تدارک برای دیدار رهبران چین و آمریکا

© REUTERS / Lintao Zhang/PoolПредседатель Китайской Народной Республики Си Цзиньпин и Вице-президент Джо Байден в Пекине, 2013 год
Председатель Китайской Народной Республики Си Цзиньпин и Вице-президент Джо Байден в Пекине, 2013 год  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2023
اشتراک
رسانه: ایالات متحده و چین در حال کار بر روی امکان دیدار بایدن و شی جین پینگ می باشند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه Wall Street Journal به نقل از منابع مطلعی خبر می دهد که ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق جین در حال بررسی امکان دیدار جو بایدن با شی جین پینگ می باشند که در سفر هه لیفان معاون نخست وزیر شورای دولتی و وان ای وزیر خارجه چین به واشنگتن در قالب آماده سازی این نشست سران، برنامه ریزی شده است.

در خبر این روزنامه آمده است: "پکن و واشنگتن زمینه را برای دیدار رهبر (چین) شی جین پینگ به ایالات متحده را با پیشبرد تبادلات رسمی د سطح عالی و اتخاذ تدابیر دیگری برای بهبود فضا در روابط سخت خود، ارزیابی می نمایند".

بنا به گفته منابع این روزنامه، سفر وان ای به واشنگتن برای ماه اکتبر برنامه ریزی شده است.
این نشریه در عین حال خاطر نشان کرده که مقامات آمریکایی این نگرانی را دارند که توقف احتمالی فعالیت دولت در آمریکا (بواسطه عدم توافق در خصوص بودجه کشور) زمینه ساز مکث های بیشتر در برنامه ریزی این نشست سران خواهد شد.
بنا بر گفته این روزنامه، بدین ترتیب حوادث اخیر در روابط بین دو کشور به این نکته اشاره می کنند که شی جین پینگ احتمالا در نشست سران کشورهای سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام (APEC) که در ماه نوامبر در سن فرانسیسکو برگزار می شود، شرکت خواهد کرد. علاوه بر آن، پکن همچنین قصد دارد نشست جداگانه ای را با حضور رهبران دو کشور برگزار نماید که برای بررسی "پالسی بالقوه به شرایط ابتدایی در حوزه ایجاد ثبات در روابط" می باشد که طی ماه های مدید در دست کار قرار داشتند.
گفتگوی چین و آمریکا درباره لغو تحریم ها و عوارض گمرکی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2023
اراده چین و آمریکا برای یافتن راه مصالحه بدلیل نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی
پیشتر اعلام شده بود که لوید جاستین وزیر دفاع آمریکا نتوانسته در حاشیه مجمع منطقه ای امنیتی "گفتگوی شانگری لا" که در ماه ژوئن در سنگاپور برگزار شده بود، با لی شانفو همتای چینی خود ملاقات کند. استین اعلام کرده بود که همتای وی که تحت تحریم های ایالات متحده آمریکا قرار دارد، از برگزاری دیدار شخصی خودداری کرده است.
روابط پکن و واشنگتن در دوران دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که "جنگ تجاری" با چین را آغاز کرده بود، به شکل قابل توجهی "سرد" شدند. با ورود جو بایدن به کاخ سفید نیز شرایط بهبود نیافت و حتی بدتر نیز شد – برخی حوادث و از جمله سفر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و سرنگونی بالن تحقیقاتی چین در آسمان آمریکا – باعث فصل جدیدی از تقابل دیپلماتیک و بایکوت همکاری با آمریکا در برخی حوزه ها و بخصوص همکاری ها در حوزه دفاعی، توسط چین شدند. در ماه های اخیر تلاشهایی برای عادی سازی روابط شکل گرفت که از جمله برخی مقامات دولت آمریکا به چین کردند، اما مذاکرات مستقین بایدن و شی جین پینگ تا کنون صورت نگرفته اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала