چرا کمک های ایالات متحده ممکن است از اوکراین به سمت اسرائیل جاری شود؟

© AFP 2023 / Dimitar DilkoffПрезидент Украины Владимир Зеленский и президент США Джо Байден в Киеве
Президент Украины Владимир Зеленский и президент США Джо Байден в Киеве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2023
اشتراک
بنا بر عقیده رسانه های عمده آمریکایی، کاخ سفید به دنبال الحاق بودجه برای کمک به اوکراین به بسته فوری کمک ها به اسرائیل است، به این امید که با این کار بتواند با دور زدن مخالفت جمهوری خواهان مجلس نمایندگانف برای کمک بیشتری به کی یف ارسال نماید .
جمهوری خواهان مجلس نشان داده اند که از اسرائیل حمایت می کنند و تلاش ها برای انتخاب رئیس مجلس جدید را تسریع کرده اند. در عین حال گزارش شده است که کاخ سفید تصمیم گرفته است روی این فرصت سرمایه گذاری کند و کمک های مالی فوری به تل آویو را با بسته نظامی اوکراین مرتبط سازد.
گفته می شود که نمایندگان بایدن با مقامات ارشد مجلس نمایندگان و سنا برای تامین تجهیزات نظامی بیشتر برای اسرائیل گفتگو کرده اند. به گفته مطبوعات ایالات متحده، این درخواست می تواند در اوایل هفته آینده به کنگره ایالات متحده ارائه شود.

مایکل مالوف تحلیلگر ارشد سیاست امنیتی سابق در دفتر وزیر دفاع ایالات متحده به اسپوتنیک اعلام کرد: «احتمالاً این بودجه بیشتر به اسرائیل اختصاص خواهد یافت» . «و من فکر می‌کنم مردم آمریکا می‌بینند که اوکراینی‌ها قادر به انجام یک ضدحمله نبودند و میلیاردها دلار خرج شد ولی دستاوردی برای ارائه وجود ندارد. بنابراین اروپایی ها نیز همین فکر را می کنند. و با نزدیک شدن زمستانی که نوید می دهد بسیار شدیدتر از سال های گذشته باشد، آنها در کشورهای اروپایی بیشتر به دنبال نیازهای خود می باشند که نیازهای حیاتی برای بقا هستند. بنابراین من در خصوص اختصاص بودجه فکر می‌کنم هیچ چیزی تصویب نمی‌شود، زیرا ما نمی توانیم رئیس مجلس پیدا کنیم و مجلس نمی تواند کاری را انجام دهد مگر اینکه و تا زمانی که رئیس مجلس دائمی وجود داشته باشد».

مشخص نیست که بسته کمک به اسرائیل چقدر بزرگ خواهد بود. با این حال، به نظر مالوف، لابی اسرائیل در واشنگتن بسیار قوی تر از لابی اوکراینی است. قبل از جنگ اسرائیل و حماس، دولت بایدن به دنبال یک بسته 100 میلیارد دلاری برای اوکراین بود. با این حال، برخی از محافل آزاد جمهوری‌خواهان قبلاً اعلام کرده‌اند که مخالف ادغام کمک‌های اسرائیل و اوکراین در یک لایحه هستند. مارجوری تیلور گرین، نماینده حزب جمهوری خواه از ایالت جورجیا به رسانه های آمریکا گفت: "آنها نباید به هم گره بخورند. من به حمایت مالی اوکراین رای نخواهم داد".
اختلافات قابل توجهی بین بایدن و زلنسکی به وجود آمده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2023
رسانه: اوکراین در خطر از دست دادن حمایت آمریکا به دلیل جنگ در اسرائیل است

مالوف تاکید کرد: «من فکر می کنم که پیشنهاد کاخ سفید محکوم به شکست می باشد، مگر اینکه مجلس نمایندگان و سنا رویکردی داشته باشند که به موجب آن بخش اعظمی از بودجه را به اسرائیل اختصاص دهند و شاید بخش کوچکی را به اوکراین اختصاص دهند. ولی من اینرا نمی دانم. صادقانه بگویم، جمهوری خواهان به ویژه و مردم آمریکا، از اوکراین به قدر کافی لذت برده اند».

پیشتر جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید اعلام کرده بود که ایالات متحده کاملاً قادر به حمایت از اوکراین و اسرائیل است. به عقیده این کارشناس نظامی آمریکایی، اگرچه مقامات دولت بایدن با چهره‌های شجاعی مدعی شده‌اند که واشنگتن می‌تواند هر دو را تامین مالی کند، اما در واقع اینطور نیست.
مالوف این ظن را دارد که درگیری اسرائیل و حماس می تواند «به چیزی بسیار بسیار بزرگتر از بین اسرائیل و فلسطینی ها منفجر شود». وی اظهار کرد که «بنابراین ممکن است در آن واحد حداقل با دو درگیری روبرو باشیم»، ضمن اینکه ایالات متحده به طور همزمان چین را بر سر جزیره تایوان تحت فشار قرار می دهد. به نظر می رسد که ایالات متحده به راحتی می تواند فراتر از حد توانایی های خود زیر بار قرار گیرد.
«ما از افرادی شکایت هایی به گوشمان می رسد که در واقع خودشان این چیزها را مدیریت می کنند، تدارکات را مدیریت می کنند، و باز خودشان می گویند که این ها کم است. در حال حاضر گزارش هایی می شنویم مبنی بر اینکه ارتش ایالات متحده در دریافت تسلیحات خود به دلیل ارسال محموله به اوکراین با تاخیر مواجه شده است».

مالوف خاطرنشان کرد: «و اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد که برود و از تایوان دفاع کند و در آنجا نیز کمک کند، احتمالاً به دنبال یک جنگ سه جبهه ای می باشد. من نمی دانم چگونه این کار را انجام می دهیم. و اگر ایالات متحده توسط اسرائیل ترغیب شود که ایران را بمباران کند. اوه، این جهان در شعله های آتش خواهد سوخت. متأسفانه، وقتی به بدترین سناریوها در گذشته نگاه می‌کنم، عموماً درست از آب در می آیند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала