گزارش و تحلیل

چند نکته در مورد سخنرانی پوتین در نشست باشگاه والدای

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин на заседании Международного дискуссионного клуба "Валдай"
Президент РФ Владимир Путин на заседании Международного дискуссионного клуба Валдай - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2023
اشتراک
والدای توانسته یک گفتمان سازی در نظام بین الملل بر مبنای نیاز جامعه جهانی بکند و از فضایی که در گذشته در داووس بود، آن را کمرنگ کرده که این یک دستاورد و پیروزی بزرگ برای روسیه است، چون اولین اصل در نظام جدید جهانی گفتمان‌سازی است.
خبرگزاری اسپوتنیک، در گفتگویی با روح الله مدبر کارشناس روابط بین الملل به ارزیابی از صحبت های ولادیمیر پوتین پرداخت و در ارائه جمع بندی از سخنان رئیس جمهور روسیه به اسپوتنیک گفت، سخنان آقای پوتین در بیستمین مجمع بین المللی گفتگوی والدای از چند بعد حائز اهمیت است.
نکته نخست که لازم است به آن اشاره کنم، این است که امروز ما می توانیم بگوئیم که مجمع بین المللی گفتگوی والدای توانسته تبدیل بشود به جایگزین مجمع داووس سوئیس که آن هم یک مجمع گفتگو بود، اما چون رویکرد داووس اجرای سیاست های غربی و در مسیر یکجانبه گرایی آمریکایی است و ندا و خواسته های مجمع بین الملل در داووس مطرح نمی شود، اجلاس والدای توانسته این جایگزینی را بر مبنای انتخاب صحیح و درستی که دارد در نظام بین الملل و در نظم جدید جهانی پیدا بکند و استقبال پرشوری که از سوی تحلیلگران و چهره های برجسته و شخصیت های مطرح جهانی برای نشست اخیر که در سوچی برگزار شد ، انجام شد، موفقیت روسیه را برای گفتمان‌سازی در نظم جدید جهانی مجددا نشان داد، خصوصا موضوع امسال مجمع که بحث و گفتگو روی شاخصه‌هایی که نظم جدید جهانی بود، این جذابیت بیشتر را داد. این نکته بسیار مهمی است که میخواستم در ابتدا بگویم.

مدبر افزود، در خصوص صحبت‌های آقای پوتین هم محوریت بیاناتی که ایشون تنظیم کرده بودند و مطرح کردند، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آن شامل شرایط ویژه در نظام بین الملل و حرکت جهان به نظم جدید جهانی و خواسته بخش قابل توجهی از جهان است، این هم نکات بسیار مهم و قابل توجهی بود، به ویژه اینکه، تاکید رئیس جمهور روسیه بر دو موضوع مهم: یک موضوع تقسیم منافع در نظم جدید جهانی بر مبنای منافع همه ملت‌ها و کشورها و توجه به این نکته که هیچ نژادی و هیچ قومیتی نسبت به دیگری برتری ندارد، این نکته، نکته بسیار مهمی است که آقای پوتین به آن اشاره کرد.

نکته دوم در این تقسیم کار، یکسان بودن نقش مابقی کشورها در تصمیم گیری و اجرای این سیاست‌هاست. به عبارتی، واژه عادلانه‌ای که آقای پوتین بر آن تاکید کردند و نه تنها در نشست والدای، بلکه طی بیش از یکسال گذشته در اغلب سخنرانی‌های خود، بر نظم جدید جهانی با رویکرد عادلانه می‌کند، این موضوع، موضوع بسیار حائز اهمیت است، چرا؟ به خاطر اینکه امروز ما در نظام یکجانبه‌گرایانه‌ای که سیاست آن را آمریکا اجرا می‌کند و عوامل غربی هم دنبال‌روی آن هستند، چیزی به اسم مفهوم عدالت نداریم و چیزی به اسم مفهوم برابری همه نژادها و قومیت‌ها نداریم.
خب، می‌بینید غربی‌ها خودبرتربینی نژادی دارند و معتقد هستند که نژاد آنها از دیگران برتر است. هنوز هم سخنان جوزپ بورل را که اروپا را باغ می‌داند و بقیه کشورها را جنگل می‌داند و توهین می‌کند و یا موارد اخیری که توسط آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها در باره توهین به مهاجرین و سخنرانی اخیری که مکرون کرد و به مهاجرین توهین کرد، اینها نشان‌دهنده نگاه غربی به بقیه بشریت است، اما روسیه تنظیمات، سرفصل‌ها و ساختاری که در نظم جدید جهانی ایجاد کرده است،با رویکرد عدالت و برابری همه ملت‌هاست برمبنای هویت خودشان برای ساختن جهانی آزاد با رویکردی که منافع همه در آن دیده بشود. این نکته، نکته بسیار مهمی است که جامعه جهانی این را یک معضل می‌داند، یک درد می‌داند که می‌خواهد رفع بشود. برای همین است که استقبال می‌شود از برنامه‌های روسیه و تحلیلگرها و شخصیت‌های برتر و چهره‌های جهانی همواره دنبال‌کننده و حمایت‌کننده دولت روسیه و مواضع رئیس جمهور روسیه بودند با وجود تمام فشارها و تبلیغاتی که مطرح شده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست باشگاه گفتگوی والدای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2023
پوتین: آمریکا براحتی پول برای حمایت از اوکراین چاپ خواهد کرد

وی در ادامه خاطر نشان کرد، این موضوع بسیار حائز اهمیت است و اینجاست که برمی‌گریم به این موضوع که والدای توانسته یک گفتمان سازی در نظام بین الملل بر مبنای نیاز جامعه جهانی بکند و از فضایی که در گذشته در داووس بود، آن را کمرنگ کرده که این یک دستاورد و پیروزی بزرگ برای روسیه است، چون اولین اصل در نظام جدید جهانی گفتمان‌سازی است. نکته بعدی اینکه روح روسی هم بر همین مسأله تأکید می کند. و اینکه زندگی در جهان بشری باید بر مبنای نگاه مساوی باشد. می‌دانید که ما در روسیه بیش از 191 قومیت و گروه متعدد داریم که همه آنها با آرامش و امنیت در کنار هم زندگی می‌کنند و این نشان‌دهنده این است که روسیه هم در داخل کشور و هم در نظام بین الملل به این رویکرد توجه دارد.

علاوه بر این، نکات بسیار مهم دیگری را هم مطرح کردند. یکی در باره بحث کلیدی اینکه روسیه به هیچ وجه در عملیات ویژه نظامی هدفش گسترش قلمرو نبوده، زیرا روسیه یک کشور سه قاره‌ای است، بزرگترین کشور روی کره زمین است و خودش مطلقا می‌تواند یک قاره باشد و پهناوری سرزمین روسیه در سه قاره قرار دارد، پس روسیه احتیاجی به قلمرو نداشته است. روسیه برای دفاع مشروع از حقوق میلیون‌ها روس‌تباری که طی بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی، تجاوز و زورگویی و جنایت بودند و بعد از اینکه پس ازدو سال تلاش و گفتگوی سیاسی و هشداردهی به غربی‌ها و بی توجهی رژیم نئونازی کی‌یف و گسترش نئونازیسم برای دفاع از آنها وارد عملیات ویژه نظامی شد، این نکته نکته بسیار مهمی است که مطرح شد و آقای پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه مطرح کرد.
نکته بعدی در بحث رویکرد دوگانه غرب نسبت به حقوق بشر، این محور بسیار مهمی است. همزمان که غربی‌ها و آمریکایی‌ها بمب‌های خوشه‌ای و سلاح‌های اغشته به گلوله‌های اورانیومی دراختیار رژیم نئونازی کی‌یف قرار می‌دهند و به هیچ وجه به پیشنهادات صلح‌طلبانه روسیه هم توجه نمی‌کنند. یک کلیدواژه مهم دیگر هم در صحبت‌های پوتین این بود که روسیه جنگ را شروع نکرد، اما می‌خواهد صلح را آغاز کند.
این کارشناس روابط بین الملل به اسپوتنیک گفت، این یک واقعیت است، چون روسیه برای دفاع مشروع از خودش، بعد از نقض توافق مینسک و حملات متعددی که رژیم نئونازی کی‌یف علیه مردم روس‌تبار دونباس شبانه‌روز انجام می‌داد که حالا متنوع و متعدد و ورود به آن بحث را طولانی می‌کند مشروع از خودش دفاع کرد، اما دائما پیگیر است که صلح ایجاد بکند. اما منافع شرکت‌های غربی در این است که صلح ایجاد نشود و همان حرفی که ابتدا جانسون، آن موقع که نخست وزیر بریتانیا زد و آمد در کی‌یف و گفت تا آخرین اوکراینی‌ها باید در این جنگ کشته بشوند، آمریکایی‌ها و غربی‌ها هم همین را می‌خواهند. آنها منافع ملت اوکراین را نمی‌خواهند.
اشاره آقای پوتین بر روسی‌بودن اودسا یک بحث مهم و تاریخی است که در بیانات ایشان مطرح شد و می دانید که ذاتا کی‌یف ذات روسی دارد و اصالت روسی دارد و سرزمین مستقلی از روسیه نبوده و ملت آن اوکراین پیوندهای عمیقی با روسیه دارند و امروز گروگان رژیم نئونازی کی‌یف هستند.

وی سخنان خود را اینگونه ادامه داد که در بحث جنایت تروریستی حمله به نورد استریم که بالاخره مثالی که آقای پوتین زد مبنی بر این یک خروس را نمیتوان در کیسه مخفی کرد به خاطر صدایش، این است که واقعیتی افشا شد که رژیم نئونازی عملیات را انجام داده و افشا شده که با هماهنگی آمریکایی‌ها این اتفاق افتاد و باز غرب در مقابل این جنایت که خود سیمون هرش که اولین بار بود بر مبنای اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا این را افشا کرد، باز هم می‌بینیم که در برابر یک جنایت سازمان یافته آنها سکوت می‌کنند. اشاره رئیس جمهور روسیه به بی‌عملی سازمان ملل در همه موارد. می‌بینید، سازمان ملل هم در حوزه نفتکش ها سکوت می‌کند و هم در استفاده از سلاح‌های اورانیومی و بمب‌های خوشه‌ای و مراکز تولید سلاح‌های میکروبی سکوت می کند و ورود پیدا نمی‌کند و هم در برابر موضوع اتفاقی که برای نورداستریم رخ داد و برنامه بعدی که اوکراینی‌ها داشتند که خط لوله روسیه به ترکیه را هم منهدم بکنند.

وی افزود، در مسأله ارمنستان، نکاتی که رئیس جمهور روسیه مطرح کرد، نکات بسیار مهم و دقیقی بود و افشا کرد که پاشینیان به ملت ارمنستان خیانت کرده و طی سالهای گذشته هر آنچه که روسیه پیشنهاد می‌داد را به آن بی توجهی می‌کرد و امروز به قول رئیس جمهور روسیه، سانت به سانت آن منطقه را با آذربایجانی‌ها و غربی‌ها به تفاهم رسید و خواست به گزدن روس‌ها بیاندازد. ملت ارمنستان رویکردشان با دولت ارمنستان متفاوت است. ملت ارمنستان، روسیه را محبوب و حامی خودشان می‌دانند و این هشداری است که ارمنستان خطا نکند و تنها راه امنیت ارمنستان این است که سیاست دوستانه‌اش را با روسیه ادامه بدهد و نه اینکه مسیر غلط پاشینیان را به پیش ببرد.

در حوزه افزایش بیش از 660 میلیارد دلار مازاد درآمد روسیه، اینکه روسیه اقتصاد قدرتمندی دارد و به هیچ وجه اقتصاد روسیه شکننده نیست و توانسته در مقابل این تحریمات تاب بیاورد و غربی‌ها بودند که دچار بحران و معضل شدند و بهترین راه غربی‌ها این است که برگردند به گفتگو و دنبال‌روی نکنند از منافع آمریکا.

Президент РФ Владимир Путин на заседании Международного дискуссионного клуба Валдай - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2023
بریده ای از سخنرانی پوتین در باشگاه بین المللی گفتگوی "والدای"؛ دوره هژمونی آمریکا تمام شد + ویدئو
آنچه که در حوزه پارلمان کانادا رخ داد و تعبیر دقیقی که آقای پوتین در باره رئیس پارلمان کانادا مطرح کرد، تعبیر دقیق و درستی است. واقعا اگر آنها نمی‌دانستند آن کهنه سرباز فاشیست نئونازیست جنایتکار است و به او پناه داده بودند و سخنرانی کردند، این چهره واقعی حامیان نئونازیسم کی‌یف را مشخص می‌کند.
روح الله مدبر در پایان گفت، ما تأکید داریم که امروز روسیه در نبردی مقدس در برابر جبهه فاشیستی است که اینها فرزندان باصطلاح باندرا هستند و روسیه با مردم اوکراین درگیر نیست. امروز روسیه با انواع گروه‌های تروریستی و سازمان های تروریستی، گروه‌های همجنس‌گرا و کهنه سربازان آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و کانادایی در حال نبردی هست که پیروز این نبرد بوده و تنها راه برای غرب این است که از لجاجت خارج بشود، وارد گفتگو بشود، سرزمین های تاریخی روسی را بپذیرد و از ادامه حمایت از رژیم کی‌یف که هر روز فساد مالی آنها افشا می‌شود و در آمریکا اختلافاتی هست که این وضعیت فساد مالی قابل کنترل نیست از آن دست بردارد و به یک صلح پایدار برسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала