گزارش و تحلیل

رسانه: سامانه پدافند هوایی اس-400 در نیروهای مسلح هند انقلاب کرده است

© Sputnik / Alexander Galperin /  مراجعه به بانک تصاویر سامانه اس-400
سامانه اس-400 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2023
اشتراک
دهلی با شروع خرید سامانه‌های پدافند هوایی روسیه، بلوف واشنگتن را فاش کرده و نشان داد که تهدیدات آن بی‌ارزش است.
اسپوتنیک به نقل از میلیتاری واچ ماگازین می نویسد: در اکتبر 2018، در پاسخ به درخواست های دهلی، روسیه تحویل سامانه های اس-400 را در چارچوب یک قرارداد 5.43 میلیارد دلاری تسریع کرد.ایالات متحده بارها دهلی را تهدید کرده که اگر هند تلاش های دستیابی به سامانه های تسلیحاتی پیشرفته روسی را متوقف نکند، تحریم ها و سایر اقدامات جنگ اقتصادی را علیه آن به کار خواهد برد. اما دهلی این تهدیدها را به شدت محکوم کرده و آن را خلاف قوانین خواند.
در 5 اکتبر سال مسیحی جاری، ویوک رام چاودهری، فرمانده نیروی هوایی هند اعلام کرد که در سال2024 آخرین دو مجموعه از پنج مجموعه پدافند هوایی دوربرد اس-400 سفارش داده شده، توسط ارتش این کشور دریافت خواهد شد. وی گفت: "قرارداد برای پنج سامانه بود، سه سامانه تحویل شد. به دلیل درگیری روسیه و اوکراین تاخیر در تحویل وجود دارد، اما ما مطمئن هستیم که سامانه های باقی مانده را در سال آینده دریافت خواهیم کرد". وی افزود که هند همچنین در حال توسعه سیستم پدافند هوایی دوربرد خود در چارچوب پروژه ملی است.
از طریق سرمایه گذاری قابل توجه در دهه 2010، مجتمع نظامی-صنعتی روسیه توانست سامانه های اس-400 کافی برای گسترش سریع زرادخانه داخلی خود تولید کند و همزمان صادرات خود را به بلاروس و هند نیز روبراه کرده است.
تولید در مقیاس گسترده با ساخت کارخانه های جدید و مدرن سازی کارخانه های قدیمی روسیه تسهیل شد. این امر امکان تولید سالانه چندین مجتمع هنگ اس-400 را فراهم کرد. در عین حال، تولید سایر سامانه های جدید دوربرد مانند اس-300 بی4 و اس-500 به موازات آن ادامه دارد.
در میان شرکت های تولید کننده سیستم های پدافند هوایی آینده دار، باید به شعبه جدید کارخانه اوبوخوف در سن پترزبورگ، کارخانه کاملاً مدرن آویتک در گیروف و کارخانه ماشینسازی NMP در نیژنی نووگورود اشاره کرد.
رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در جریان بازدید در ماه ژانویه از کارخانه اوبوخوف از تولیدکنندگان تمجید کرد و خاطرنشان کرد که روسیه از نظر تولید کل موشک های زمین به هوا از سایر کشورهای جهان جلوتر است. اگرچه این گفته بحث برانگیز است، اما از آنجایی که حجم دقیق تولید این تجهیزات در چین و کره شمالی مشخص نیست، روسیه هنوز به طور قابل توجهی از همه اعضای ناتو در مجموع جلوتر است.
اولین سامانه اس-400 تحویلی به هند در دسامبر 2021 در نزدیکی مرز غربی با پاکستان و دومین سامانه در نزدیکی مرز شمالی با چین مستقر شد. تحویل سامانه سوم در ژانویه 2023 آغاز شد. اس-400، انقلابی در نیروهای مسلح هند به وجود آورد که قبلاً توانایی پدافند هوایی بسیار محدودی داشتند.
آمریکا: ایران به خریداری هواپیما، تانک و اس 400 از روسیه علاقمند است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2023
گزارش و تحلیل
سرمایه گذاری مسکو در اس-400 نتایج چشمگیری داشت
سامانه‌های اس-400 به ‌خاطر قابلیت‌های پیشرفته‌شان در برابر هواپیماهای رادارگریز، و همچنین توانایی آن‌ها برای مقابله همزمان با موشک‌های بالستیک و کروز، بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌ها با حداکثر برد شناسایی 600 کیلومتر، ارزشمند هستند.
از دیگر ویژگی ها باید به بقای بالای این مجموعه ها به دلیل تحرک عالی و سیستم های جنگ الکترونیک پیشرفته اشاره کرد. همچنین توانایی رهگیری سلاح های هایپرسونیک با سرعت 8 ماخ و استفاده از چندین نوع موشک مکمل بهینه شده برای اصابت به اهداف مختلف بی همتا است. به این ترتیب این سامانه، پدافند هوایی چند سطحی را فراهم می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала