیه کرده، فعالانه در تلاش است تا این کابوس را به واقعیت تبدیل کند.

کارشناس: سفر پوتین به چین از نظر تاریخی مهم است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.10.2023
اهمیت تاریخی سفر کنونی پوتین به چین
گزارش"موقعیت استراتژیک آمریکا"، استقرار کلاهک های بیشتر، تولید بمب افکن های بیشتر، موشک های کروز، زیر دریایی های موشک های بالستیک، سلاح های هسته ای غیر استراتژیک و غیره را توصیه می کند. ایالات متحده تا چه عمقی از جنون حاضر است فرود بیاید؟ هزینه های دفاعی آن تقریباً 40 درصد از هزینه های نظامی جهان را تشکیل می دهد و در چند سال اخیر به شدت شروع به افزایش کرده است. در سال 2023، بودجه دفاعی ایالات متحده به 813.3 میلیارد دلار رسید که از تولید ناخالص داخلی بیشتر کشورهای روی کره زمین بیشتر است!
گزارش "موقعیت استراتژیک آمریکا" خطرناک است، زیرا مملو از تعصبات ژئوپلیتیکی است. بنابراین همه کشورهای صلح دوست باید با آن مقابله و مخالفت کنند.

به گفته برخی رسانه های آمریکایی، این سند پیامدهای مسابقه تسلیحات اتمی را نادیده می گیرد و هیچ اقدامی غیر از توسعه هسته ای را پیشنهاد نمی کند. این یک رویکرد نابخردانه است. چین و روسیه هر دو قدرت های هسته ای هستند و ایجادرویارویی با این قدرت ها ایده ای دیوانه کننده است. نخبگان سیاسی آمریکا که جنگ سرد را به یاد دارند، نمی توانند درک نکنند که تشویق به مسابقه تسلیحات اتمی، حتی با شعار "مهار"، گامی فاجعه بار است.

با این حال، این واقعیت که چنین گزارش توهم‌آمیزی با جدیت تمام به کنگره ارائه می‌شود، به یک اندازه هم سورئال و هم فاقد تعجب است. انگیزه های بزرگ نمایی و ایجاد فضای جنگ طلبانه واشنگتن چیست؟ شرکت های دفاعی ایالات متحده بزرگترینطرف های ذینفع بحران طولانی در اوکراین هستند و شعله ور شدن مناقشه اخیر اسرائیل و فلسطین، باعث افزایش سریع نرخ سهام صنایع دفاعی آمریکا شده است. مجتمع نظامی- صنعتی آمریکا یک هیولای ژئوپلیتیکی است که جامعه را انگلی می کند و واشنگتن را به اجرای ایده هایی که زمانی "غیرممکن" می دانستند، وادار می کند. رونق مجتمع نظامی- صنعتی بر خون و اجساد بنا شده است. بنابراین خدمت به منافع مجتمع نظامی- صنعتی آمریکا، گناه بزرگی است.

با این حال، ایده "آماده شدن برای یک جنگ احتمالی همزمان با روسیه و چین" که زمانی یک فانتزی وحشیانه تلقی می شد، به تدریج راه خود را به دستور کار ایالات متحده باز کرد. و این عمیقاً نگران کننده است.

آمریکا یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2023
داده نمایی
آمریکا به چه کسانی بیشترین سلاح را می فروشد؟ + داده نمایی
اگر واشنگتن حتی بخش کوچکی از توصیه های گزارش "موقعیت استراتژیک آمریکا" را در نظر بگیرد، آسیبی که آمریکا به جهان وارد کند غیرقابل اندازه گیری خواهد بود و در نهایت علیه خود ایالات متحده خواهد بود. این ضرب المثل قدیمی چینی را فراموش نکنید: "کسی که با آتش بازی کند در آن می سوزد". ایالات متحده باید در این مورد فکر کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала