ثبت پنج مورد نقض آتش بس در قره باغ

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر دبیرکل سازمان ملل خواستار ادامه مذاکرات برای حل مسئله قره‌باغ شد
دبیرکل سازمان ملل خواستار ادامه مذاکرات  برای حل مسئله قره‌باغ شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2023
اشتراک
وزارت دفاع روسیه: در قره باغ پنج مورد نقض حالت آتش بس به ثبت رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک، در بولتن وزارت دفاع فدراسیون روسیه گفته شده است که از لحظه انعقاد توافق در مورد توقف عملیات نظامی در قره باغ کوهستانی، پنج مورد نقض حالت آتش بس به ثبت رسیده است.

در این خبر آمده است: "از لحظه انعقاد توافق توقف عملیات نظامی، پنج مورد نقض حالت آتش بس به ثبت رسیده است: در منطقه شوشی – دو مورد، در منطقه مرداکرد- 3 مورد".

بنا بر توضیحات این وزارتخانه، تحقیقات توسط نیروهای حافظ صلح روسیه با همکاری طرف آذربایجانی در خصوص موارد نقض آتش بس در جریان میباشد. همچنین تعاملات بی وقفه، با باکو و استپاناکرت در راستای جلوگیری از خونریزی، تامین امنیت و پایبندی به معیارهای حقوق بشری در رابطه با مردم غیر نظامی صورت می پذیرد.
تاکید می شود که همچنان 1340 شهروند غیر نظامی و از جمله 607 کودک در محل استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه باقی مانده اند که در حال حاضر بدنبال یافتن امکان بازگشت به خانه های خود نمی باشند. استقرار، تغذیه و ارائه کمک های پزشکی به ایشان تامین شده است.
Верующие у церкви монастыря Дадиванк в Нагорном Карабахе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2023
کرملین مسئله تعلق قره باغ را حل شده خواند
قره باغ کوهستانی – منطقه ای در ماورای قفقاز است که مدتهاست عامل اختلاف مرزی بین آذربایجان و ارمنستان می باشد.
غالب ساکنین این منطقه ارامنه می باشند.
در سال 1923 این منطقه عنوان استان خودمختار را در ترکیب جمهوری آذربایجان شوروی دریافت نمود. در سال 1988 جنبش الحاق به ارمنستان در قره باغ کوهستانی آغاز شد. در 2 سپتامبر 1991 استقلال آن از آذربایجان اعلام و نام آن به جمهوری قره باغ کوهستانی تغییر کرد. بین سالهای 1994-1992 آذربایجان تلاش کرد تا این جمهوری خود خوانده را تحت تسلط خود در بیاورد. این امر یک عملیات نظامی تمام عیار بود که در جریان آن تا 30 هزار نفر جان خود را از دست دادند.
در سال 1994 طرفین در مورد آتش بس توافق کردند، اما جایگاه این جمهوری مشخص نشد. در اواخر سپتامبر 2020 عملیات نظامی در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد. در شب 9 نوامبر آذربایجان و ارمنستان تحت حمایت مسکو در خصوص باقی ماندن در مواضع گرفته شده خود و توقف کامل درگیری و نیز تبادل اسرا و اجساد جانباختگان به توافق رسیدند. نیروهای حافظ صلح روسیه در این منطقه و از جمله در گذرگاه لاچین مستقر شدند.
سال گذشته باکو و ایروان با میانجیگری فدراسیون روسیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بحث در مورد آینده توافق صلح را آغاز نمودند. در اواخر ماه می امسال نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان آماده به رسمیت شناختن تمامیت ارضی آذربایجان در چارچوب مرزهای دوران شوروی می باشد، یعنی تعلق قره باغ کوهستانی به آذربایجان. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ماه سپتامبر به این نکته اشاره کرد که مقامات ارمنستان در عمل حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخته اند. به گفته الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان، اگر ارمنستان موضع خود را تغییر ندهد، باکو و ایروان می توانند قرارداد صلح را تا پایان سال به امضا برسانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала