آموزش خلبانان پنج کشور عضو ناتو برای استفاده از بمب های اتمی

© AP Photo / Staff Sgt. Chris Thornbury / U.S. Air Forceآمریکا، ترکیه را به طور قطعی از برنامه‌ اف۳۵ کنار گذاشت
آمریکا، ترکیه را به طور قطعی از برنامه‌ اف۳۵ کنار گذاشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.10.2023
اشتراک
نهاد بین المللی: خلبانان 5 کشور عضو ناتو در حال آماده سازی برای استفاده از سلاح هسته ای می باشند.
به گزارش اسپوتنیک، مقامات شرکت بین المللی حرف سلاح های هسته ای (ICAN) در ژنو اعلام کردند که خلبانان پنج کشور عضو ناتو در حال آماده سازی برای استفاده از سلاح های هسته ای ایالات متحده می باشند، که بصورت محفی در پایگاه های نظامی این کشورها مستقر شده اند، آنهم بدون هیچگونه شفافیتی نسبت به توافقات موجود.

رئیس بخش رسانه ای این سازمان در کنفرانسی مطبوعاتی به خبرنگاران حوزه سازمان ملل اعلام کرد: "خلبانان آلمانی، هلندی، بلژیکی، ایتالیایی و ترکیه ای هستند که برای استفاده از این سلاح ها آموزش دیده اند. د صورت وقوع جنگ، در صورت استفاده از آن (سلاح هسته ای)، چه کسی این اسلحه را کنترل خواهد کرد؟ این سوالی است که بشکل واقعی ما را نگران کرده است و این سوالی است که می بایست در قالب قرارداد عدم اشاعه سلاح هسته ای مورد بحث قرار گیرد".

دنیل هگستا معاون رئیس ICANنیز در این خصوص افزود که بعنوان مثال در ایتالیا دو پایگاه وجود دارد که در آن سلاح های هسته ای آمریکایی وجود دارند و یکی از آنها توسط نظامیان ایتالیایی کنترل می شود؛ در عین حال هیچ جزئیاتی در مورد توافقات بین دو کشور در مورد این سلاح ها افشا نمی شود. هگستا تاکید کرد: "بدین ترتیب، خلبانان آمریکایی هستند که اگر از سلاح های هسته ای استفاده می شد، به آنها اجازه حمل این سلاح ها داده شد، و چنین خلبانان ایتالیایی نیز وجود دارند".

در ماه ژوئن الیسیا ساندرس زاکره هماهنگ کننده سیاست و تحقیقات ICAN اعلام کرده بود که ایالات متحده 150 کلاهک هسته ای را در پایگاه های هوایی در اروپا بدون هیچگونه اعلام رسمی، مستقر کرده است.
Флаги стран-членов НАТО у штаб-квартиры организации в Брюсселе  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.10.2023
ناتو: تغییر در استقرار تسلیحات هسته ای در اروپا در دستور کار قرار ندارد
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ماه مارس اعلام کرده بود که مسکو و مینسک در خصوص استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی در بلاروس به توافق رسیدند. رهبر روسیه تصریح کرد که روسیه تعهدات بین المللی خود را نقش نمی کند و تنها همان کاری را می کند که ایالات متحده در طی ده ها در اروپا انجام می دهد، یعنی استقرار سلاح هسته ای تاکتیکی خود در این قاره. در ماه ژوئن رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که در راستای برنامه های روسیه و بلاروس، اولین کلاهک های هسته ای به خاک این کشور منتقل شده و تا آخر سال این برنامه ها به شکل کامل اجرا خواهند شد.
شرکت بین المللی حذف سلاح های هسته ای (ICAN, International Campaign to Abolish Nuclear Weapons) یک سازمان اجتماعی بین المللی می باشد که در سال 2007 تاسیس شده است. این شرکت هدف خود را مساعدت با تایید و اجرای قرارداد منع سلاح های هسته ای تعریف کرده است. این سازمان در سال 2017 برنده جایزه نوبل شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала