گزارش و تحلیل

بدون حل مشکل اسرائیل و فلسطین آرامش محال است

© Sputnikتشدید تنش بین اسرائیل و فلسطین
تشدید تنش بین اسرائیل و فلسطین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2023
اشتراک
مقصر اصلی حامیان اسرائیل مخصوصا ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی می باشند که به جای اینکه به دنبال راه حل برای مشکل مردم فلسطین باشند فقط از عملکرد اسرائیل چشم بسته حمایت می کنند.
در حالی که آمریکایی ها واسرائیلی ها تلاش دارند به فلسطینی ها بگویند کشورهای عربی پشت آنها را خالی کرده اند و یکی یکی دارند توافقنامه های صلح با اسرائیل امضا می کنند، عملیات امروزه رزمندگان فلسطینی نشان داد که مسئله فلسطین هنوز اولویت است وتا زمانی که این مسئله حل نشده هیچ صلحی در منطقه برقرار نخواهد شد.
عملیاتی بی نظیر و غیر قابل پیش بینی که بر اثر آن تا به این لحظه که این مقاله را می نویسم بیش از یکصد اسرائیلی کشته و هزار اسرائیلی زخمی و پنجاه اسرائیلی به اسارت گرفته شده اند.
فلسطینی ها نه فقط موفق شده اند در عمق اسرائیل نفوذ کنند بلکه موفق شده اند که ارتباط پشتیبانی خود را نیز حفظ کنند چرا که اگر اینگونه نبود نمی توانستند پنجاه اسرائیلی را اسیر کنند.
این در حالی است که تندرو ترین کابینه در اسرائیل بر سر کار است و این کابینه از روزی که سر کار آمده هر کاری که می توانسته انجام داده تا جلوی روند صلح را بگیرد.
علیرغم همه اعتراض ها و تظاهرات مردم اسرائیل بر علیه نتانیاهو و بن کفیر و کارهایی که آنها بر علیه دمکراسی در اسرائیل در حال انجام هستند ولی این دو ادعا داشتند که با کارهایشان امنیت شهروندان اسرائیل را تامین کرده اند.
این عملیات ثابت کرد که امنیت شهروندان اسرائیل نه فقط تامین نشده بلکه بسیار هم ضعیف و متزلزل شده است.
مخصوصا که بسیاری از نیروهای ارتش اسرائیل در همکاری با دولت تندرو اسرائیل اراده کمی دارند و خودشان هم از معترضین به حساب می آیند.
آنچه مسلم است این می باشد که نمی توانید چند میلیون انسان را در بزرگترین زندان بشری در تاریخ بشریت و جهان زندانی کنید و فجیع ترین وغیر انسانی ترین رفتارها را با آنها داشته باشید و هرگونه حق و حقوق انسانی را از آنها سلب کنید بعد توقع داشته باشید که اینها واکنشی نشان ندهند.
عملا در این باره می توان گفت مقصر اصلی حامیان اسرائیل مخصوصا ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی می باشند که به جای اینکه به دنبال راه حل برای مشکل مردم فلسطین باشند فقط از عملکرد اسرائیل چشم بسته حمایت می کنند.
همین حمایت چشم بسته اینها است که موجب آن می شود تا فلسطینی ها خشمگین شوند و وقتی می بینند که نه جامعه جهانی به فکر آنها است و نه برادران عرب به فکر آنها هستند متوجه می شوند که تنها راه بقایشان همان مقاومت و جنگ است.
علیرغم اینکه بخشی از فلسطینی ها معاهده صلح با اسرائیل را امضا کردند و به آن پایبند بودند و کشورهای عربی پیشنهاد ایجاد دو کشور یهودی و فلسطینی را مطرح کردند و پیگیر آن بودند اما دیدیم که سیاستمداران اسرائیلی هیچ طرح صلحی با فلسطینی ها را قبول نکردند و به هیچ کدام پایبند نبودند وکاری کرده اند که همه تلاش ها برای ایجاد صلح در منطقه با بن بست مواجه شود.
حتی ایران هم طرح انجام رفراندوم در فلسطین را پیشنهاد داد و رهبری صراحتا اعلام کردند که اگر یک رفراندوم که در آن همه ساکنین فلسطین و آنهایی که از آنجا اخراج شده اند تحت نظارت بین المللی انجام شود ایران نتیجه آن را قبول خواهد داشت.
اسرائیلی ها هیچ طرح صلحی که مطرح شده را قبول ندارند و حتی مصوبه شورای امنیت مبنی بر برگشت به مرزهای 1967 را نیز قبول ندارند.
قطعا اگر حمایت بی چون و چرای آمریکا از اسرائیل نبود و اسرائیل تحت فشار قرار می گرفت تا به خواسته جامعه جهانی برای پیدا کردن راهکاری جهت صلح تن بدهد تا به حال مشکل حل شده بود و امروزه بیش از 100 اسرائیلی جان خود را از دست نمی دانند و بیش از هزار نفر زخمی نمی شدند.
اگر فضای اجتماعی کشورهای عربی را رصد کنید، از جمله آنهایی که معاهده صلح با اسرائیل امضا کرده اند، و اگر حتی رسانه های آنها و کشورهای اسلامی را رصد کنید به راحتی متوجه می شوید که همه اینها از مردم مظلوم فلسطین حمایت می کنند.
گو اینکه پیش بینی می شود که میانجی گرها وارد میدان شوند و با میانجی گری طرفین را به پذیرش آتش بس قانع کنند اما نباید تصور کرد که ماجرا همین جا تمام خواهد شد.
ساختمان وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2023
روسیه خواستار برقراری آتش بس بین اسرائیل و فلسطین شد
آیا می توان تصور کرد که در این شرایط رهبران کشورهای عربی بتوانند دور از خواسته جوامعشان به سمت مصالحه با اسرائیل بروند.
حتی بحث مطرح شده مبنی بر اینکه عربستان سعودی خواهان راه اندازی یک برنامه هسته ای در مقابل امضای معاهده صلح با اسرائیل هست را نمی توان اجرایی دانست، چرا که اسرائیلی ها و آمریکایی ها به خوبی می دانند اگر عربستان سعودی برنامه هسته ای داشته باشد و به تسلیحات هسته ای دست یابد ممکن است به یکباره همانطور که در ایران انقلاب شد و یک نظام جدید که مخالف اسرائیل است سر کار آمد در عربستان هم با انقلاب یا بی انقلاب حاکمی بر سر کار بیاید که مخالف اسرائیل است واز آن تسلیحات بر علیه اسرائیل استفاده کند، مخصوصا که اکثریت مطلق مردم عربستان حامی ملت فلسطین می باشند.
همان قدر که آمریکایی ها هواپیماهای اف 35 را تحویل امارات دادند می توان باور داشت که یک برنامه هسته ای برای عربستان راه اندازی می کنند.
باز هم فلسطینی ها موفق شدند مسئله خود را در اذهان جامعه جهانی زنده کنند و باز هم جامعه جهانی باید فکر کند که چگونه می خواهد مشکل مردم فلسطین را حل کند و کشورهای حامی اسرائیل هم باید متوجه شوند که این حمایت ها به درد مردم یهودی نمی خورد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала