گزارش و تحلیل

سخنرانی واقع بینانه لاوروف در سازمان ملل

© Sputnik / Сергей Гунеев /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف وزیر امور خارجه روسیه
لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2023
اشتراک
خودداری آمریکا ومتحدین اش به تمکین به تعهدات بین المللی شان از جمله معاهده مینسک و معاهده 2013 بلگراد که می تواند موجب راه افتادن یک بحران جدید در اروپا شود صحبت کردند.
جناب آقای سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در سازمان ملل به چند نکته بسیار مهم که امروزه موجب به هم خوردن نظم جهانی شده اشاره کردند.
اولین نکته طبیعتا شرایطی است که غربی ها در اروپا ایجاد کرده اند و تهدید موجودیتی برای ملت روسیه چه آنهایی که شهروند روسیه هستند چه آنهایی که روس تبار هستند ایجاد کرده اند.
همچنین بحث خودداری آمریکا ومتحدین اش به تمکین به تعهدات بین المللی شان از جمله معاهده مینسک و معاهده 2013 بلگراد که می تواند موجب راه افتادن یک بحران جدید در اروپا شود صحبت کردند.
در این راستا می توان به مساله خودداری آمریکا به پایبندی به معاهده کاهش تسلیحات هسته ای نیز اشاره کرد و می توان به ده ها توافق و یا تفاهم نامه و معاهده و ... اشاره کرد که به دلیل خودداری آمریکا و متحدین اش از انجام تعهدات خود موجب آن شده اند که جهان امروزه با بحران جدی مواجه شود، از جمله بحث خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران.
سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2023
سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
آقای لاوروف به درستی به شرایط موجود در مجامع بین المللی از سازمان ملل گرفته تا بانک جهانی و... و سلطه آمریکا و متحدین اش بر این سازمان ها اشاره کرد و حرف ده ها کشور دیگر مبنی بر اینکه دیگر وقت تغییر این ساختار ها فرا رسیده را زد.
به هر حال ساختار فعلی سازمان ملل و شورای امنیت و مجامع دیگر وابسته به سازمان ملل و یا مجامع بین المللی طی چند دهه قبل نشان داده به دلیل سوء استفاده ایالات متحده و متحدین اش از این مجامع دیگر برای ایجاد صلح و امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی و... در جهان کارساز نیست و زمان آن فرا رسیده که این شرایط تغییر کند.
همچنین بحث تحریم های غیر قانونی که ایالات متحده بر علیه دیگر کشورها اعمال می کند و موجب ایجاد بحران های انسانی در این کشورها شده و سازمان ملل کر و لال و کور است و هیچ واکنشی به این تحریم های غیر قانونی نشان نمی دهد و حتی یک جلسه برای محکومیت ایالات متحده در تحمیل قوانین خود بر دیگر کشورها برگزار نکرده.
مضاف بر اینها باید توجه داشت امروزه همین سیاست های تروریسم اقتصادی که ایالات متحده پیش گرفته موجبات تهدید به فروپاشی اقتصادی جهان را فراهم کرده و دیگر هیچ کشوری در جهان ساختار فعلی جهان را قبول ندارد و همه خواهان تغییر این ساختار هستند.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که آقای لاوروف درباره مجموعه های جدیدی که تشکیل شده مانند بریکس صحبت کردند و اظهار داشتند که دیر یا زود این تشکلسیستم های اقتصادی جهان را در دست خواهد گرفت و غربیها باید بپذیرند که دیگر دوره تک قطبی پایان یافته.
واقعیت امر این است که از زمان فروپاشی شوروی تا به امروز آمریکایی ها فرصت طلایی ای داشتند که کاری کنند نظم و صلح و امنیت جهانی برقرار گردد و سازمان های بین المللی با اقتدار هرچه بیشتر در این زمینه فعالیت کنند اما متاسفانه آنها با سوء استفاده از فرصت به دنبال بسط سلطه و هیمنه خود بر دیگر کشورهای جهان رفتند و امروزه می بینیم تلاش آمریکایی ها برای بسط استعمار نوین موجب آن شده که دیگر کشورهای جهان در مقابل این ساختار مقاومت کنند و در جاهایی از جهان جنگ شده و جاهایی دیگر در شرف جنگ هستند و جاهایی دیگر با بحران های به بن بست خورده مواجه هستند.
آقای لاوروف همچنین درباره خاورمیانه صحبت کردند و تاکید کردند که مشکل خاورمیانه بدون حل بحران ملت فلسطین حل نخواهد شد.
Публикация представителя МИД Китая Чжао Лицзяня в Twitter - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2023
گزارش و تحلیل
رویارویی جدید چین و آمریکا در اقیانوس‌ها
این اشاره ای به ایالات متحده و متحدین اش که کورکورانه به حمایت از اسرائیل می پردازند و حاضر نیستند منافع جهان و حتی منافع خودشان را در این تصمیمات مد نظر قرار دهند می باشد و نشان می دهد خودخواهی اینها و حمایت های کورکورانه از اسرائیل سبب اصلی بحران منطقه خاورمیانه که در موارد زیادی به دیگر کشورها هم منتقل شده می باشد.
نکته بسیار مهم در سخنان آقای لاوروف این بود که وقت آن رسیده هم ساختار شورای امنیت و هم دبیرخانه سازمان ملل تغییر کند و مهم این است که این سخنان از طرف نماینده روسیه به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت مطرح شده، این در حالی است که ایالات متحده به عنوان میزبان سازمان ملل نهایت سوء استفاده را از این میزبانی انجام می دهد.
امروزه دیگر جهان جهان هفتاد سال پیش نیست که برخی کشورها به دلیل اینکه در جنگ جهانی دوم پیروز شده اند نظرات خود را بر دیگران تحمیل کنند و وقت آن رسیده تا ساختارهای سازمان ملل و مجامع بین المللی بر اساس واقعیت های موجود در جهان از نظر جمعیت و قدرت اقتصادی و موقعیت بین المللی و... تعیین گردد نه اینکه چون کشوری متحد آمریکا است حق داشته باشد هر تخلفی بخواهد در جهان انجام دهد و سازمان ملل وشورای امنیت توان سوال کردن از آن کشور را نداشته باشد اما کشورهای دیگر فقط برای دفاع از موجودیت خود، چون متحد آمریکا نیستند تحت شدید ترین تحریم ها و فشارها و حتی تهدید های نظامی قرار گیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала