سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

© Sputnikسخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2023
اشتراک
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملال متحد سخنرانی کرد.
مجمع عمومی نهاد اصلی تصمیم گیری سازمان ملل است. هرکدام از 193 کشور عضو در آن رأی برابر دارند. مجمع عمومی برای جلسات منظم از سپتامبر تا دسامبر سالانه و همچنین در صورت لزوم تشکیل جلسه می دهد. در افتتاحیه اجلاس سالانه در مقر سازمان ملل، یک مناظره عمومی برگزار می شود که آنجا رهبران یا نمایندگان کشورها راه های حل مشکلات جهانی را مورد بحث قرار می دهند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: "داستان غم انگیز عدم اجرای توافقات مینسک در مورد حل و فصل اوکراین امروز در اوضاع اطراف کوزوو و صربستان تکرار می شود."
لاوروف در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تداوم تنزل اوضاع در منطقه صربستان کوزوو نمی تواند نگران کننده نباشد. ارسال تسلیحات ناتو به کوزووها و کمک به آنها در ایجاد ارتش به شدت ناقض قطعنامه اساسی 1244 شورای امنیت سازمان ملل است.
به گفته وی، "تمام جهان می بینند که چگونه تاریخ غم انگیز توافقات مینسک در مورد اوکراین که وضعیت ویژه ای را برای جمهوری های دونباس در نظر گرفته بود و کی یف آشکارا با حمایت غرب آن را نقض کرد در بالکان تکرار می شود." وی افزود: "حتی در حال حاضر، اتحادیه اروپا نمی‌خواهد کوزووی های تحت‌حمایت‌های خود در را وادار به اجرای توافق‌نامه‌های 2013 بین بلگراد و پریشتینا درباره ایجاد جامعه شهرداری‌های صرب کوزوو کند که دارای حقوق ویژه‌ای برای زبان و سنت‌های خود می باشند."
لاوروف افزود: "در هر دو مورد، "اتحادیه اروپا به عنوان ضامن توافقات عمل کرد و ظاهراً سرنوشت آنها یکی است" - "حامی" هر کسی باشد، نتیجه اش مشخص است."
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار تغییر روش تشکیل دبیرخانه سازمان ملل شد. وی گفت: "زمان آن فرا رسیده است که روش‌های عادلانه‌تری برای تشکیل دبیرخانه سازمان ملل در نظر بگیریم. معیارهایی که برای سال‌های متمادی وجود داشته است نشان‌دهنده وزن واقعی دولت‌ها در امور جهانی نیست و به طور مصنوعی تسلط ممنوع شهروندان کشورهای ناتو و اتحادیه اروپا را تضمین می‌کند."
به گفته وی، "این تناسب‌ها با سیستم قراردادهای دائمی که دارندگان آن را به موقعیت کشورهای میزبان مقر سازمان‌های بین‌المللی که اکثریت قریب به اتفاق آن در پایتخت‌هایی که سیاست‌های غرب را دنبال می‌کنند، مستقر هستند، بیشتر می‌کند". وی خاطرنشان کرد که به طور کلی اصلاح ساختار حاکمیت جهانی موجود فرا رسیده است که به گفته لاوروف، مدت زیادی است که الزامات عصر حاضر را برآورده نکرده است.
وی تصریح کرد: ایالات متحده و متحدانش باید محدودیت های مصنوعی در توزیع مجدد سهمیه های رای در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را با توجه به وزن واقعی اقتصادی و مالی کشورهای جنوب جهانی کنار بگذارند. کار نهاد حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی نیز باید فوراً رفع انسداد شود.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در خصوص توسعه ناتو در منطقه آسیا اقیانوسه که بر علیه روسیه و چین می باشد هشدار داد که این امر می تواند خطر یک جرقه انفجاری جدید تنش را ایجاد نماید.
لاوروف در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: "تلاش ها برای توسعه حوزه اختیارات این پیمان در تمامی نیمه شرقی کره زمین تحت شعار فریبنده "جدایی ناپذیری امنیت اروپا- آتلانتیک و منطقه هند - اقیانوس آرام"، بروز جدید و خطرناکی از توسعه طلبی ناتو می باشد. واشنگتن تحت این هدف پیمان های کوچک نظامی- سیاسی تحت کنترل خود همچون AKUS، "سه گانه" ایالات متحده- ژاپن- کره جنوبی، "چهارگانه" توکیو- سئول-کانبرا- ولینگتن را با کشاندن اعضای آن به مشارکت عملی با ناتو، را ایجاد می کند که زیرساخت های خود را در تئاتر اقیانوس آرام ایجاد نماید".
رئیس دستگاه سیاست خارجی فدراسیون روسیه افزود: "هدف پنهان نشده چنین تلاش هایی بر علیه روسیه و چین و فروپاشی معماری فراگیر منطقه ای حول "آسه آن"، خطرات بروز یک جرقه انفجاری جدید تنش ژئوپلتیکی را در کنار منشا(تنش) بیش از حد شعله ور شده اروپایی، ایجاد می نماید".
به گفته وی، "تصور مستحکمی ایجاد می شود که ایالات متحده آمریکا و "غرب جمعی" که کاملا تحت فرمان آن می باشند، تصمیم گرفته اند که برای "دکترین مونرو" طرح جهانی تعریف نمایند".
وی در انتها خاطرنشان کرد: "این نیات تا حدی توهم آمیز هستند که خطرناک می باشند، اما این امر طراحان ایدئولوژی ساختار جدید "Pax American" را متوقف نمی نماید.
لاوروف در پایان گفت: گسترش شورای امنیت نیز منحصرا از طریق برطرف کردن حضور کم نمایندگی کشورهای دارای اکثریت جهانی در ترکیب آن از جمله آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین روز به روز بیشتر مورد تقاضا قرار می گیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала