بیش از نیمی از ساکنان قره باغ از آنجا خارج و وارد ارمنستان شدند

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر بیش از 65 هزار نفر از قره باغ وارد ارمنستان شدند
بیش از 65 هزار نفر از قره باغ وارد ارمنستان شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2023
اشتراک
نازلی باغداساریان، سخنگوی کابینه وزیران ارمنستان اعلام کرد بیش از نیمی از ساکنان قره باغ، بیش از 65 هزار نفر، به ارمنستان نقل مکان کردند.
به گزارش اسپوتنیک، خانم باغداساریان در شبکه های اجتماعی نوشت: "تا ساعت 8:00، 65036 نفر از قره باغ کوهستانی به ارمنستان رسیدند".
به گفته مقامات ارمنستان، قبل از تشدید اخیر، 120 هزار نفر در این منطقه زندگی می کردند.
در 19 سپتامبر، آذربایجان عملیات نظامی خود را در قره باغ آغاز کرد و آن را "اقدامات ضد تروریستی محدود" نامید. ایروان این اقدامات را تجاوز توصیف کرد و گفت که هیچ یگان ارمنی در قره باغ وجود ندارد. یک روز بعد، با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی در مورد آتش بس حاصل شد؛ از جمله شرایط آتش بس خلع سلاح یگان های مسلح ارمنی بود.
لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2023
گفتگوی لاوروف با وزیر خارجه آذربایجان درباره وضعیت قره باغ
در 21 سپتامبر، در شهر یولاخ آذربایجان، نشست نمایندگان ارامنه قره باغ با هیئت آذربایجان برگزار شد که به ادغام این منطقه به جمهوری آذربایجان اختصاص داشت. وزارت دفاع روسیه در 22 سپتامبر اعلام کرد که تشکل های مسلح قره باغ تسلیم تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه آغاز کردند.
حکمت حاجی اف دستیار رئیس جمهور آذربایجان در 22 سپتامبر گفت که ادغام ارامنه قره باغ در زندگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آذربایجان دشوار خواهد بود و باید برای این واقعیت آماده بود که برخی از ساکنان تصمیم به ترک قره باغ بگیرند. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، در دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای خود در 25 سپتامبر، ابراز اطمینان کرد که روند ادغام مجدد موفقیت آمیز به کشور وی خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала